REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprawozdania finansowe. Do kiedy trzeba wybrać audytora?

Przedsiębiorstwa, które spełniają warunki wynikające z ustawy o rachunkowości, muszą poddać swoje sprawozdania finansowe obowiązkowemu badaniu przez biegłego rewidenta. Kiedy zatem najlepiej dokonać wyboru audytora?

Czy faktura proforma uprawnia do odliczenia VAT?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że faktura proforma nie uprawnia do odliczenia podatku VAT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje jedynie na podstawie właściwej faktury VAT dokumentującej rzeczywiste nabycie towarów lub usług.

Jak zmienić dane nabywcy na fakturze? Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Nowości w KSeF: faktury papierowe, konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

REKLAMA

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Dlaczego księgowość wciąż jest pewnym wyborem? Po pierwsze, potrzeba prowadzenia rachunkowości jest niezmienna. Po drugie, księgowość to dziedzina, która stale ewoluuje

Księgowość jest nadal pewnym wyborem. Po pierwsze, potrzeba prowadzenia rachunkowości jest niezmienna. Niezależnie od tego, jak rozwija się technologia, firmy zawsze będą potrzebować wykwalifikowanych osób do zarządzania swoimi finansami. Po drugie, księgowość to dziedzina, która stale ewoluuje, mimo nowych technologii i sztucznej inteligencji.

Samofakturowanie - kto powinien wystawić duplikat faktury?

W imieniu niektórych sprzedawców wystawiam faktury na zasadzie samofakturowania. Jak powinienem postąpić, jeżeli jeden ze sprzedawców zgłosił mi, że zgubił fakturę, którą dla niego wystawiłem. Czy mogę mu wystawić duplikat?

Prof. Modzelewski o przesunięciu obowiązkowego KSeF: Katastrofa odroczona o dwa lata

Trzeba wciąż bronić systemu prawnego przed destrukcją, ale nie zawsze się to udaje. Teraz najważniejszym zadaniem jest wyrzucenie do kosza nonsensu faktur ustrukturyzowanych, bo katastrofę odroczono tylko o dwa lata – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Dzień 1 lipca 2024 r. (pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego modelu Krajowego Systemu e-Faktur) będzie – zdaniem Profesora - symbolem spektakularnej porażki tych, którzy psują przepisy podatkowe.

REKLAMA

MF: dwa etapy wdrożenia obowiązkowego KSeF. Będzie kolejna zmiana ustawy o VAT

W dniu 5 czerwca 2024 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę przesuwającą termin wdrożenia obowiązkowego KSeF na dzień 1 lutego 2026 r. Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw 10 czerwca br. i wejdzie w życie 1 lipca br. W drugim etapie procesu legislacyjnego Ministerstwo Finansów zaproponuje rozwiązania w zakresie uproszczenia stosowania obligatoryjnego KSeF i etapowego wdrażania tego systemu. Ministerstwo Finansów udostępniło wersję produkcyjną Aplikacji Mobilnej KSeF.

Okulary dla pracownika. O odliczeniu VAT nie przesądza wskazanie podatnika jako nabywcy. Kluczowe jest prawo do rozporządzania towarem jak właściciel

Do najczęściej popełnianych błędów VAT należą nieprawidłowości w zakresie odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących pracowników. O prawie do odliczenia nie przesądza wykazanie podatnika jako nabywcy na fakturze. Kluczowe jest nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Top 10 filmów o księgowych i dla księgowych - w naszym subiektywnym zestawieniu

Księgowi także lubią filmy! A zatem zamiast artykułu o podatkach czy rachunkowości tym razem proponujemy formę zabawy, jako rodzaj odskoczni i spojrzenia trochę pod innym kątem na zawód księgowego, ale także na szeroko rozumiany świat finansów, który przecież nie może obyć się bez księgowego. Oto kilka propozycji filmowych, które naszym zdaniem powinna obejrzeć każda księgowa i każdy księgowy.

