REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory samorządowe w 2024 roku. Jak zmienić miejsce głosowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiana miejsca głosowania w wyborach samorządowych w 2024 roku
Zmiana miejsca głosowania w wyborach samorządowych w 2024 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak zmienić miejsce głosowania w w wyborach samorządowych w 2024 roku? Od 21 lutego działa zmodyfikowana usługa rozpatrywania wniosków o ujęcie wyborcy w stałym obwodzie głosowania w wyborach samorządowych - powiedział w 22 lutego w Sejmie wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka. Ma ona przyspieszyć wydawanie przez urzędników decyzji ws. wniosków osób chcących zagłosować poza swoim obwodem wyborczym.

Głosowanie poza miejscem zameldowania - zmiany w 2024 roku

W czwartek w Sejmie poseł Bartosz Zawieja (KO) pytał Ministra Cyfryzacji o przygotowania Centralnego Rejestru Wyborców do obsługi wyborów samorządowych. Zwracał uwagę na problemy, które mogą mieć wyborcy chcący głosować w wyborach samorządowych poza miejscem swojego zameldowania.

"W przypadku wyborów parlamentarnych wystarczyło w prostej usłudze elektronicznej zmienić miejsce głosowań i z automatu wyborca był przypisany do danego obwodu. Zgodnie z Kodeksem wyborczym w wyborach samorządowych nie można tak prosto zmienić miejsca w którym wyborca chce głosować" - podkreślił poseł. "Wyborca będzie musiał zmienić stały obwód do głosowania" - wyjaśnił. Jak podkreślił, "do takiej zmiany potrzebny jest wniosek wyborcy złożony w gminie, w której wyborca chce głosować, a gmina musi przeprowadzić specjalnie postępowanie, które przeprowadza weryfikację takiego wniosku".
Zawieja zwrócił uwagę, że internetowa usługa pozwala przesłać odpowiedni wniosek do gminy, jednakże - jak mówił - "wniosek ten nie trafia z automatu do Centralnego Rejestru Wyborców (CRW), tylko do wewnętrznych zasobów gminy". "W takim przypadku gmina musi wydać stosowną decyzję, co z punktu widzenia całego procesu dubluje czas i wymaga dużo zachodu" - dodał. Poseł podkreślił, że "największe miasta zgłaszają, że taki sposób (...) sparaliżuje funkcjonowanie miast na prawach powiatu, tuż przed wyborami praktycznie uniemożliwiając przeprowadzenie całej tej procedury" - powiedział Zawieja, pytając czy można coś z tym tematem zrobić.

Na pytanie odpowiedział wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka. "Ten problem, to wyzwanie, które zarysował poseł Zawieja, zostało rozwiązane" - oświadczył. "Wczoraj wdrożono zmodyfikowaną usługę wniosku o ujęcie w stałym obwodzie głosowania wyborców" - dodał Gramatyka.

Jak wyjaśnił, "dzisiaj ta usługa działa w następujący sposób - po pierwsze jest zintegrowana z Centralnym Rejestrem Wyborców, po drugie wniosek przychodzi do gminy zarówno w aplikacji, która obsługuje CRW, jak i poprzez skrzynkę e-PUAP gminy".

"Urzędnik ma ułatwione wykonanie swojego zadania, podjęcie decyzji, dlatego że został przez nas wyposażony w dwa wzory decyzji, które może podjąć - decyzji pozytywnej i decyzji negatywnej. Oczywiście oba te wzory są edytowalne. Urzędnik podpisuje swoją decyzję podpisem kwalifikowanym i przesyła ją na e-PUAP, tym razem decyzja dociera na e-PUAP wyborcy, a reszta dzieje się automatycznie" - powiedział Gramatyka.

Wiceminister przekazał też, że 23 i 27 lutego odbędą się webinary, na których będą szkoleni urzędnicy. Dodał, że 26 lutego planowane jest także posiedzenie zespołu ds. społeczeństwa informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. "Będziemy tam pogłębiać tę dyskusję, w której udział też wezmą przedstawiciele ministra spraw wewnętrznych i administracji" - podkreślił Gramatyka. (PAP)
autor: Edyta Roś
ero/ ann/

REKLAMA

REKLAMA

Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach samorządowych?

