REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płaca minimalna 2026: Ministerstwo ujawnia plan podwyżki, 4806 zł brutto – dużo czy mało?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Płaca minimalna 2026: Ministerstwo ujawnia plan podwyżki, 4806 zł brutto – dużo czy mało?
Płaca minimalna 2026: Ministerstwo ujawnia plan podwyżki, 4806 zł brutto – dużo czy mało?
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów ogłosiło propozycję podwyżki płacy minimalnej w 2026 roku do 4806 zł brutto. To oznacza wzrost o 140 zł względem obecnej stawki. Resort zapewnia, że zmiana jest zgodna z prognozowaną inflacją. Pracodawcy jednak alarmują: to zbyt duże obciążenie dla firm.

rozwiń >

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przedstawiło już swoje długo oczekiwane stanowisko w sprawie wysokości płacy minimalnej na 2026 rok. Oficjalna propozycja zakłada wzrost do 4806 zł brutto miesięcznie, co oznacza podwyżkę o 140 zł względem obecnej stawki 4666 zł.

REKLAMA

Choć z pozoru może to brzmieć jak umiarkowany i zrównoważony krok naprzód, propozycja ta wywołała ożywioną debatę – zarówno w mediach, jak i wśród pracodawców, związków zawodowych i ekonomistów. Równocześnie Ministerstwo Finansów musiało zdementować informacje, które sugerowały, że wzrost miałby być niższy od prognozowanej inflacji. Jak zaznaczono w komunikacie: „Resort finansów nigdy nie przedstawił takiej propozycji”.

Co kryje się za tą decyzją? Kto zyska, a kto może poczuć presję? I dlaczego temat płacy minimalnej staje się coraz bardziej strategiczny – nie tylko dla rynku pracy, ale i całej gospodarki?

Płaca minimalna a inflacja – rząd się broni

Ministerstwo Finansów w swoim najnowszym komunikacie zdecydowanie odcięło się od spekulacji medialnych, które sugerowały, że proponowany wzrost wynagrodzenia minimalnego może być nieadekwatny do prognozowanej inflacji. Resort twierdzi, że zaproponowane 4806 zł odpowiada prognozowanemu wzrostowi cen na poziomie 3%, co – przynajmniej w założeniach – oznacza realne utrzymanie siły nabywczej płacy minimalnej.

To ważny sygnał: rząd stara się utrzymać równowagę między oczekiwaniami społecznymi a gospodarczą realnością. Nie mówimy tu o rewolucji – jak sugerowały niektóre wypowiedzi polityków z resortu pracy – ale o ostrożnej korekcie w górę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4806 zł brutto – dużo czy mało?

REKLAMA

Podwyżka o 140 zł miesięcznie nie wzbudza większych emocji wśród samych pracowników – przynajmniej na razie. Po dwóch latach intensywnych wzrostów płacy minimalnej, wiele osób spodziewało się wyższej kwoty. Z drugiej strony, dla pracodawców – zwłaszcza z sektora mikro- i małych przedsiębiorstw – każda zmiana oznacza konieczność przeliczenia budżetu płacowego.

Warto przypomnieć, że jeszcze kilka miesięcy temu Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sugerowało możliwość podniesienia płacy minimalnej o aż 390 zł, co dałoby poziom powyżej 5000 zł brutto. Dla pracodawców byłoby to ogromne obciążenie, dlatego propozycja Ministerstwa Finansów wydaje się próbą znalezienia złotego środka między dwiema skrajnymi wizjami.

Pracodawcy: Nie akceptujemy propozycji powyżej 50 zł

Podczas ostatniego posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów, organizacje zrzeszające pracodawców zajęły wspólne, jednoznaczne stanowisko. Ich zdaniem każda podwyżka wykraczająca poza ustawowy wskaźnik – czyli ok. 50 zł – jest nieuzasadniona ekonomicznie.

