REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uczestnictwo mieszkańców w pracach nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzenngo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Plan zagospodarowania przestrzennego. / Fot. Fotolia
Plan zagospodarowania przestrzennego. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest podstawowym dokumentem określającym możliwy sposób zagospodarowania i użytkowania nieruchomości na obszarze nim objętym. Plan miejscowy reguluje m.in. dopuszczalne sposoby użytkowania nieruchomości, wymogi jakim powinna odpowiadać nowa zabudowa, a także rozmieszczenie inwestycji publicznych.

Ponieważ miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, przyjmowanym w drodze uchwały rady gminy, procedura jego uchwalenia ma własną specyfikę, całkowicie odrębną od ustalenia sposobu zagospodarowania nieruchomości w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

REKLAMA

Ponieważ miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ma fundamentalne znaczenie dla właścicieli i użytkowników nieruchomości, warto wskazać, iż wszyscy zainteresowani mają możliwość uczestniczenia w procedurze jego przyjęcia.

Prace planistyczne

REKLAMA

Prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego inicjuje podjęcie uchwały rady gminy o przystąpieniu do prac nad sporządzeniem planu, do której załącza się mapę przedstawiającą obszar objęty planami planistycznymi. Nie mniej jednak samo podjęcie takiej uchwały powinno zostać poprzedzone analizą zasadności sporządzenia planu miejscowego, warto zatem podkreślić, iż już na tym etapie zainteresowanie właścicieli lub użytkowników nieruchomości może mieć realne znaczenie, albowiem osoby takie aktywnie wskazując organom gminy na potrzebę opracowania planu, mogą wpłynąć na wynik powyższej analizy.

Uchwała o przystąpieniu do prac nad sporządzeniem planu miejscowego podlega ogłoszeniu, m.in. przez publikację w prasie miejscowej oraz w drodze obwieszczenia. Należy wskazać, iż taką informacje można znaleźć także na stronach internetowych gmin. W określonym w ogłoszeniu terminie, nie krótszym jednakże niż 21 dni, osoby zainteresowane mogą formułować wnioski odnośnie opracowywanego planu miejscowego.

Uzgodnienia i konsultacje

REKLAMA

Po przygotowaniu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, właściwy wójt, burmistrz lub prezydent miasta występuje po potrzebne opinie i uzgodnienia odnośnie przygotowanego projektu, a następnie, w razie zaistnienia takiej potrzeby, wprowadza zmiany wynikające z otrzymanych stanowisk. Należy podkreślić, iż wszyscy zainteresowani, na każdym etapie prac projektowych mają możliwość uzyskania informacji o ich przebiegu. Opracowany projekt planu miejscowego zostanie następnie wyłożony do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni, o czym organ gminy powinien publicznie zawiadomić z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem. Oprócz samego wyłożenia projektu planu miejscowego do wglądu, na wójcie burmistrzu lub prezydencie miasta spoczywa obowiązek zorganizowania publicznej dyskusji, w której ma możliwość wzięcia udziału każdy zainteresowany. Następnie powinno zostać opublikowane ogłoszenie o możliwości wniesienia uwag do przedstawionego projektu, przy czym czas na zgłaszanie uwag do planu nie może upłynąć wcześniej niż w 14 dni po wyłożeniu projektu planu. W powyższym terminie każda zainteresowana osoba ma możliwość przedstawienia swojego stanowiska i zaproponowania ewentualnych zmian. Uwagi do planu miejscowego powinny zostać zgłoszone w formie pisemnej lub drogą elektroniczna z wykorzystaniem podpisu elektronicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszelkie wniesione wnioski zostają rozpoznane przez organ prowadzący prace planistyczne w terminie 21 dni, który w przypadku uwzględnienia części uwag, ponawia w koniecznym zakresie procedurę konsultacyjną.

Zobacz serwis: Prawo budowlane

Uchwalenia planu miejscowego

Następnie wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedstawia radzie gminy projekt planu miejscowego wraz z listą nieuwzględnionych uwag. Rada gminy analizuje zgodność projektu planu miejscowego z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w drodze uchwały uchwala projekt planu i rozstrzyga o dotychczas nieuwzględnionych uwagach. Należy zauważyć, iż w ocenie sądów administracyjnych nie jest dopuszczalne zbiorcze rozstrzygniecie przez radę gminy o dotychczas nieuwzględnionych uwagach do projektu i każda ze zgłoszonych uwag wymaga odrębnej analizy i uchwały w jej przedmiocie.

Uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest następnie przedstawiany wojewodzie w celu skontrolowania jego zgodności z prawem, a następnie podlega opublikowaniu w dzienniku urzędowym województwa.

Osoby niezadowolone z postanowień uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego mogą jeszcze skierować skargę do sądu administracyjnego o stwierdzenie nieważności podjętej uchwały, jeżeli miejscowy plan narusza przepisy prawa, warunki studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub podczas jego uchwalenia doszło do istotnych naruszeń proceduralnych.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Podsumowanie

Podsumowując należy wskazać, iż zainteresowane osoby mogą uzyskać informację o przebiegu prac planistycznych na każdym etapie, jak również wskazać radzie gminy lub wójtowi potrzebę przystąpienia do prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Na etapie plac planistycznych kluczowe znaczenie ma możliwość zgłoszenia uwag do założeń planu na początkowym etapie prac planistycznych, a następnie po wyłożeniu finalnego projektu do publicznego wglądu. Nieuwzględnione uwagi do finalnego projektu zostają przedstawione radzie gminy, która zobowiązana jest je rozpatrzeć przed uwaleniem planu miejscowego. W przypadku uchwalenia niekorzystnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego można rozważyć wniesienie skargi do sądu administracyjnego o stwierdzenie nieważności podjętej uchwały.

Podstawa prawna:

art. 9-22 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej;  

por. także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 czerwca 2010 r., sygn. akt II OSK 467/10, opubl. LEX nr 597618;

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

Po urlopie trudniej niż przed – dlaczego powrót do pracy wywołuje stres?

Okazuje się, że 63% pracujących deklaruje, że po urlopie odczuwa większy stres niż przed jego rozpoczęciem, a połowa z nich jako główne źródło napięcia wskazuje na nagromadzone obowiązki, wynika z ankiety przeprowadzonej przez spółki Gi Group Holding. Ponowne wejście w rytm codziennych zadań często wiąże się ze wzrostem presji oraz poczuciem przytłoczenia, określanym mianem napięcia pourlopowego.

REKLAMA