REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Utrzymanie czystości i porządku w gminach - rozmowa z Martą Dobrzycką

Zmiany, które przewiduje nowelizacja przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, oznaczają tak naprawdę zastosowanie odpowiedzialności zbiorowej wobec mieszkańców nieruchomości. Może bowiem zdarzyć się tak, że kilku z nich nie będzie segregować odpadów, notorycznie umieszczając w pojemnikach na odpady zmieszane odpady, które powinny być gromadzone selektywnie w pojemnikach na papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło oraz odpady ulegające biodegradacji.

Obowiązek poinformowania pracowników o wprowadzeniu monitoringu urzędu gminy

Czy wójt musi poinformować pracowników o wprowadzeniu monitoringu w budynku urzędu gminy lub na terenie wokół niego?

Podzielona płatność - rozliczenie nadpłaty przekazanej do gminy

Jesteśmy oświatową jednostką samorządową podległą gminie. W momencie, kiedy weszły w życie przepisy o spit payment, zmieniliśmy sposób księgowania VAT w naszych księgach, rozdzielając kwotę netto i kwotę VAT na odrębnych kontach księgowych. Zgodnie z zaleceniami gminy, kwotę VAT cząstkową (różnica pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym), wynikającą z deklaracji VAT, przekazywaliśmy organowi za lipiec i sierpień. Jednocześnie wszystkie dochody z danego miesiąca (kwotę netto i VAT) przekazywaliśmy na koniec miesiąca w całości na konto organu. W związku z tym za lipiec i sierpień przekazaliśmy pieniądze podwójnie. Jest to kwota 1254,69 zł. W naszych księgach w roku 2018 ujęte są te środki bez klasyfikacji budżetowej. W sprawozdaniu Rb-27S za lipiec i sierpień została wykazana kwota dochodów wykonanych netto.

Pomieszczenie tymczasowe - kto je dostanie od gminy?

W czasie minionych Świąt Wielkanocnych weszły w życie ważne zmiany prawne dotyczące między innymi eksmisji. Wedle nowych przepisów, komornik po sześciomiesięcznym oczekiwaniu na przydział pomieszczenia tymczasowego dla eksmitowanego lokatora (nieposiadającego innego lokum), nie będzie już mógł eksmitować takiej osoby do noclegowni lub schroniska dla bezdomnych. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 1046 par. 4 kodeksu postępowania cywilnego, osoba prowadząca eksmisję będzie musiała wytrwale czekać na przyznanie dłużnikowi pomieszczenia tymczasowego.

REKLAMA

Faktura za przechowywanie dowodu rzeczowego na parkingu

Jednostka budżetowa powinna dokonać płatności na rzecz kontrahenta, z uwzględnieniem szczegółowych danych wynikających z orzeczenia sądowego, w tym w zakresie rodzaju odsetek. Taki sposób postępowania będzie miał uzasadnienie zarówno w sferze cywilnoprawnej odpowiedzialności za dług, jak i sferze publicznoprawnej odpowiedzialności za należyte gospodarowanie środkami publicznymi.

Kto odpowiada za braki w kosztorysie inwestorskim

W dwóch przetargach organizowanych przez naszą jednostkę w kosztorysach są braki w zakresie kodów słownika zamówień oraz nazw i adresów naszej jednostki jako zamawiającego. Kosztorys sporządzał podmiot zewnętrzny. Czy pomimo tego gmina odpowiada za te nieistotne braki?

RODO: Monitoring w gminach i powiatach

Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał w ustawie o samorządzie gminnym art. 9a i art. 50 ust 2, a w ustawie o samorządzie powiatowym dodał art. 4b i art. 50 ust 2. W tych przepisach ustawodawca uregulował prowadzenie monitoringu przez gminy i powiaty w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej?

Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej, jeśli budynek Ochotniczej Straży Pożarnej jest własnością gminy? Czy można wyremontować (rozbudować) garaż, pomieszczenia, w których przechowywany jest sprzęt OSP, zakupić taki sprzęt lub np. umundurowanie strażackie?

