REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja o warunkach zabudowy

Magdalena Maciągowska
Dom i prawo Fot. Fotolia
Dom i prawo Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o warunkach zabudowy to swego rodzaju instrument kontroli państwa, dotyczący planowanych inwestycji budowlanych. Głównym celem tej procedury jest utrzymanie ładu przestrzennego, tam gdzie nie uchwalono miejscowych planów zagospodarowania. Wymóg uzyskania takiej decyzji będzie istniał zawsze wtedy, gdy przekształceniu ma ulec dotychczasowe zagospodarowanie terenu.

Kiedy decyzja jest potrzebna?

Decyzje dotyczące warunków zabudowy wydawane są tylko tam, gdzie nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Uzyskanie takiej decyzji jest obligatoryjne w przypadku, gdy zmianie ulega  zagospodarowanie terenu. Będzie to miało miejsce w następujących przypadkach:

REKLAMA

- budowa obiektu budowlanego,
-wykonywanie innych robót budowlanych,
- zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.

Jakie warunki należy spełnić?

Aby uzyskać wspomnianą wyżej decyzję, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

1) Co najmniej jedna działka sąsiednia dostępna  z tej samej drogi publicznej, zabudowana jest w sposób, który umożliwi określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy, takich jak forma architektoniczna obiektów budowlanych, linia zabudowy, czy intensywność zabudowy terenu.
2) Teren ma dostęp do drogi publicznej
3) Uzbrojenie terenu ( istniejące lub planowane) jest wystarczające dla zamierzonego przedsięwzięcia budowlanego.
4) Działka nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych i rolnych na cele nierolnicze i nieleśne albo zgoda taka została wydana, przy sporządzaniu miejscowych planów, które utraciły moc.
5) Decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi (m. in ochrony środowiska, zabytków).

Kto może ubiegać się o uzyskanie decyzji?

Co ważne, wnioskujący o wydanie decyzji, nie musi być właścicielem gruntu. A więc o ustalenie warunków zabudowy dla danego terenu, może wystąpić każdy, bez względu na to czy legitymuje się tytułem prawnym do nieruchomości. Nie narusza to w żaden sposób prawa własności, a decyzja sama w sobie nie rodzi prawa do terenu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również serwis: Nieruchomości


Jak wygląda procedura?

Po ustaleniu, że spełniliśmy postawione przez ustawodawcę warunki, możemy przejść do kolejnych etapów.

A więc teraz sporządzamy wniosek. Musimy pamiętać aby zawierał on wszystkie wymagane elementy.

1) W pierwszej kolejności należy oznaczyć wnioskodawcę. Jeśli o uzyskanie decyzji ubiega się osoba fizyczna konieczne jest  podanie imienia, nazwiska, miejsca zamieszkania, a także numeru seryjnego dowodu osobistego. W przypadku jednostek takich jak np. spółka handlowa wskazujemy nazwę przedsiębiorcy, czyli firmę, siedzibę, jak również numer pod jakim widnieje w rejestrze przedsiębiorców. Istotne jest także podanie informacji, przez kogo prowadzony jest dany rejestr.
2) Drugim krokiem będzie wskazanie organu do którego kierujemy nasz wniosek. O właściwości miejscowej zadecyduje miejsce położenia terenu budowy. Ustalamy więc na terenie jakiej gminy znajduje się nasz obiekt, a następnie wnioskujemy o uzyskanie decyzji odpowiednio do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
3) Kolejnym elementem wniosku jest wskazanie jego przedmiotu. W tym miejscu określamy, iż wnioskujemy o ustalenie warunków zabudowy dla konkretnej nieruchomości. Ważne jest aby podać dane dotyczące działki, tj. numer działki ewidencyjnej, obręb ewidencyjny, gminę, nazwę ulicy( jeśli istnieje), nazwę miejscowości.
4) Nasz wniosek powinien zawierać także oznaczenie granic terenu.
5) Następnie wskazujemy sposób w jaki chcielibyśmy zagospodarować teren, tj. czy planujemy budowę domu jednorodzinnego, obiektu handlowego, czy też innej inwestycji. Określamy gabaryty planowanego przedsięwzięcia, m.in. wysokość, szerokość, powierzchnię zabudowy, powierzchnię użytkową, kąt nachylenia dachu, liczbę kondygnacji.
6)  Kolejny krok to określenie rozwiązania komunikacyjnego, a więc określenie tego czy teren ma dostęp do drogi publicznej i w jaki sposób ( bezpośrednio, czy dojazd możliwy tylko drogą wewnętrzną).
7) Ostatnim merytorycznym elementem wymaganym we wniosku o ustalenie warunków zabudowy jest wskazanie na rozwiązania techniczne. Oznacza to, iż powinniśmy określić skalę zapotrzebowania na wodę, energię, sposób odprowadzania, oczyszczania ścieków. Piszemy także jak planowana inwestycja wpłynie na środowisko
8) Na końcu pamiętajmy o własnoręcznym podpisie.