Pracodawcy argumentują, że:

  • wiele branż, zwłaszcza usługowych, działa na bardzo niskich marżach,
  • presja płacowa wpływa na automatyczne podnoszenie cen usług i towarów,
  • dynamiczny wzrost płacy minimalnej w ostatnich latach już mocno podniósł próg wejścia na rynek pracy,
  • obecna sytuacja gospodarcza, choć stabilna, nadal niesie wiele ryzyk makroekonomicznych, takich jak rosnące koszty energii, zmienność kursów walut i niepewność legislacyjna.

Co dalej? Kluczowa decyzja do 15 czerwca

Czasu na uzgodnienie szczegółów jest niewiele. Zgodnie z przepisami, Rada Ministrów ma czas tylko do 15 czerwca, by przedstawić oficjalną propozycję Radzie Dialogu Społecznego (RDS). Potem rozpocznie się proces konsultacji z partnerami społecznymi – pracodawcami, związkami zawodowymi i ekspertami.

Po konsultacjach rząd może przyjąć propozycję w ostatecznym kształcie – nawet bez konsensusu – jeśli nie dojdzie do porozumienia w RDS. Nowa stawka wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku.

Co oznacza podwyżka dla pracowników?

Dla osób zarabiających płacę minimalną, propozycja 4806 zł brutto oznacza ok. 3570 zł netto miesięcznie (dla osoby bez ulg i dzieci). To nieco więcej niż obecnie, ale zmiana nie zrewolucjonizuje domowego budżetu.

Wzrost ten może być jednak istotny dla:

  • pracowników w gastronomii, handlu i usługach,
  • młodych osób w pierwszej pracy,
  • osób zatrudnionych na niepełny etat, gdzie stawka godzinowa również wzrośnie,
  • zleceniobiorców i samozatrudnionych, których wynagrodzenia często są uzależnione od minimalnych stawek.

Co oznacza podwyżka dla firm?

Dla przedsiębiorców każda zmiana płacy minimalnej oznacza konkretne przeliczenia – nie tylko samego wynagrodzenia, ale także składek ZUS, kosztów delegacji, dodatków i całych siatek płac.

Choć 140 zł może wydawać się niewielką kwotą, przy dużym zatrudnieniu (np. w handlu, produkcji, logistyce) przekłada się to na dziesiątki tysięcy złotych miesięcznie. A przecież płaca minimalna działa jak punkt odniesienia dla reszty wynagrodzeń – powodując tzw. efekt domina.

Kompromis czy początek nowej rundy negocjacji?

Propozycja Ministerstwa Finansów to ostrożna próba znalezienia równowagi – pomiędzy presją związków zawodowych a oczekiwaniami pracodawców. Czy okaże się skuteczna?

Z jednej strony, płaca minimalna rośnie nieprzerwanie od lat i poprawia sytuację pracowników najniżej wynagradzanych. Z drugiej – rosnące koszty pracy stają się wyzwaniem dla wielu firm. Coraz trudniej o rozwiązanie, które zadowoli wszystkich.

W najbliższych dniach przekonamy się, czy propozycja 4806 zł stanie się ostateczną wersją czy punktem wyjścia do trudnych negocjacji. Jedno jest pewne – temat płacy minimalnej pozostanie w centrum uwagi jeszcze przez długi czas.

Tabela: Zmiany płacy minimalnej w Polsce (2015-2025)

Oto tabela pokazująca wysokość najniższej krajowej w Polsce na przestrzeni lat 2015-2025. W 2023 r. oraz 2024 r. płaca minimalna była podwyższana dwa razy w roku – w styczniu i lipcu.

Rok

Wynagrodzenie od 1 stycznia

Wynagrodzenie od 1 lipca

2025 r.

4666 zł brutto

-

2024 r.

4242 zł brutto

4300 zł brutto

2023 r.

3490 zł brutto

3600 zł brutto

2022 r.

3010 zł brutto

-

2021 r.

2800 zł brutto

-

2020 r.

2600 zł brutto

-

2019 r.

2250 zł brutto

-

2018 r.

2100 zł brutto

-

2017 r.

2000 zł brutto

-

2016 r.

1850 zł brutto

-

2015 r.

1750 zł brutto

-

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

REKLAMA

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

REKLAMA