REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport Rzecznika Ubezpieczonych w sprawie skarg w I półroczu 2010 r.

Wielu ubezpieczonych korzysta z przysługującego im uprawnienia do wniesienia skargi do Rzecznika.
Wielu ubezpieczonych korzysta z przysługującego im uprawnienia do wniesienia skargi do Rzecznika.

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 4 sierpnia 2010 r. na oficjalnej stronie internetowej Rzecznika Ubezpieczonych ukazał się raport w sprawie skarg kierowanych do Rzecznika, dotyczących problematyki ubezpieczeń gospodarczych oraz zabezpieczenia społecznego w I półroczu 2010 r. (dalej „raport”), który jest dla nas okazją do przedstawienia instytucji Rzecznika i możliwości wniesienia do niego skargi.

Kim jest Rzecznik Ubezpieczonych?

Warto wiedzieć, że Rzecznik Ubezpieczonych (dalej „Rzecznik”), na podstawie art. 5 ust 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz. U. Nr 124, poz. 1153 z późn. zm.), reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, oraz osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nieuposażonych.

REKLAMA

Prawo zwrócenia się z pisemną skargą do Rzecznika przysługuje ubezpieczonym w sytuacji, gdy ich zdaniem zakład ubezpieczeń, powszechne towarzystwo emerytalne lub inny podmiot, naruszyło ich prawo lub interesy. Warto przy tym dodać, że skarga powinna być wniesiona w formie pisemnej, bądź przesłana w formie elektronicznej, ale tylko wówczas, gdy posługujemy się bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zobacz serwis: Ubezpieczenia firmowe

Jakie skargi wpływały do Rzecznika w I półroczu 2010 roku?

REKLAMA

Jak wynika z raportu, wielu ubezpieczonych korzysta z przysługującego im uprawnienia do wniesienia skargi do Rzecznika. W I półroczu 2010 roku wniesiono 5669 pisemnych skarg z zakresu ubezpieczeń gospodarczych. Skargi napływały bezpośrednio od osób ubezpieczonych, ubezpieczających, uposażonych i uprawnionych z umowy ubezpieczenia, jak też za pośrednictwem innych podmiotów.

Jak wynika z raportu, najliczniejsza grupa skarg, odnosiła się do ubezpieczeń komunikacyjnych. Takich skarg wpłynęło aż 3268 . Najwięcej skarg odnotowano na obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (dalej „OC”) posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz składki ubezpieczeniowe. Ubezpieczający skarżyli się na występowanie tzw. podwójnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne w następstwie zbycia pojazdu, oraz wysokość składek, w tym na konstrukcję taryf składek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Darmowe porady prawne

REKLAMA

Kolejne miejsca pod względem liczebności zajęły skargi dotyczące ubezpieczeń na życie, których wpłynęło 858, oraz skargi na ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, których wpłynęło 481. Te ostatnie dotyczyły m.in. OC z tytułu wykonywanej działalności i posiadanego mienia, OC przedsiębiorstwa, OC w życiu prywatnym, OC z tytułu wykonywania zawodu oraz OC przewoźnika. Najczęściej podnoszone były zarzuty dotyczące odmowy wypłaty odszkodowania uzasadnianej brakiem ochrony ubezpieczeniowej wynikającej z zakresu zawartej umowy oraz zbyt niską kwotą ustalonego odszkodowania wynikającą ze zbyt niskiej sumy gwarancyjnej.

Następną grupą skarg, które wskazuje raport, były skargi na ubezpieczenia mienia na wypadek kradzieży z włamaniem, od ognia i innych zdarzeń losowych, których wpłynęło 365. Przyczyną odmowy wypłaty odszkodowania przez zakład ubezpieczeń, a przy tym przedmiotem skarg, były najczęściej: brak ochrony ubezpieczeniowej będący konsekwencją zakresu ochrony wynikającej z zawartej umowy, wobec zdarzenia stanowiącego podstawę roszczenia; niedostosowanie zabezpieczenia mienia do wymogów zawartych w ogólnych warunkach umowy oraz niedopełnienie wymogów ustalonych dla procesu likwidacji szkody w warunkach umowy ubezpieczenia.

Zobacz serwis: Ubezpieczenia

Wnioski z raportu

Raport wskazuje, że w skargach dominowały zarzuty mieszczące się w czterech grupach problemów: sporu co do wysokości przyznanego odszkodowania lub świadczenia, oddalenia roszczenia zgłaszanego z tytułu umowy ubezpieczenia, opieszałości w postępowaniu odszkodowawczym, oraz występowania tzw. podwójnego ubezpieczenia w odniesieniu do ubezpieczeń obowiązkowych.

W większości spraw, Rzecznik podjął interwencję, a miały one miejsce wówczas, gdy z posiadanego materiału wynikało, że naruszone zostało prawo lub interes osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia.

Zobacz serwis: Umowy

Podsumowanie

Podsumowując, należy stwierdzić, że raport wyraźnie wskazuje na dominację skarg z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, co oznacza, że w zakresie tych ubezpieczeń powstaje najwięcej problemów. Liczba skarg wskazana w raporcie pokazuje, że chętnie decydujemy się dochodzić swoich praw, a co za tym idzie funkcjonowanie instytucji Rzecznika, który dba o nasze prawa, a także reprezentuje nas wobec ubezpieczycieli czy funduszy emerytalnych, jest jak najbardziej potrzebne. Warto też pamiętać, że przysługuje nam takie uprawnienie jak skarga do Rzecznika Ubezpieczonych dotycząca nieprawidłowości z zakresu ubezpieczeń.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaskoczenie przed majówką. Lepiej nie wchodzić do lasów obok Trójmiasta - zalecenie pomorskiego lekarza weterynarii

W dniu 26 kwietnia 2024 r. pomorski lekarz weterynarii zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów. Powodem jest wykrycie u martwych dzików wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Google schowa nasz adres IP. Reklamodawcy nas nie znajdą? Privacy Sandbox zamiast cookies

Realizowany przez Google projekt Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, ma na celu ochronę prywatności użytkowników w sieci. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie „preferowało rozwiązania reklamowe technologicznego giganta”. 

3 milionom Polaków grozi grzywna 5000 zł. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć kary

W bieżącym roku ponad trzy miliony Polaków staną przed koniecznością uzyskania nowego dowodu osobistego. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Pozostałe przypadki to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument. Czy Twój dowód jest wciąż ważny? Sprawdź to już teraz!

Kiedy można stracić prawo do zasiłku chorobowego?

Na wstępie odróżnić trzeba brak prawa do zasiłku chorobowego od jego utraty. W drugim wypadku prawo takie początkowo przysługuje, ale na skutek zachowań ubezpieczonego zdefiniowanych w art. 17 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dochodzi do jego utraty.

REKLAMA

2150,00 zł miesięcznie na usługi dla seniora. Na jakich warunkach będzie przyznawany bon senioralny?

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

Sejm uchwalił: 1000 zł dodatku brutto do pensji [Wykaz zawodów z dodatkiem]

REKLAMA

Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

REKLAMA