Zobacz również: Jaki czas ma organ na wydanie decyzji?

Co oprócz wniosku?

REKLAMA

Do wniosku dołączamy także następujące dokumenty:
- mapę zasadniczą z wykreśloną granicą terenu objętego wnioskiem,
-szkice i rysunki, które pozwolą na ustalenie funkcji i sposobu zagospodarowania terenu,
- określenie danych charakterystycznych dla danej zabudowy,
- opis charakterystycznych parametrów technicznych budowli,
- należy także określić dane działek sąsiednich, jeżeli planowana inwestycja, może naruszyć ich interesy, być uciążliwa lub wpłynąć negatywnie na środowisko.

Ważne: Kiedy mamy już właściwie sporządzony wniosek oraz komplet wymaganych dokumentów udajemy się do Urzędu Miasta/ Gminy, właściwego ze względu na położenie działki. Tam też składamy całą dokumentację.  

Zobacz również: Kiedy wójt nie wyda decyzji o warunkach zabudowy?


Jaki jest czas oczekiwania i kto wydaje decyzję?

Decyzję o warunkach zabudowy wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Teoretycznie organy te mają na to 2 miesiące. Jednak w praktyce trwa to dłużej. Dzieje się tak, ponieważ wspomniane organy wydają decyzję po uzgodnieniu jej warunków z:

  •   wojewódzkim konserwatorem zabytków – w odniesieniu do obszarów i obiektów objętych ochroną konserwatorską,
  •  dyrektorem parku narodowego – jeśli chodzi o obszary położone w granicach parku i jego otuliny,
  •  organem właściwym w sprawach ochrony gruntów rolnych i leśnych – jeżeli chodzi o grunty wykorzystywane na cele rolne i leśne,
  • właściwym zarządcą drogi – w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego,
  •  wojewodą, marszałkiem województwa oraz starostą – w zakresie zadań publicznych na obszarach, na których stare plany miejscowe, które utraciły moc, przewidywały inwestycje publiczne.

Każdy ze wskazanych organów konsultacyjnych ma po dwa tygodnie na wyrażenie swojej opinii, co zasadniczo wydłuża procedurę.
Ponadto ustawodawca przyznaje możliwość zawieszenia postępowania na okres nieprzekraczający 12 miesięcy. Dzieje się tak w szczególności wówczas, gdy gmina ma w najbliższym czasie sporządzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego

Zobacz także: plan zagospodarowania przestrzennego

Co zawiera decyzja?

Decyzja o warunkach zabudowy składać się będzie z następujących elementów:

1) rodzaj inwestycji
2) warunki w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacyjnej ( jakie urządzenia musimy zainstalować)
3) linie rozgraniczające inwestycji
4) okres ważności inwestycji
5) szczególne warunki dotyczące inwestycji

Ważne: decyzja o ustaleniu warunków zabudowy jest co do zasady bezterminowa. Może się jednak  zdarzyć tak, że organ który podjął decyzję o jej wydaniu stwierdzi jej wygaśnięcie. Stanie się tak, gdy inny wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę na tej samej działce, a także gdy dla danego terenu zostanie uchwalony plan miejscowy, którego wytyczne będą inne niż postanowienia decyzji, chyba, że inwestor uzyska ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę.  


Co jeśli wydana decyzja nie jest dla nas satysfakcjonująca?

W takim przypadku możemy odwołać się od niezadowalającego nas rozstrzygnięcia. Organem, który rozpatruje tego rodzaju odwołania będzie Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

Ważne: Nasze odwołanie wnosimy za pośrednictwem organu, który skarżoną decyzję wydał, a więc pismo odwoławcze kierujemy odpowiednio do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Pamiętajmy też o obowiązującym nas terminie. Na wniesienie odwołania przewidziany jest bowiem okres 14- dniowy, liczony od dnia doręczenia nam decyzji, którą chcemy zaskarżyć.

Ile za to zapłacimy?

Jeśli wniosek dotyczy budownictwa mieszkaniowego, jego złożenie nie będzie nas nic kosztować. W pozostałych przypadkach opłata skarbowa wynosi 107 zł.

Zobacz także: Opłata skarbowa - wysokość

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka dla nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia. Spłaszczenie wynagrodzeń to duży problem

Podwyżka dla nauczycieli mianowanych w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia 2024 roku. Spłaszczenie wynagrodzeń jest dużym problemem i w praktyce utrudnia funkcjonowanie systemu awansu zawodowego.

W 2025 r. kolejna waloryzacja progów dochodowych w świadczeniach z ZUS

Od 1 marca 2024 r. kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wynosi 2419,33 zł, w 2025 r. zostanie zwaloryzowane. Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż próg dochodowy dla tzw. świadczenia 500 plus nie zostanie w najbliższym czasie zniesiony. 

Renta wdowia: od kiedy i dla kogo 2024, czy będzie działała wstecz

W piątek, 26 lipca komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o wprowadzenie tzw. renty wdowiej.

Czy renta wdowia weszła już w życie?

Przepisy wprowadzające instytucję renty wdowiej nie weszły jeszcze w życie. Ustawa została uchwalona przez Sejm w piątek 26 lipca, jednak to nie koniec prac legislacyjnych. Nowelizacją zajmie się teraz Senat. Co już wiemy o rencie wdowiej? Jakie rozwiązania zaproponował rząd i kiedy miałyby wejść w życie?

REKLAMA

Zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025. W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie dotyczące informatorów

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Chodzi o informatory zawierające przykładowe zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 r.

Emerytury stażowe w lipcu? OPZZ informuje co się dzieje z projektem

Na piątek, 26 lipca 2024 r. na godzinę 12:15 zaplanowane jest posiedzenie sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która zajmie się kwestią emerytur stażowych. Jest to odpowiedź na wniosek OPZZ przypominający o projekcie ustawy OPZZ i Lewicy dotyczący emerytur stażowych.

2520 zł dodatku dopełniającego do renty socjalnej, ale nie dla wszystkich

Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Zakłada on wypłatę dodatku dopełniającego osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji. Od kiedy będzie przysługiwał nowy dodatek?

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności. Co zadecydował Senat?

Senat obradował nad nowelizacją ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy mają przedłużyć maksymalnie o 6 miesięcy ważność orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, które wygasają 30 września 2024 r.

REKLAMA

Renta wdowia: Będą dalsze prace – projekt został skierowany do komisji sejmowej

W czwartek, 25 lipca 2024 r., podczas debaty w Sejmie wszystkie kluby zadeklarowały chęć dalszej pracy nad projektem w sprawie renty wdowiej. Regulacja została skierowana do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Jej posiedzenie zaplanowano na piątek, 26 lipca.

Lista organizacji mających prawo do otrzymania 1,5% podatku rolnego. Wnioski w wpis do końca roku

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że do 31 grudnia 2024 r. można składać wnioski o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5 proc. podatku rolnego za bieżący rok.

REKLAMA