REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uczestnictwo mieszkańców w pracach nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzenngo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Plan zagospodarowania przestrzennego. / Fot. Fotolia
Plan zagospodarowania przestrzennego. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest podstawowym dokumentem określającym możliwy sposób zagospodarowania i użytkowania nieruchomości na obszarze nim objętym. Plan miejscowy reguluje m.in. dopuszczalne sposoby użytkowania nieruchomości, wymogi jakim powinna odpowiadać nowa zabudowa, a także rozmieszczenie inwestycji publicznych.

Ponieważ miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, przyjmowanym w drodze uchwały rady gminy, procedura jego uchwalenia ma własną specyfikę, całkowicie odrębną od ustalenia sposobu zagospodarowania nieruchomości w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ma fundamentalne znaczenie dla właścicieli i użytkowników nieruchomości, warto wskazać, iż wszyscy zainteresowani mają możliwość uczestniczenia w procedurze jego przyjęcia.

Prace planistyczne

Prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego inicjuje podjęcie uchwały rady gminy o przystąpieniu do prac nad sporządzeniem planu, do której załącza się mapę przedstawiającą obszar objęty planami planistycznymi. Nie mniej jednak samo podjęcie takiej uchwały powinno zostać poprzedzone analizą zasadności sporządzenia planu miejscowego, warto zatem podkreślić, iż już na tym etapie zainteresowanie właścicieli lub użytkowników nieruchomości może mieć realne znaczenie, albowiem osoby takie aktywnie wskazując organom gminy na potrzebę opracowania planu, mogą wpłynąć na wynik powyższej analizy.

Uchwała o przystąpieniu do prac nad sporządzeniem planu miejscowego podlega ogłoszeniu, m.in. przez publikację w prasie miejscowej oraz w drodze obwieszczenia. Należy wskazać, iż taką informacje można znaleźć także na stronach internetowych gmin. W określonym w ogłoszeniu terminie, nie krótszym jednakże niż 21 dni, osoby zainteresowane mogą formułować wnioski odnośnie opracowywanego planu miejscowego.

REKLAMA

Uzgodnienia i konsultacje

Po przygotowaniu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, właściwy wójt, burmistrz lub prezydent miasta występuje po potrzebne opinie i uzgodnienia odnośnie przygotowanego projektu, a następnie, w razie zaistnienia takiej potrzeby, wprowadza zmiany wynikające z otrzymanych stanowisk. Należy podkreślić, iż wszyscy zainteresowani, na każdym etapie prac projektowych mają możliwość uzyskania informacji o ich przebiegu. Opracowany projekt planu miejscowego zostanie następnie wyłożony do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni, o czym organ gminy powinien publicznie zawiadomić z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem. Oprócz samego wyłożenia projektu planu miejscowego do wglądu, na wójcie burmistrzu lub prezydencie miasta spoczywa obowiązek zorganizowania publicznej dyskusji, w której ma możliwość wzięcia udziału każdy zainteresowany. Następnie powinno zostać opublikowane ogłoszenie o możliwości wniesienia uwag do przedstawionego projektu, przy czym czas na zgłaszanie uwag do planu nie może upłynąć wcześniej niż w 14 dni po wyłożeniu projektu planu. W powyższym terminie każda zainteresowana osoba ma możliwość przedstawienia swojego stanowiska i zaproponowania ewentualnych zmian. Uwagi do planu miejscowego powinny zostać zgłoszone w formie pisemnej lub drogą elektroniczna z wykorzystaniem podpisu elektronicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszelkie wniesione wnioski zostają rozpoznane przez organ prowadzący prace planistyczne w terminie 21 dni, który w przypadku uwzględnienia części uwag, ponawia w koniecznym zakresie procedurę konsultacyjną.

Zobacz serwis: Prawo budowlane

Uchwalenia planu miejscowego

Następnie wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedstawia radzie gminy projekt planu miejscowego wraz z listą nieuwzględnionych uwag. Rada gminy analizuje zgodność projektu planu miejscowego z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w drodze uchwały uchwala projekt planu i rozstrzyga o dotychczas nieuwzględnionych uwagach. Należy zauważyć, iż w ocenie sądów administracyjnych nie jest dopuszczalne zbiorcze rozstrzygniecie przez radę gminy o dotychczas nieuwzględnionych uwagach do projektu i każda ze zgłoszonych uwag wymaga odrębnej analizy i uchwały w jej przedmiocie.

Uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest następnie przedstawiany wojewodzie w celu skontrolowania jego zgodności z prawem, a następnie podlega opublikowaniu w dzienniku urzędowym województwa.

Osoby niezadowolone z postanowień uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego mogą jeszcze skierować skargę do sądu administracyjnego o stwierdzenie nieważności podjętej uchwały, jeżeli miejscowy plan narusza przepisy prawa, warunki studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub podczas jego uchwalenia doszło do istotnych naruszeń proceduralnych.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Podsumowanie

Podsumowując należy wskazać, iż zainteresowane osoby mogą uzyskać informację o przebiegu prac planistycznych na każdym etapie, jak również wskazać radzie gminy lub wójtowi potrzebę przystąpienia do prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Na etapie plac planistycznych kluczowe znaczenie ma możliwość zgłoszenia uwag do założeń planu na początkowym etapie prac planistycznych, a następnie po wyłożeniu finalnego projektu do publicznego wglądu. Nieuwzględnione uwagi do finalnego projektu zostają przedstawione radzie gminy, która zobowiązana jest je rozpatrzeć przed uwaleniem planu miejscowego. W przypadku uchwalenia niekorzystnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego można rozważyć wniesienie skargi do sądu administracyjnego o stwierdzenie nieważności podjętej uchwały.

Podstawa prawna:

art. 9-22 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej;  

por. także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 czerwca 2010 r., sygn. akt II OSK 467/10, opubl. LEX nr 597618;

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych - koniec września 2025 r. Dobre "procenty" raczej dla mniejszych kwot

Po obniżce stóp procentowych NBP, dokonanych przez Radę Polityki Pieniężnej na początku września 2025 r. - większość banków pogorszyła warunki lokat i rachunków oszczędnościowych. Trzy banki postanowiły jednak pójść pod prąd – oferując wyższy procent, choć najczęściej kosztem jeszcze większego ograniczenia kwoty, którą można na lepszych warunkach ulokować lub skrócenia czasu trwania promocji.

Kontynuowanie postępowania sądowego mimo braku adresu dłużnika – czy to możliwe? Natalia Mądry, Head of Legal w Julianus Inkasso wyjaśnia

Nieznajomość miejsca pobytu dłużnika w postępowaniu cywilnym, choć stanowi istotną przeszkodę proceduralną, nie implikuje ipso facto paraliżu procesu sądowego, lecz aktywuje mechanizmy uregulowane w KPC, które umożliwiają kontynuację postępowania przy zachowaniu konstytucyjnie ugruntowanego prawa do obrony. Autorka: Natalia Mądry, Head of Legal w Julianus Inkasso Sp. z o.o.

Odrzucenie spadku a zrzeczenie się dziedziczenia

Wiele osób słyszało pojęcia: „odrzucenie spadku” i „zrzeczenie się dziedziczenia”. Pojęcia te są często używane zamiennie, co jest błędem. Pojęcia te zdecydowanie należy odróżnić- gdyż odnoszą się one do różnych „instytucji prawnych”, mają różne skutki, etc. W niniejszym artykule zakreślone zostaną podstawowe cechy różniące obie te instytucje, ale - dla pełnego obrazu- pokazane zostaną też ich najważniejsze podobieństwa.

WIBOR w umowach kredytu: co naprawdę wynika z opinii Rzeczniczki Generalnej TSUE [polemika]

W dniu 15 września 2025 r. na łamach naszego portalu ukazał się artykuł autorstwa radcy prawnego Pawła Stalskiego o tytule „Rzeczniczka Generalna TSUE: banki muszą precyzyjnie informować jak działa WIBOR. Otwierają się nowe możliwości dla kredytobiorców”. Przedstawiona w nim analiza dotyczy opinii Rzecznik Generalnej TSUE Laili Mediny z 11 września 2025 r. wydanej w sprawie C-471/24, tj. dotyczącej stosowania wskaźnika referencyjnego WIBOR w umowach kredytu hipotecznego zawieranych z konsumentami. Z tezami prezentowanymi w tamtym artykule polemizuje poniżej radca prawny Tomasz Majkrzak. Czy faktycznie z opinii Rzecznik Generalnej wynika, że banki muszą informować konsumentów o sposobie ustalania WIBOR?