Istnieje możliwość zagłosowania w najbliższych wyborach samorządowych 7 kwietnia 2024 r. w gminie, w której się faktycznie przebywa, a nie w tej, w której dana osoba ma zameldowanie na pobyt stały i mieszka na stałe. 
Wniosek o zmianę miejsca głosowania w wyborach samorządowych można złożyć przez internet na stronie gov.pl, w aplikacji mObywatel albo na stronie www.mobywatel.gov.pl albo osobiście w urzędzie gminy.

Kto może złożyć wniosek o zmianę miejsca głosowania w wyborach samorządowych

Taki wniosek może złożyć każdy, kto spełnia wszystkie poniższe warunki:
1) będzie głosować w Polsce,
2) w czasie głosowania przebywa na terenie gminy innej niż gmina właściwa ze względu na miejsce:
- zameldowania lub,
- stałego zamieszkania,
3) może głosować, czyli ma czynne prawo wyborcze. A czynne prawo wyborcze ma dana osoba, jeśli:
- ma ukończone 18 lat,
- sąd ani Trybunał Stanu nie orzekły, że pozbawiają tej osoby praw wyborczych,
- osoba ta nie jest ubezwłasnowolniona.

Wniosek przez internet

Składając wniosek przez internet trzeba mieć dane logowania do profilu zaufanego, można też zalogować się przez swoją bankowość elektroniczną, e-dowód, czy za pomocą aplikacji mObywatel. 
Po zalogowaniu trzeba w dziale Meldunek i Wybory znaleźć usługę Zmień stały obwód głosowania lub dopisz się do CRW (usługa online).
Trzeba następnie wybrać opcję:
1) zmiana stałego obwodu głosowania (jeżeli jeśli chcesz głosować w gminie, w której mieszkasz, ale nie masz meldunku) albo 
2) dopisanie się do Centralnego Rejestru Wyborców - CRW (dotyczy osób, które nie mają obywatelstwa polskiego, ale mieszkają w Polsce i są obywatelem jednego z państw UE, Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej). 

Po wybraniu 1 opcji można złożyć wniosek przez internet (oczywiście jeżeli jesteśmy zalogowani). Potem trzeba:
- kliknąć przycisk "Złóż wniosek",
- wpisać adres stałego miejsca zamieszkania,
- odznaczyć oświadczenie, że pod danym adresem mieszkamy na stałe,
- sprawdzić wniosek i podpisać go elektronicznie,
Potwierdzenie złożenia wniosku wpłynie na skrzynkę ePUAP wnioskodawcy. 

Wniosek w gminie

Omawianą tu sprawę można załatwić (złożyć wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) także w swojej gminie.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma trzy dni na załatwienie sprawy od dnia złożenia wniosku.

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa samotnego rodzica. Zasiłki, ulgi, alimenty i uprawnienia pracownicze. Oto, co Ci się należy!

Samotne rodzicielstwo stawia przed rodzicami wiele wyzwań, zarówno emocjonalnych, jak i finansowych. W Polsce system prawny oferuje szereg narzędzi i wsparcia, które mają ułatwić funkcjonowanie samotnego rodzica. Wiedza na temat przysługujących uprawnień jest kluczowa, aby w pełni korzystać z ochrony, jaką zapewniają przepisy. Dotyczy to zarówno aspektów socjalnych, jak i kwestii zatrudnienia.

Wyłączenie od dziedziczenia a wydziedziczenie. Co z zachowkiem?

Chociaż nazwy te brzmią podobnie, to w praktyce wyłączenie od dziedziczenia i wydziedziczenie są różnymi instytucjami prawa spadkowego. Na czym polega wyłączenie od dziedziczenia? Czy testament negatywny pozbawi niedoszłego spadkobiercę zachowku? Kiedy wydziedziczenie jest skuteczne?

Opłata Śmieciowa 2026. Nowe zasady i podwyżki w segregacji bioodpadów

Właściciele domów i mieszkań muszą przygotować się na kolejne obciążenie budżetu. W 2026 roku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wielu miastach i gminach wzrosną, a jednocześnie wejdą w życie nowe, bardziej restrykcyjne zasady segregacji, zwłaszcza w zakresie bioodpadów i systemu kaucyjnego.

Budżet państwa zapłaci składki za nianię (np. za babcię). Dla emerytki to szansa na wyższą emeryturę. Trzeba tylko podpisać tę umowę

Znalezienie odpowiedzialnej osoby, która z troską zajmie się dzieckiem, to dla wielu rodziców ogromne wyzwanie. Nianią może być zarówno młoda osoba wchodząca na rynek pracy, jak i babcia, która chce dorobić do emerytury. ZUS informuje, że zatrudnienie opiekunki (także np. babci) na podstawie umowy uaktywniającej to rozwiązanie proste, bezpieczne i korzystne finansowo dla obu stron.

REKLAMA

Tyle dla emerytów, tyle dla rodziców. Sejm bierze się za budżet na 2026 rok

Sejm rozpoczął prace nad budżetem państwa na 2026 rok, który przewiduje zarówno rekordowe wydatki na obronę i ochronę zdrowia, jak i konkretne wsparcie dla emerytów, rencistów oraz rodziców. Projekt ustawy kładzie nacisk na stabilność finansów państwa, rozwój infrastruktury, inwestycje strategiczne i politykę prorodzinną, a jednocześnie przewiduje kontynuację popularnych programów społecznych, takich jak 13. i 14. emerytura czy „Rodzina 800+”.

Polski sąd pyta TSUE o WIBOR w umowach kredytu sprzed 2018 roku. Czy to będzie „orzecznicza bomba”?

Zapamiętajmy datę 25 września 2025 roku, gdyż może ona być jedynym z kamieni milowych spraw dotyczących kredytów ze zmienną stopą procentową opartą na WIBOR. Tego dnia Sąd Okręgowy w Warszawie, rozpoznający sprawę o sygn. akt XXVIII C 22943/22, postanowił zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalne, które mogą okazać się przełomowe dla kredytobiorców, którzy zawarli umowy przed 1 stycznia 2018 roku.

Czy to koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis? Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Wszystko zaczęło się od alkotubek, a teraz całkiem możliwe, że już w 2026 r. będzie koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis. Nie wiadomo natomiast co ze sprzedażą alkoholu na stacjach benzynowych. Wciąż trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - propozycji jest dużo, stanowiska są zróżnicowane a resort zdrowia próbuje wypracować najbardziej optymalne rozwiązanie dla konsumentów ale i przedsiębiorców.

Wiek emerytalny kobiety w górę? To tylko pierwszy krok do koniecznych zmian!

Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest raczej nieuniknione, a w przyszłości może czekać nas jego dalsze podnoszenie. To jest efekt zmian demograficznych oraz wyzwań ekonomicznych, z którymi musi zmierzyć się system emerytalny w Polsce. Co nas czeka?

REKLAMA

Ustawa o asystencji osobistej wchodzi w życie. Co czeka osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów?

Projekt ustawy o asystencji osobistej to ogromny krok w kierunku niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami. Ma zastąpić niestabilne programy (jak AOON) systemową regulacją. Nowa ustawa, przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów we wrześniu 2025 r., wprowadza pełną indywidualizację wsparcia, którego wymiar może sięgnąć nawet 240 godzin miesięcznie. Sprawdź, co ta rewolucja oznacza dla Ciebie i Twoich bliskich.

Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością w 2026 r. Jakie zmiany w programie i jak złożyć wniosek o wsparcie?

W 2026 r. program "Asystent osobisty" wchodzi w okres przejściowy. Resortowy AOON 2026 nadal bazuje na stopniach niepełnosprawności, ale przygotowuje grunt pod Ustawową Asystencję z 2027 r., powiązaną z punktami PPW. Nowe wytyczne zwiększają limity do 840 godzin rocznie i stawiają na elastyczność. Sprawdź, jak złożyć wniosek i wykorzystać wsparcie asystenta.

REKLAMA