Kategorie

Plan zagospodarowania przestrzennego

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy decyzja o pozwoleniu na budowę musi być zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w dniu jej wydania, czy w dniu złożenia wniosku o pozwolenie na budowę? Odpowiedzi na to pytanie udzielił minister rozwoju, pracy i technologii.
Planowana reforma planowania i zagospodarowania przestrzennego wyeliminuje tzw. wuzetki, czyli wydawanie decyzji o warunkach zabudowy - podkreśliła w piątek 30 kwietnia 2021 r. wiceminister rozwoju, pracy i technologii Anna Kornecka.
Reforma planowania przestrzennego. Rozpoczęliśmy prace nad reformą planowania przestrzennego - poinformowała 23 marca 2021 r. na konferencji prasowej wiceszefowa Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii Anna Kornecka. Dodała, że koszt reformy szacowany jest na ok. 5 mld zł, z czego niemal 1 mld będzie pochodził z Krajowego Planu Odbudowy.
Planowanie i gospodarka przestrzenna a udział mieszkańców. Podczas opracowywania dokumentów planistycznych, bardzo ważne jest zaangażowanie społeczne mieszkańców. Wynika to z podstawowych zasad przyjętych w planowaniu ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju. Eliminacja konfliktów na tym polu może znacząco skrócić długość cyklu operacyjnego inwestorów oraz wpłynąć na lepszą dostępność gruntów, a co za tym idzie - zyskać mogłyby wszystkie strony. Obecny brak miejscowych planów jest czynnikiem blokującym rozwój inwestycji, a potęgowanym skomplikowanymi i niejasnymi procedurami.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, potocznie określany jako „plan miejscowy”, a w skrócie MPZP, to akt prawa miejscowego, który w formie uchwały miasta lub gminy reguluje sposób wykorzystania ich terenu. Jest dokumentem o decydującym znaczeniu dla inwestorów poszukujących parceli pod budowę domu lub planujących każdą inną inwestycję. Pytanie, czy jego znajomość może być przydatna także dla amatorów własnego lokum na osiedlu wielorodzinnym.
Decyzja o warunkach zabudowy może być rozwiązaniem dla braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nieruchomości. Jakie znaczenie ma właściwie przeprowadzona analiza urbanistyczna i prawna?
Planowanie przestrzenne z nowymi regulacjami. Jaki będzie efekt zmian przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym? Jakie są nowe standardy tworzenia danych przestrzennych? Jak będzie przebiegało tworzenie aktów planowania przestrzennego (APP)? Jak w sposób efektywny i prosty wykonać nowy obowiązek prawny w zakresie cyfryzacji planowania przestrzennego?
31 października 2020 r. wchodzi w życie zmiana w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która nakłada na samorządy obowiązek tworzenia cyfrowych danych wektorowych na potrzeby planowania przestrzennego oraz ich publikację w ogólnodostępnych zbiorach. Ogólnodostępne dane to wielkie ułatwienie dla geodetów, inwestorów oraz zwykłych Kowalskich zainteresowanych kupnem gruntów. Zmiany w prawie ułatwią i przyspieszą realizację inwestycji. Gdańsk, Wrocław, Rzeszów czy Łódź to gminy, które nadal nie opublikowały ani rastrowych ani wektorowych danych przestrzennych. Będą miały dwa lata by to zmienić. Aktualnie największym źródłem danych wektorowych jest portal INSPIREHUB, na którym można obejrzeć mapy i pobrać potrzebne dokumenty co dziesiątej polskiej gminy.
Nowelizacje Prawa geodezyjnego i kartograficznego, a także ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym umożliwiły szybkie i bezpłatne pobieranie niektórych danych przestrzennych oraz nałożyły na gminy obowiązek prowadzenia systemów informacji przestrzennej. Dzięki temu inwestorzy będą mogli szybko uzyskać odpowiedź na pytanie, jakie akty planowania przestrzennego obowiązują na danym terenie. To z kolei ułatwi zaplanowanie procesu inwestycyjnego opartego na miejscowym planie lub decyzji o warunkach zabudowy.
Ministerstwo Rozwoju planuje określić na 500 m bezwzględną minimalną odległość elektrowni wiatrowych od budynków, jeśli gmina dopuści zniesienie na swym terenie tzw. zasady 10H - poinformował wicedyrektor departamentu gospodarki niskoemisyjnej MR Przemysław Hofman.
Ułatwiony dostęp do danych planistycznych przy pomocy internetu (cyfryzacja dokumentów planistycznych), przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego oraz upowszechnienie zbiorów danych przestrzennych dotyczących dokumentów planistycznych. Takie mają być efekty uchwalonej 13 lutego 2020 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (w tym m.in. Prawa budowlanego). Większość przepisów tej ustawy ma wejść w życie 3 miesiące od daty publikacji w Dzienniku Ustaw.
Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może wywołać poważne skutki dla właścicieli nieruchomości. Wyjaśniamy na jakich zasadach gmina dokonuje takiej zmiany.
Wśród prawników i praktyków nie kończą się dyskusje na temat charakteru prawnego uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej [dalej: uchwała lokalizacyjna] wydawanej na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2018r., poz. 1496) zwanej dalej także „specustawą mieszkaniową”.
Park nie jest terenem budowlanym, nawet jeżeli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje możliwość wzniesienia na jego terenie niewielkich obiektów. W konsekwencji sprzedaż takiego gruntu korzysta ze zwolnienia z VAT.
W przypadku uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może dochodzić do konfliktów interesów indywidualnych z interesem publicznym. NSA jednak stoi na stanowisko, iż organ planistyczny dokonując zmiany mpzp musi mieć na uwadze także indywidualny interes właścicieli nieruchomości objętych planem.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz plan gospodarki odpadami łączą dwie cechy. Po pierwsze, nie zawierają przepisów powszechnie obowiązujących, co oznacza, że nie oddziałują bezpośrednio na prawa i obowiązki mieszkańców. Po drugie, sądy administracyjne dopuszczają możliwość ich skutecznego zaskarżenia z powodu naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia.
Rynek mieszkaniowy jest obecnie w znakomitej formie. Pozytywny trend może jednak zaburzyć nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, powodując znaczne zmniejszenie liczby budowanych w Polsce mieszkań.
Samorządy powinny jak najszybciej dokonać przeglądu obowiązujących na ich obszarze miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Te mogą bowiem zawierać błędy, które mogą skutkować ich uchyleniem, nawet po latach od dnia ich wydania i wejścia w życie. Takimi błędami są m.in. definicje pojęć, które zostały szczegółowo wyjaśnione przez ustawodawcę.
Trwają prace nad zmianami w prawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, które mogą w sposób znaczący wpłynąć na wydawanie pozwoleń na budowę. Nowe regulacje, które mają wejść w życie od 2018 r., mogą dotknąć zarówno inwestorów indywidualnych, jak i deweloperów. Na czym polegają zaproponowane zmiany i jakie mogą mieć efekty, jeżeli zostaną uchwalone?
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o samorządzie gminnym. W przypadku utraty części terytorium, gminy nie stracą dotychczasowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Trwają prace nad nowym Kodeksem urbanistyczno-budowlanym, który zakłada zlikwidowanie prawnych i proceduralnych barier realizacji inwestycji. Kodeks zastąpi kilka obowiązujących obecnie ustaw: o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Prawo budowlane, specustawy branżowe, a także część ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Rząd pozytywnie wypowiedział się na temat projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i ustawy Prawo budowlane. Propozycje zmian dotyczą lokalizacji OZE oraz rozszerzenia udziału społeczności w procesie lokalizacji farm wiatrowych.
Według nowelizacji przygotowanej przez MIR zmiany w zasadach tworzenia planów miejscowych mają poprawić infrastrukturę miast oraz wpłynąć na zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery. W jaki sposób ma do tego dojść i jakie są główne założenia nowelizacji?
Jeśli nie odbędzie się prawidłowo przeprowadzona dyskusja publiczna nad projektem planu zagospodarowania przestrzennego należy liczyć się z możliwością jego unieważnienia przez sąd.
Decyzja o warunkach zabudowy jest niezbędna zawsze, gdy następuje zmiana zagospodarowania terenu. Również w sytuacji, kiedy nie przewiduje się wydania pozwolenia na budowę.
Możliwości zabudowy i gospodarowania nieruchomościami w gminie zależą w dużej mierze od uchwalanego przez radę gminy planu zagospodarowania przestrzennego. Jeśli założenia planu są niezgodne z naszymi oczekiwaniami, nie oznacza to, że jesteśmy skazani na porażkę w walce o naszą własność.
Zmiana ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wiąże się z wnoszeniem uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podział nieruchomości polega na wydzieleniu z nieruchomości jednej lub kilku działek w celu utworzenia odrębnych nieruchomości − zazwyczaj połączony jest ze zmianą własności nieruchomości.
Cmentarze w Polsce są zakładane głównie przez związki wyznaniowe, z których dominującą rolę odgrywa Kościół Katolicki. Jakie wymogi należy spełnić, aby założyć cmentarz?
Decyzja o warunkach zabudowy to swego rodzaju instrument kontroli państwa, dotyczący planowanych inwestycji budowlanych. Głównym celem tej procedury jest utrzymanie ładu przestrzennego, tam gdzie nie uchwalono miejscowych planów zagospodarowania. Wymóg uzyskania takiej decyzji będzie istniał zawsze wtedy, gdy przekształceniu ma ulec dotychczasowe zagospodarowanie terenu.
Plan zagospodarowania miejscowego, który na niekorzyść zmienia dotychczasowe ustalenia może być podstawą do wypłacenia właścicielowi nieruchomości odszkodowania. W jakich okolicznościach właściciel działki może uzyskać odszkodowanie?
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest podstawowym dokumentem określającym możliwy sposób zagospodarowania i użytkowania nieruchomości na obszarze nim objętym. Plan miejscowy reguluje m.in. dopuszczalne sposoby użytkowania nieruchomości, wymogi jakim powinna odpowiadać nowa zabudowa, a także rozmieszczenie inwestycji publicznych.
Wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę to informacja sporządzona i podana do publicznej wiadomości przez właściwy organ. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, a także na stronach internetowych właściwego urzędu.
Zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych należy do zadań własnych gminy. Jak przebiega zakładanie cmentarza?
Podział nieruchomości prowadzi do wydzielenia z jednej nieruchomości dwóch lub więcej działek. Podstawowym kryterium dopuszczalności podziału jest zgodność z miejscowym planem zagospodarowania. Często zdarza się tak, że na skutek zmiany stanu prawnego danego terenu, opinia wójta o zgodności podziału jest nieaktualna i w konsekwencji nie będzie możliwe zatwierdzenie podziału.
Plan zagospodarowania przestrzennego stanowi podstawowy instrument regulujący przeznaczenie oraz sposób zagospodarowania terenów w gminie. Przy jego sporządzaniu powinno się uwzględniać zarówno interes publiczny jak i prywatny. Na danym terenie objętych planem może zostać ograniczona lub nawet zabroniona możliwość zabudowy.
Wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego to podstawowy dokument niezbędny do takich czynności jak: uzyskanie pozwolenia na budowę, podział czy scalenie działki. Jest też źródłem informacji na temat możliwości wykorzystania nieruchomości, którą np. planujemy kupić.