REKLAMA

Jak głosować poza miejscem zameldowania w wyborach do PE w 2019 r.?

Osoby, które w wyborach do Parlamentu Europejskiego 26 maja 2019 r. chciałyby zagłosować poza miejscem swojego zameldowania mogą zrobić to na trzy sposoby. Jakie?

Nowe zasady udzielania dotacji i dopłat z budżetu państwa

W przypadku dotacji celowej na dofinansowanie świadczeń materialnych o charakterze socjalnym ustalono algorytm obliczania kwoty dotacji dla poszczególnych gmin. Algorytm ten obowiązuje do wyliczenia kwot dotacji począwszy od 1 stycznia 2019 r. Dotacje mają być przekazywane gminom w transzach miesięcznych, do 10 dnia każdego miesiąca.

Korespondencja Gminy z podmiotami zewnętrznymi może stanowić informację publiczną

Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej.

Opieka wytchnieniowa 2019 - do kiedy gmina złoży wniosek?

Gminy oraz powiaty mogą złożyć wniosek w ramach programu „Opieka wytchnieniowa” tylko do 30 kwietnia 2019. Z kolei wojewoda ma obowiązek sporządzić oraz przekazać wniosek na środki finansowe z programu, o którym mowa w niniejszym artykule wraz z listą rekomendowanych wniosków, ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego – w terminie do 17 maja 2019 r.

Sytuacja finansowa gmin zachodniopomorskich w 2019 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie informuje o sytuacji finansowej gmin. Okazuje się, że kondycja finansowa gmin jest coraz lepsza.

Janosikowe - czy adekwatnie uszczupla i zasila dochody samorządów

Dyskusja nad kształtem obecnie funkcjonującego mechanizmu wyrównania poziomego dochodów jednostek samorządu terytorialnego w Polsce prowadzona jest od kilkunastu lat. Wydany 6 marca br. wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. K 18/17) ponownie potwierdza tezę o konieczności wprowadzenia do omawianego systemu gruntownych zmian.

Kompetencje kontrolne komisji rewizyjnej

Czy Komisja Rewizyjna (z Rady Gminy) może kontrolować Gminny Ośrodek Zdrowia? Jeśli tak, to w jakim zakresie, skoro GOZ finansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia... Gmina jest jedynie organem tworzącym Gminny Ośrodek Zdrowia.

RODO i dobra osobiste, a dostęp do informacji publicznej w zakresie nazwiska

Wyrokiem z dnia 19 października 2018r. (II SA/Ol 542/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie orzekł, że zarówno przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (dalej RODO) jak też Kodeksu cywilnego (dalej k.c.) nie wykluczają możliwości uwzględnienia wniosku złożonego w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej u.d.i.p.), a dotyczącego podania imion i nazwisk określonych osób.

Pomoc społeczna: Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym

Ustawa o pomocy społecznej przewiduje szczegółowy podział zadań pomiędzy poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego, wyodrębniając jednocześnie zadania własne tych jednostek i zadania im zlecone.

Wybory do PE 2019: dopisanie się do spisu wyborców

Dopisanie się do spisu wyborców jest dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy w wyborach do Parlamentu Europejskiego chcieliby zagłosować poza miejscem swojego zameldowania na pobyt stały. Wybory odbędą się 26 maja 2019 r. Do kiedy należy złożyć odpowiedni wniosek?

Czy zmiana w Kodeksie postępowania cywilnego przyniesie JST ulgę w awanturniczych pozwach?

Kodeks postępowania cywilnego oczekuje na reformę zapowiedzianą przez ministerstwo sprawiedliwości. Projekt jest od zeszłego roku opracowywany i nadal jest modyfikowany, dlatego ostateczna treść nowelizacji nie jest jeszcze znana. Jedna z propozycji obejmuje wprowadzenie procedury zwrotu pisma wniesionego jako pozew, z którego nie wynika żądanie rozpoznania sprawy.

Inwentaryzacja środków transportu

Jaki jest prawidłowy termin inwentaryzowania środków trwałych przekazanych innej jednostce (spółce handlowej) w użyczenie: co roku czy co cztery lata? Czy gmina powinna wystosować pismo o przeprowadzeniu takiego spisu z natury, czy jednostka użyczająca środki trwałe powinna sama takie arkusze spisowe dostarczyć gminie? Czy można zastosować uproszczenie dotyczące spisywania środków trwałych co cztery lata, jeżeli znajdują się na terenie strzeżonym?

Gmina usuwając azbest działa jako podatnik VAT

Ochrona środowiska czy przyrody, usuwanie i oczyszczanie ścieków, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych to ustawowe zadania własne gminy, jednak przyjmuje się, że w tego typu przypadkach o świadczeniu usługi świadczy między innymi fakt odsprzedaży usług zakupionych przez gminę od wyspecjalizowanej firmy na rzecz osób fizycznych będących właścicielami nieruchomości.

Czy dotacja celowa wykorzystana po terminie wskazanym w umowie podlega zwrotowi do budżetu gminy?

Zgodnie z zawartą umową w sprawie udzielenia dotacji celowej z przeznaczeniem na remont zabytku przyjmujący dotację zobowiązał się wykorzystać przyznane środki finansowe w terminie 14 dni od daty przesłania ich na konto. Zapłata wykonawcy za usługę nastąpiła po wskazanym terminie. Czy wykonanie zadania po terminie wskazanym w umowie skutkuje zwrotem dotacji?

Problemy gmin z azbestem

Gminy domagają się większego zaangażowania władz centralnych w problem azbestu. Usuwanie wyrobów z azbestem jest skomplikowane i wymaga zaangażowania nie tylko władz gmin, ale i samych zainteresowanych.

Jak gminy wykorzystują Alert RCB?

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa za pomocą systemu Alert RCB wysyła do obywateli ostrzeżenia. Dotyczą one głównie złych warunków atmosferycznych. Jak gminy wykorzystują Alert RCB? Za co odpowiedzialni są samorządowcy?

Dane z rejestru PESEL udostępni gmina - zmiany 2019

Od 1 maja 2019 r. organy gmin mają udostępniać dane jednostkowe z rejestru PESEL - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności. Obecnie dane z tego rejestru udostępnia MSWiA.

Wniosek o świadczenie 500 plus – kto powinien złożyć?

Który z rodziców powinien złożyć wniosek o świadczenie 500 plus? Komu przysługuje świadczenie w sytuacji, gdy rodzice nie mieszkają razem?

To wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz

Czy rada gminy może uchwałą upoważnić wójta do zawarcia ugody sądowej, a także upoważnić organ wykonawczy do udzielenia pełnomocnictwa procesowego w imieniu gminy w toczącym się postępowaniu sądowym wskazanemu imiennie adwokatowi?

Inwentaryzacja zapasów

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Zgodnie z wewnętrzną polityką rachunkowości, na 31 grudnia dokonuje się spisu z natury niezużytych materiałów i sporządza arkusz spisu z natury. Saldo konta 310 przed inwentaryzacją wynosi 0 zł. Jak przedstawić tę sytuację w zestawieniu zbiorczym arkuszy spisu z natury? Czy wykazać wartość niezużytych materiałów w różnicach inwentaryzacyjnych i wówczas na tej podstawie zaksięgować materiały 310/401? Jak prawidłowo udokumentować tę operację w ewidencji księgowej i w inwentaryzacji?

Jakie są zasady umieszczania godła i urzędowych tablic na budynku gminy

Mam pytanie dotyczące rozmieszczenia na froncie nowego budynku urzędu gminy tablic z godłem RP oraz z nazwami organów, które w tym budynku mają swoją siedzibę.

Kto ustala godzinowy rozkład pracy radnych pracowników gminnych jednostek organizacyjnych

Czy w ramach tzw. kontroli zarządczej wójt (burmistrz, prezydent miasta) może ustalić zasady rozliczania godzin pracy pracowników zatrudnionych w gminnych jednostkach organizacyjnych (np. nauczycieli), będących jednocześnie radnymi rady gminy, w sytuacji uczestniczenia takiego pracownika w komisjach i sesjach rady gminy?

Gmina jako spadkobierca przymusowy

Kontrola NIK wykazała, że gminy będące spadkobiercami przymusowymi nie wywiązywały się prawidłowo z części praw oraz obowiązków związanych z dziedziczeniem.

Interes prawny właściciela nieruchomości w przypadku zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

W przypadku uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może dochodzić do konfliktów interesów indywidualnych z interesem publicznym. NSA jednak stoi na stanowisko, iż organ planistyczny dokonując zmiany mpzp musi mieć na uwadze także indywidualny interes właścicieli nieruchomości objętych planem.

Zwolnienie JST z obowiązku ewidencjonowania VAT za pomocą kas rejestrujących do 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie jednostek samorządu terytorialnego z obowiązku ewidencjonowania VAT za pomocą kas rejestrujących trwa od 1 stycznia 2019 r., jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r.

Wycinka drzew na własnej posesji bez zezwolenia

Czy do wycięcia drzewa na własnej działce potrzebujemy zezwolenia? W jakich przypadkach konieczne jest zgłoszenie?

Sprawienie pogrzebu przez gminę 2019 r.

Sprawienie pogrzebu to jedno z niepieniężnych świadczeń z pomocy społecznej. Uregulowane jest w art. 44 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. To świadczenie przysługuje osobom bezdomnym oraz najuboższym.

Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej (czy można określić jednoznacznie minimalny zakres takiej dokumentacji)?

Mieszkanie komunalne 2019 – kiedy gmina odmówi najmu lub podwyższy czynsz?

Ważne zmiany, dotyczące mieszkań komunalnych wejdą w życie w kwietniu 2019 r. Gmina uzyska nowe uprawnienia w zakresie badania sytuacji majątkowej najemców. Czy nowe przepisy oznaczają podwyżkę czynszu lub odmowę najmu?

Niestandardowe instrumenty finansowe

Czym są instrumenty dłużne niedookreślone? Jak JST mają wyliczyć indywidualny wskaźnik zadłużenia?

Prewspółczynnik VAT w praktyce

Prewspółczynnik określa, w jakiej części dany wydatek jest wykorzystywany przez gminę do jakiego rodzaju działalności. Jak go obliczyć?

Klasyfikacja budżetowa zapłaty za usługi geodezyjne

W którym paragrafie (430 czy 439 lub 427) należy ująć wydatki wynikające z zapłaty rachunku przedsiębiorcy (usługi geodezyjne) za wykonanie mapy do celów projektowych i wyznaczenia znaków granicznych? Usługi te zostały zlecone w związku z planowanym wykonaniem opracowania dokumentacji projektowych naprawy muru zewnętrznego. Koszty opracowania dokumentacji projektowych będą zakwalifikowane w § 427. Usługa remontowa muru zostanie wykonana w roku następnym.

Udokumentowanie zakupu od rolnika

Jesteśmy jednostką budżetową, nie jesteśmy podatnikiem VAT. Chcemy kupić wiklinę od rolnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak powinien być udokumentowany taki zakup? Czy wystarczy rachunek, na którym będą podane dane naszej jednostki z NIP i dane osobowe rolnika jako sprzedawcy? No i oczywiście nazwa towaru, ilość, cena, termin płatności, numer konta i adnotacja "Wystawca rachunku zwolniony podmiotowo z VAT".

Odpowiedzialność kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej za działanie lub zaniechanie stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych co do zasady nie podlegają jednostki organizacyjne należące do sektora finansów publicznych ani ich organy, lecz osoby fizyczne. Odpowiedzialność ponoszą osoby kierujące tymi jednostkami, będące ich pracownikami lub wchodzące w skład organów tych jednostek.

Abonament RTV - paragraf 430 czy 443?

W jakim paragrafie ująć opłatę za abonament RTV? Czy właściwy będzie paragraf 430 „Zakup usług pozostałych” (konto 402) czy paragraf 443 „Różne opłaty i składki” (konto 403)?

Prawidłowe wykazywanie danych w sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ

Samorządowa jednostka budżetowa realizuje w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (gmina) zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące pobierania dochodów na rzecz budżetu państwa. W związku z tym jednostka budżetowa sporządza i przekazuje gminie sprawozdanie Rb-27ZZ. Skarbik gminy nakazał jednostce wypełniać w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27ZZ dane w zakresie dochodów potrąconych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i dochodów przekazanych - wyłącznie w części należnych budżetowi państwa. Celem jego dyspozycji była konsolidacja danych ze wszystkich podległych jednostek organizacyjnych gminy, które sporządzają te sprawozdania w celu utworzenia zbiorczego sprawozdania Rb-27ZZ. Nadmienić należy, że podział dochodów odbywa się na szczeblu jednostki organizacyjnej, a podzielone dochody są odprowadzane na rachunek gminy. Mamy wątpliwości, czy taki nakaz skarbnika gminy jest prawidłowy pod względem przepisów prawa.

Opłata skarbowa 2019

Jakie czynności podlegają opłacie skarbowej w 2019 r.? Ile wynosi opłata skarbowa i jak można ją uiścić?

Zakaz łączenia mandatu radnego z działalnością gospodarczą na mieniu gminy

Czy w świetle przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym dopuszczalne jest, aby radnym była osoba będąca jednocześnie prezesem stowarzyszenia (albo fundacji) i która do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykorzystuje mienie komunalne gminy, w której prezes jest radnym? Prezes/radny z tytułu tej działalności, jak również z zarządzania działalnością fundacji (albo stowarzyszenia) nie otrzymuje wynagrodzenia.

Porozumienie międzygminne - istota

W niniejszym artykule omówiono istotę porozumienia międzygminnego wraz z jego konsekwencjami.

Inwentaryzacja druków ścisłego zarachowania

W zakładowym planie kont jest zapis, iż materiały zakupione na potrzeby administracyjno-gospodarcze (materiały biurowe, materiały gospodarcze, środki czystości) lub na potrzeby gospodarki transportowej (paliwo, części i materiały do napraw bieżących samochodów) oraz zakup bloczków mandatowych odpisuje się w ciężar kosztów w momencie zakupu po rzeczywistych cenach zakupu. Wartość niezużytych materiałów ustala się w drodze spisu z natury na dzień bilansowy i wprowadza na stan zapasów, korygując koszty o wartość tego stanu pod datą przeprowadzenia inwentaryzacji. Bloczek mandatowy jest drukiem ścisłego zarachowania i na koniec roku przeprowadza się ich inwentaryzację. W instrukcji inwentaryzacyjnej przyjęto uproszczenie, iż inwentaryzacją objęte są tylko czyste bloczki mandatowe, natomiast bloczki znajdujące się na stanie osób posiadających uprawnienia traktowane są jako zużyte. Czy należy wykazać w spisie z natury materiałów ilość niezużytych bloczków mandatowych w ilości zaewidencjonowanej w książce druków ścisłego zarachowania, czy wystarczy, że w protokole inwentaryzacyjnym z druków ścisłego zarachowania będzie wykazane, iż na stanie jest np. 5 czystych bloczków mandatowych?

Zakup kasy rejestrującej dla samorządowej jednostki budżetowej

Jednostka budżetowa rejestruje obrót przy użyciu kasy fiskalnej (sporadyczna sprzedaż drewna na rzecz osób fizycznych). Do końca 2018 r. na paragonie mogą być zamieszczane dane jednostki. Od 2019 r., w związku z centralizacją, będą musiały to być dane gminy. Wiąże się to z koniecznością wymiany kasy fiskalnej. Czy zakupu kasy powinna dokonać jednostka budżetowa czy gmina, jako podatnik VAT?

Zmiany w ustawie o samorządzie województwa 2019 r.

Omawiamy rewolucyjne zmiany w ustawie o samorządzie województwa. Sejmiki już niedługo będą musiały wprowadzić zmiany do statutów.

REKLAMA