REKLAMA

Koniec z nieodpłatnym przekazywaniem przez Skarb Państwa nieruchomości na rzecz Kościoła katolickiego. W ten sposób, do majątku kościelnego przetransferowano już niemal 3,5 mld zł z budżetu państwa

W dniu 24 września 2025 r. do Sejmu trafił projekt ustawy, który zakłada usunięcie z porządku prawnego regulacji, stanowiącej „nieproporcjonalny mechanizm uszczuplający majątek państwa, który kreuje pole do nadużyć, stanowiąc jednocześnie ponadprzeciętną możliwość akumulacji kapitału przez Kościół Katolicki”. Na podstawie przepisu, którego usunięcia domagają się posłowie – w latach 1992-2019, Kościół katolicki nieodpłatnie przejął od Skarbu Państwa 76 244 ha ziemi rolnej, o łącznej wartości niemal 3,5 mld zł. Nieruchomości nabywane w powyższym trybie przez kościelne osoby prawne nie zawsze są ujawniane w księgach wieczystych, a ponadto – nierzadko są przez Kościół zbywane.

System kaucyjny od 1 października: rewolucja w recyklingu czy wzrost kosztów dla mieszkańców? Oto cała prawda, której nikt nie mówi głośno

Od 1 października rusza system kaucyjny, który ma całkowicie zmienić sposób zbiórki i recyklingu opakowań po napojach. To jedna z największych reform środowiskowych ostatnich lat – ambitny projekt, który budzi zarówno ogromne nadzieje, jak i poważne obawy. Operatorzy zapewniają o gotowości, handel wciąż się dostosowuje, a konsumenci pytają, jak nowy system wpłynie na ich portfele.

Pakt migracyjny UE od 2026 roku – czy czeka nas islamska Europa? Ursula von der Leyen mówi o sprawiedliwości, a obywatele pytają: kto za to zapłaci?

Już w lipcu 2026 roku wchodzi w życie pakt migracyjny UE. Bruksela mówi o „sprawiedliwości” i solidarności, ale polscy europosłowie PiS ostrzegają, że dokument to „gaszenie pożaru benzyną”. Padają słowa o islamizacji, wojnie hybrydowej Putina i miliardowych kosztach, które mogą spaść na obywateli.

Czy sąsiad może zażądać pieniędzy za ogrodzenie? Mało tego, nawet je rozebrać? Przepisy stawiają sprawę jasno

Budowa ogrodzenia między działkami to gotowy przepis na sąsiedzki konflikt? Tak, zwłaszcza gdy jedna strona działa na własną rękę, a druga... wystawia rachunek albo każe wszystko rozebrać. Co wolno, a czego absolutnie nie? Warto to sprawdzić przed wbiciem pierwszej łopaty.

REKLAMA

Załamanie z pracą? Są ich setki. Wysyłają po 4 tysięcy CV. Mają wyższe wykształcenie. I miesiącami bez etatu albo zlecenia

Na Twitterze i TiKToku pojawiła się opowieść studenta, który od początku roku próbuje znaleźć pracę. Wysłał aż 4000 CV. W większości przypadków nie dostał nawet odpowiedzi.

Koniec z oddawaniem ziemi Kościołowi? Szykuje się wielka zmiana w relacjach państwo–Kościół

Polska 2050 chce raz na zawsze zakończyć przekazywanie państwowej ziemi Kościołowi. Ugrupowanie zaprezentowało projekt ustawy uchylającej kontrowersyjny artykuł 70a, który od 1989 roku umożliwiał nieodpłatne przekazywanie nieruchomości, sięgające łącznie aż 76 tys. hektarów. To pierwsza z serii zmian mających uporządkować relacje państwo–Kościół i zapewnić przejrzystość.

REKLAMA