REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory samorządowe w 2024 roku. Jak zmienić miejsce głosowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiana miejsca głosowania w wyborach samorządowych w 2024 roku
Zmiana miejsca głosowania w wyborach samorządowych w 2024 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak zmienić miejsce głosowania w w wyborach samorządowych w 2024 roku? Od 21 lutego działa zmodyfikowana usługa rozpatrywania wniosków o ujęcie wyborcy w stałym obwodzie głosowania w wyborach samorządowych - powiedział w 22 lutego w Sejmie wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka. Ma ona przyspieszyć wydawanie przez urzędników decyzji ws. wniosków osób chcących zagłosować poza swoim obwodem wyborczym.

Głosowanie poza miejscem zameldowania - zmiany w 2024 roku

W czwartek w Sejmie poseł Bartosz Zawieja (KO) pytał Ministra Cyfryzacji o przygotowania Centralnego Rejestru Wyborców do obsługi wyborów samorządowych. Zwracał uwagę na problemy, które mogą mieć wyborcy chcący głosować w wyborach samorządowych poza miejscem swojego zameldowania.

"W przypadku wyborów parlamentarnych wystarczyło w prostej usłudze elektronicznej zmienić miejsce głosowań i z automatu wyborca był przypisany do danego obwodu. Zgodnie z Kodeksem wyborczym w wyborach samorządowych nie można tak prosto zmienić miejsca w którym wyborca chce głosować" - podkreślił poseł. "Wyborca będzie musiał zmienić stały obwód do głosowania" - wyjaśnił. Jak podkreślił, "do takiej zmiany potrzebny jest wniosek wyborcy złożony w gminie, w której wyborca chce głosować, a gmina musi przeprowadzić specjalnie postępowanie, które przeprowadza weryfikację takiego wniosku".
Zawieja zwrócił uwagę, że internetowa usługa pozwala przesłać odpowiedni wniosek do gminy, jednakże - jak mówił - "wniosek ten nie trafia z automatu do Centralnego Rejestru Wyborców (CRW), tylko do wewnętrznych zasobów gminy". "W takim przypadku gmina musi wydać stosowną decyzję, co z punktu widzenia całego procesu dubluje czas i wymaga dużo zachodu" - dodał. Poseł podkreślił, że "największe miasta zgłaszają, że taki sposób (...) sparaliżuje funkcjonowanie miast na prawach powiatu, tuż przed wyborami praktycznie uniemożliwiając przeprowadzenie całej tej procedury" - powiedział Zawieja, pytając czy można coś z tym tematem zrobić.

Na pytanie odpowiedział wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka. "Ten problem, to wyzwanie, które zarysował poseł Zawieja, zostało rozwiązane" - oświadczył. "Wczoraj wdrożono zmodyfikowaną usługę wniosku o ujęcie w stałym obwodzie głosowania wyborców" - dodał Gramatyka.

Jak wyjaśnił, "dzisiaj ta usługa działa w następujący sposób - po pierwsze jest zintegrowana z Centralnym Rejestrem Wyborców, po drugie wniosek przychodzi do gminy zarówno w aplikacji, która obsługuje CRW, jak i poprzez skrzynkę e-PUAP gminy".

"Urzędnik ma ułatwione wykonanie swojego zadania, podjęcie decyzji, dlatego że został przez nas wyposażony w dwa wzory decyzji, które może podjąć - decyzji pozytywnej i decyzji negatywnej. Oczywiście oba te wzory są edytowalne. Urzędnik podpisuje swoją decyzję podpisem kwalifikowanym i przesyła ją na e-PUAP, tym razem decyzja dociera na e-PUAP wyborcy, a reszta dzieje się automatycznie" - powiedział Gramatyka.

Wiceminister przekazał też, że 23 i 27 lutego odbędą się webinary, na których będą szkoleni urzędnicy. Dodał, że 26 lutego planowane jest także posiedzenie zespołu ds. społeczeństwa informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. "Będziemy tam pogłębiać tę dyskusję, w której udział też wezmą przedstawiciele ministra spraw wewnętrznych i administracji" - podkreślił Gramatyka. (PAP)
autor: Edyta Roś
ero/ ann/

REKLAMA

Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach samorządowych?