Czy przekazanie praw do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej podlega opodatkowaniu VAT?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że przekazanie praw do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej tzw. białych certyfikatów stanowi odpłatne świadczenie usług i podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Sprzedaż praw do białych certyfikatów, mimo że opodatkowana, nie umożliwia odliczenia podatku naliczonego.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości podpisana. Zmiany dotyczą głównie dużych firm

Duże firmy będą miały obowiązek ujawniania informacji o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych informacji w podziale na poszczególne kraje.

Zmiany ustawy o rachunkowości - podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego

Zmiany ustawy o rachunkowości przewidują podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego jednostek, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy. Podwyższone progi do badania będą miały zastosowanie już do sprawozdań finansowych sporządzonych za 2024 rok.

Bez faktury ustrukturyzowanej nie będzie kosztu podatkowego. Prof. Modzelewski: Najnowsze pomysły nowelizacyjne nie uratują faktur ustrukturyzowanych

Aby zachęcić podatników do wystawiania faktur podatkowych, nakazano ich podpisywanie nadając im formę umowy. Podatnicy zaakceptowali ten pomysł i dziś faktura VAT jest przede wszystkim dokumentem wywołującym skutki cywilnoprawne. Ale faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu wywołującego te skutki, bo jest w istocie aktem jednostronnym a nabywca (usługobiorca) nie ma nawet wpływu na moment ich wystawienia i nie jest on fizycznie doręczany kontrahentowi. Aby więc zmusić podatników do posługiwania się fakturami ustrukturyzowanymi proponuje się nowelizacje w podatku dochodowym warunkującą … zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodu od otrzymania faktur ustrukturyzowanych, co jest już aktem rozpaczy twórców tego pomysłu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Czy do ulgi termomodernizacyjnej musi być faktura VAT?

Czy z ulgi termomodernizacyjnej można skorzystać przy braku faktury VAT? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości przyjęty przez rząd

Projektowane przepisy nakładają na firmy z siedzibą w Polsce obowiązek publikacji danych o podatkach zapłaconych w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Rada Ministrów zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości

Nowe przepisy mają wprowadzić do polskiego porządku prawnego unijne przepisy, które nakładają na duże firmy obowiązek publikacji danych o zapłaconych podatkach.

Nabywca nie odebrał towaru i faktury. Czy sprzedawca może anulować fakturę w takim przypadku?

W listopadzie 2023 r. podatnik wysłał towar do klienta wraz z fakturą. W związku z nieodebraniem towaru przez klienta, w grudniu 2023 r. towar wrócił do sprzedawcy wraz z fakturą. Kiedy podatnik powinien wystawić i wykazać w JPK_V7M fakturę korygującą? Czy dopuszczalne jest anulowanie faktury, skoro została zwrócona sprzedawcy?

Duże firmy działające w Polsce przekażą dane o podatkach. Może teraz dowiemy się jak ich unikają

Duże firmy z siedzibą w Polsce lub prowadzące u nas działalność będą miały obowiązek publikowania danych o podatkach zapłaconych w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – wynika z uzasadnienia do projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości opublikowanego właśnie na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Zmiany mają dotyczyć sprawozdań o podatku dochodowym za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 21 czerwca 2024 r.

Duże firmy z nowym obowiązkiem. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości

Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Ma on wprowadzić unijne przepisy, które nakładają na duże firmy obowiązek publikacji danych o zapłaconych podatkach.

Czego obawiają się księgowi? Największe wyzwania to tax compliance i KSeF

Polscy księgowi wciąż przede wszystkim obawiają się zmian podatkowych i regulacyjnych, a znacznie mniej technologicznych - tak wynika z badania przeprowadzonego przez EY "Tax compliance a priorytety CFO w Polsce". Największe wyzwanie będą stanowić tax compliance i wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Będą zmiany w ustawie o rachunkowości. Projekt trafi do Sejmu w I kwartale 2024 r.

Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości. Ta nowelizacja ma na celu implementację do prawa polskiego przepisu unijne w zakresie ujawniania informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały. Założenia tej nowelizacji zostały opublikowane w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Rząd ma przyjąć ten projekt i skierować do Sejmu w I kwartale 2024 roku.

QUIZ zagadki księgowej. Czy potrafisz rozszyfrować te skróty?

Księgowość to nie tylko suche cyfry i bilanse, ale przede wszystkim język, którym posługują się specjaliści tej dziedziny. Dla wielu przedsiębiorców i osób niezwiązanych z branżą finansową, terminologia księgowa może wydawać się skomplikowana i niezrozumiała. Skróty takie jak "WB", "RK" czy "US" to tylko wierzchołek góry lodowej, pod którą kryje się cały świat zasad, procedur i regulacji. Współczesna księgowość to dynamicznie rozwijająca się branża, w której pojawiają się nowe terminy i skróty, takie jak chociażby "MPP". Celem tego quizu jest przybliżenie Ci niektórych z tych terminów i sprawdzenie Twojej wiedzy na temat języka księgowości. Czy jesteś gotów na wyzwanie?

Jakie dokumenty są wystawiane dla potrzeb podatku od towarów i usług?

Obowiązkowe dokumentowanie czynności lub zdarzeń dla potrzeb rozliczania podatków należy do istotnych elementów fakultatywnych podatków, w tym zwłaszcza danin adresowanych do podmiotów prowadzących szeroko rozumianą działalność gospodarczą - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Obowiązki należy podzielić na trzy grupy: 

Pracownik wystawił pustą fakturę. Kto za to odpowiada? Pracodawca (podatnik VAT)?

W codziennej praktyce biznesowej wielokrotnie powstaje pytanie, czy za pustą fakturę zawsze odpowiada podatnik (firma), gdy to pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy, wystawiał fikcyjne faktury, umożliwiając innym podmiotom odliczenie VAT. Jedna z takich spraw trafiła do sądu, a w wyniku zadanego pytania prejudycjalnego – do TSUE. Poznaliśmy właśnie opinię Rzecznika Generalnego TSUE, który uznał, że co do zasady administracja skarbowa nie powinna egzekwować VAT od przedsiębiorcy. Zobaczymy, czy Trybunał weźmie pod uwagę tę opinię (bo z reguły tak robi), wydając wyrok, na który trzeba jeszcze trochę poczekać.

Obowiązki przed sprawozdaniem finansowym: ocena kontynuacji działalności

Przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, kierownik jednostki zobowiązany jest dokonać oceny zdolności jednostki do kontynuacji prowadzenia działalności. Ta ocena jest istotna przede wszystkim ze względu na właściwy sposób wyceny aktywów. 

Wybór przysługujących jednostce uproszczeń a przygotowanie sprawozdania finansowego

Ważnym krokiem w procesie przygotowywania sprawozdania finansowego jest wybór składników, które zostaną w nim uwzględnione. Ten wybór zależy od rodzaju jednostki oraz jej statusu w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Decyzję dotyczącą statusu jako jednostki mikro lub małej podejmuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe.

Jak podpisywać e-sprawozdania finansowe?

Obecnie sprawozdania finansowe można sporządzać jedynie w formie elektronicznej, zgodnie wytycznymi określonymi przez Ministerstwo Finansów. W tym artykule omówimy, jak prawidłowo podpisywać e-sprawozdania finansowe, aby były zgodne z obowiązującymi przepisami.

Czy faktury wystawione w KSeF trzeba dodatkowo wysłać do klienta poza tym systemem?

Czy jeśli zaczniemy dobrowolnie wystawiać faktury KSeF, to dalej trzeba będzie je dostarczać kontrahentom w inny sposób, poza systemem? 

Jak dobrze przygotować umowy z klientami biura rachunkowego? Bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online "Jak dobrze przygotować umowy z klientami biura rachunkowego", które rozpocznie się o godzinie 9.00 w dniu 21 listopada 2023 r.

Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe bierne – ujęcie w księgach rachunkowych, wykorzystanie i rozwiązanie

W ramach zamknięcia roku obrotowego jednostki mają obowiązek, zgodnie z zasadą ostrożności tworzyć rezerwy na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, także wtedy, gdy zostaną one ujawnione między dniem bilansowym a dniem, w którym rzeczywiście następuje zamknięcie ksiąg rachunkowych. 

Jubileusz 75-lecia Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego

W dniach 16-17 listopada 2023 r. na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego odbędzie się uroczysta Konferencja z okazji 75-lecia istnienia Katedry Rachunkowości, renomowanego ośrodka dydaktycznego i badawczego w zakresie rachunkowości, który cieszy się uznaniem zarówno w kraju, jak i zagranicą.

Gdzie i kiedy złożyć e-sprawozdanie finansowe?

W dobie cyfryzacji, obowiązki przedsiębiorców w zakresie raportowania finansowego ulegają zmianie. E-sprawozdanie finansowe to elektroniczna forma dokumentu, która zawiera podstawowe informacje o rocznej działalności przedsiębiorstwa, ujęte pod względem finansowym. W Polsce, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wiele podmiotów gospodarczych musi składać sprawozdania finansowe w formie elektronicznej. W tym artykule przyjrzymy się, kto, kiedy i gdzie powinien złożyć e-sprawozdanie finansowe.

Zasada istotności, czyli klucz do transparentnych sprawozdań finansowych

Przygotowując się do sporządzenia sprawozdania finansowego należy mieć na uwadze jedną z głównych zasad rachunkowości, czyli zasadę istotności. Zasada istotności koncentruje się na identyfikacji informacji, które mogą wpłynąć na decyzje użytkowników sprawozdań finansowych. Jest to fundamentalne kryterium, które pozwala ocenić, które dane są na tyle ważne, że powinny zostać ujawnione w sprawozdaniu finansowym, a które można pominąć bez szkody dla jasności i rzetelności prezentowanych informacji.

IV Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych [GALERIA ZDJĘĆ]

IV Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych odbył się w dniach 26-27 października 2023 r. Przedstawiamy galerię zdjęć z tego wydarzenia.

Kilkuset uczestników Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych przez dwa dni rozmawiało o przyszłości branży, zmianach przepisów prawa i nowoczesnych technologiach!

Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Jak być na bieżąco z ciągłymi zmianami przepisów prawa? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości omawiano podczas tegorocznej edycji MKBR, która przyciągnęła 300 osób związanych z sektorem rachunkowo-księgowym.

Sprawozdania finansowe funduszy inwestycyjnych. Nowe regulacje od 2024 roku

Minister Finansów przygotował nowe rozporządzenie dotyczące zasad sporządzenia sprawozdań przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych, fundusze inwestycyjne oraz fundusze inwestycyjne w likwidacji. Zmiany określone w tym dokumencie wejdą w życie 1 stycznia 2024 roku. Jakie przepisy w zakresie sprawozdawczości zawiera nowe rozporządzenie?

Czy brak faktury VAT uniemożliwia skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że brak faktury VAT nie pozwala na skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej, mimo poniesionych i udokumentowanych wydatków związanych z projektem. Konieczność posiadania faktury VAT wynika wprost z art. 26h ust. 3 w zw. z art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy e-faktury mogą zastąpić paragony fiskalne w sprzedaży online?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że spółka nie jest zobowiązana do wydruku ani wydawania paragonów fiskalnych klientom w przypadku sprzedaży internetowej, jeżeli klient wyraził zgodę na otrzymanie faktury w formie elektronicznej.

Czy spółka budująca i wynajmująca lokale mieszkalne może odliczyć podatek VAT?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że w przypadku wykorzystania lokali do świadczenia usług najmu na cele mieszkaniowe, usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, co oznacza, że spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od kosztów związanych z budową lokali.

Czy lekarz anestezjolog może wystawić fakturę za usługi medyczne z datą następnego miesiąca?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że faktura nie musi być wystawiana dokładnie w momencie wykonania usługi medycznej, a opóźnienie w wystawieniu faktur jest akceptowane, zwłaszcza w branży opieki zdrowotnej ze względu na skomplikowane procedury diagnostyczne i leczenia.

Quiz o polskiej księgowości. Historia i ciekawostki

Polska księgowość, podobnie jak w wielu innych krajach, posiada bogatą historię pełną zwrotów akcji, znaczących postaci oraz ważnych wydarzeń, które miały wpływ na rozwój zarówno krajowej, jak i międzynarodowej rachunkowości. Jej historia jest nierozerwalnie związana z ewolucją polskiej gospodarki, przemianami społeczno-politycznymi oraz adaptacją międzynarodowych standardów. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce odgrywało kluczową rolę w kształtowaniu tej dziedziny, promując wiedzę o księgowości, wprowadzając normy oraz integrując środowisko zawodowe. Aby docenić wkład polskich księgowych w rozwój globalnej rachunkowości oraz zrozumieć, jak kształtowała się ta dziedzina w Polsce, warto zanurzyć się w ciekawostki i ważne momenty z jej historii. Czy jesteś gotów na wyzwanie i sprawdzenie swojej wiedzy? Oto quiz, który zabierze Cię w podróż w czasie, odkrywając najważniejsze etapy w historii polskiej księgowości.

Ostatnia prosta przed IV Międzynarodowym Kongresem Biur Rachunkowych. Start już 26 października w Targach Kielce!

Przez dwa dni Centrum Kongresowe Targów Kielce opanują fachowcy z branży rachunkowo-księgowej oraz dostawcy nowoczesnych narzędzi i oprogramowania wspierającego pracę księgowych. Nie zabraknie biznesowych rozmów, wymiany doświadczeń oraz interesujących warsztatów podejmujących różnorodną tematykę, w tym zmiany przepisów prawa finansowego i podatkowego, czy wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

16 października 2023 r. wejdzie w życie rozporządzenie przyjmujące międzynarodowe standardy rachunkowości

16 października 2023 r. wejdzie w życie rozporządzenie przyjmujące międzynarodowe standardy rachunkowości. Nowe rozporządzenie stanowi uproszczenie konstrukcji przepisów UE dotyczących międzynarodowych standardów rachunkowości w celu zapewnienia jasności i przejrzystości.

Co zmieni KSeF? Czy zabraknie pracy dla księgowych?

Korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe 1 lipca 2024 r. To zmiana nie tylko w sposobie wystawiania i przesyłania dokumentów, ale też w pracy księgowych. Jednak czy KSeF oznacza koniec księgowości, jaką znamy? Czy nowy system odbierze pracę księgowym i biurom rachunkowym?

Jak rozliczyć przychód oraz koszty uzyskania przychodu przy sprzedaży nieruchomości przez spółkę?

Dyrektor KIS potwierdził, że w momencie wpłaty części ceny sprzedaży nieruchomości powstaje przychód podatkowy w podatku CIT odpowiednio w miesiącu lipcu 2023 r. oraz styczniu 2024 r., w dniu wystawienia faktury VAT. Z kolei wartość niezamortyzowanej części środków trwałych jest kosztem uzyskania przychodu w momencie podpisania aktu notarialnego. 

Od jakiej kwoty pełna księgowość w 2024 roku?

Obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych w 2024 roku zależy od limitu przychodów za rok obecny. Konieczność prowadzenia ksiąg powstanie po przekroczeniu kwoty 9 218 200 zł. Zdecydował o tym kurs euro z 2 października br.

REKLAMA