Istnieje możliwość zagłosowania w najbliższych wyborach samorządowych 7 kwietnia 2024 r. w gminie, w której się faktycznie przebywa, a nie w tej, w której dana osoba ma zameldowanie na pobyt stały i mieszka na stałe. 
Wniosek o zmianę miejsca głosowania w wyborach samorządowych można złożyć przez internet na stronie gov.pl, w aplikacji mObywatel albo na stronie www.mobywatel.gov.pl albo osobiście w urzędzie gminy.

Kto może złożyć wniosek o zmianę miejsca głosowania w wyborach samorządowych

Taki wniosek może złożyć każdy, kto spełnia wszystkie poniższe warunki:
1) będzie głosować w Polsce,
2) w czasie głosowania przebywa na terenie gminy innej niż gmina właściwa ze względu na miejsce:
- zameldowania lub,
- stałego zamieszkania,
3) może głosować, czyli ma czynne prawo wyborcze. A czynne prawo wyborcze ma dana osoba, jeśli:
- ma ukończone 18 lat,
- sąd ani Trybunał Stanu nie orzekły, że pozbawiają tej osoby praw wyborczych,
- osoba ta nie jest ubezwłasnowolniona.

Wniosek przez internet

Składając wniosek przez internet trzeba mieć dane logowania do profilu zaufanego, można też zalogować się przez swoją bankowość elektroniczną, e-dowód, czy za pomocą aplikacji mObywatel. 
Po zalogowaniu trzeba w dziale Meldunek i Wybory znaleźć usługę Zmień stały obwód głosowania lub dopisz się do CRW (usługa online).
Trzeba następnie wybrać opcję:
1) zmiana stałego obwodu głosowania (jeżeli jeśli chcesz głosować w gminie, w której mieszkasz, ale nie masz meldunku) albo 
2) dopisanie się do Centralnego Rejestru Wyborców - CRW (dotyczy osób, które nie mają obywatelstwa polskiego, ale mieszkają w Polsce i są obywatelem jednego z państw UE, Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej). 

Po wybraniu 1 opcji można złożyć wniosek przez internet (oczywiście jeżeli jesteśmy zalogowani). Potem trzeba:
- kliknąć przycisk "Złóż wniosek",
- wpisać adres stałego miejsca zamieszkania,
- odznaczyć oświadczenie, że pod danym adresem mieszkamy na stałe,
- sprawdzić wniosek i podpisać go elektronicznie,
Potwierdzenie złożenia wniosku wpłynie na skrzynkę ePUAP wnioskodawcy. 

Wniosek w gminie

Omawianą tu sprawę można załatwić (złożyć wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) także w swojej gminie.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma trzy dni na załatwienie sprawy od dnia złożenia wniosku.

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS i ZUS: Rodzina 3-osobowa: matka i dwoje dzieci. Zasiłek rodzinny, renta rodzinna i renta wdowia [Przykład]

Renta wdowia wpływa na prawo do zasiłku rodzinnego. Jakie obowiązują tu reguły? Podamy je na przykładZIE. Źródło informacji: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Dodatek dopełniający: 2610 zł co miesiąc z ZUS. 200 tysięcy osób już dostaje, ale inni zostali pominięci. Sprawdź, co się zmieni w 2025

Dodatek dopełniający w wysokości 2 610,72 zł miał być przełomem dla osób z niepełnosprawnościami. Od marca 2025 roku świadczenie trafia już do ponad 200 tys. osób, ale nie każdy z orzeczeniem je dostaje. ZUS wypłaca je tylko wybranym, co budzi ogromne kontrowersje. Rząd zapowiada nowelizację przepisów. Sprawdź, kto może zyskać, a kto wciąż zostanie pominięty mimo podobnej sytuacji zdrowotnej.

Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

MOPS: renta wdowia obniża szanse na zasiłki [Komunikat MRPiPS]

Renta wdowia jest doliczana do dochodu odbierającego prawo do świadczeń rodzinnych z MOPS. Już dziś progi dla dochodu te są niskie (by nie rzecz mocniej), gdyż nie zostały zwaloryzowane na 2026 r. Wciąż wynoszą 674 zł na osobę w rodzinie. Jeżeli w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne, limit wzrasta do 764 zł na osobę. Wszystko to kwoty netto. To dalej bardzo, bardzo niski limit (praktycznie poniżej minimum socjalnego).

REKLAMA

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

REKLAMA

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA