REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej podpisana

Prezydent podpisał ustawę o konsumenckiej pożyczce lombardowej. Nowe przepisy określają m.in. na czym polega działalność lombardowa, a maksymalna wysokość odsetek została określona na 45 procent.

System kaucyjny od 2025 r. Jakie opakowania obejmie?

Rząd przyjął nowe przepisy, które wprowadzą system kaucyjny od 1 stycznia 2025 r. Nowe rozwiązania mają zwiększyć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych.

Europejski Dzień Sąsiada. Polscy przedsiębiorcy wyciągają rękę na zgodę

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK przedstawia krótkie podsumowanie w zakresie rozwiązywania transgranicznych skarg, tym razem z perspektywy polskiego przedsiębiorcy. 

Czy konsument będzie przymusowo korzystał z rachunku bankowego w 2024 r.?

Uchylenie przepisów obniżających limit płatności gotówkowych z 15 do 8 tys. zł, a także wprowadzających obowiązek płatności za pośrednictwem rachunku bankowego przez konsumenta, kiedy wartość transakcji z przedsiębiorcą przekracza 20 tys. zł od 2024 r. - przewiduje projekt, nad którym pracować będzie dalej Sejm.

REKLAMA

Większość firm w Polsce ma problem z klientami niepłacącymi na czas

Jak wynika z raportu Intrum ”European Payment Report 2023” już blisko 8 na 10 (79%) firm w naszym kraju ma problem z klientami niepłacącymi na czas. Jaki jest plan przedsiębiorców na wyjście z tego impasu?

Sposób na oszczędności: czym jest smart shopping

Polacy coraz chętniej korzystają z narzędzi, które pomagają dokonywać zakupów w bardziej świadomy i oszczędny sposób. Nasze zakupy w sieci coraz mocniej wpisują się w trend smart shoppingu. Czym on jest i co warto o nim wiedzieć?

Deflacja - co to jest i jakie są jej skutki dla gospodarki?

Deflacja jest sytuacją, w której poziom ogólnego poziomu cen w gospodarce spada. Oznacza to, że towary i usługi stają się tańsze w porównaniu z poprzednim okresem, a siła nabywcza pieniądza wzrasta. Deflacja jest często przeciwieństwem inflacji, czyli sytuacji, w której poziom ogólnego poziomu cen rośnie. Jednakże, deflacja może mieć negatywne skutki dla gospodarki, w tym spadek cen towarów i usług, wzrost realnych stóp procentowych, spadek produkcji i wzrost bezrobocia, spadek wartości aktywów oraz trudności dla polityki monetarnej. W tym artykule omówimy, czym jest deflacja i jakie są jej skutki dla różnych grup społecznych i gospodarczych.

Dzień Europy. Jak działa ECC-Net?

Z okazji Dnia Europy przypadającego 9 maja, Eurpejskie Centrum Konsumenckie Polska informuje o działalności sieci i podsumowuje miniony rok. 

REKLAMA

Jak sprzedawca powinien informować o obniżce ceny? Prezes UOKiK wydał wyjaśnienia

Prezes Urzędu Ochrony i Konsumentów wyjaśnił jak obliczać i prezentować obniżki cen. Z kontroli przeprowadzonych przez urząd wynika, że sprzedawcy często popełniają błędy przy oznaczaniu obniżek.

Niedzielski: będą dodatkowe środki na onkologię i szpitale! Ile?

Na onkologię i szpitale przeznaczone zostanie dodatkowe 1,6 mld zł - zapowiedział w czwartek minister zdrowia Adam Niedzielski. 279 mln z tej kwoty zasili onkologię, a 1,3 mld trafi do szpitali, głównie powiatowych.

Czym jest upadłość konsumencka układowa?

Upadłość konsumencka układowa, nazywana też układem konsumenckim, w swojej formie przypomina restrukturyzację przedsiębiorstw, jednak dłużnikiem jest w tym przypadku osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Główną, choć nie jedyną, zaletą tego typu postępowania jest możliwość zachowania majątku przez dłużnika. Jak dokładnie wygląda i kto może skorzystać z tego rozwiązania?

Rynek badań internetowych się rozrasta

W dobie wysokiej inflacji, cięć budżetowych i zmieniających się trendów konsumenckich metoda CAWI (badanie internetowe) staje się mocno konkurencyjna wśród innych technik badawczych. W praktyce może okazać się 4-krotnie tańsza od wywiadów telefonicznych i 8-krotnie mniej kosztowna od badania face to face. Do tego pozwala szybko pozyskać informacje od tysięcy osób w naprawdę krótkim czasie. 

„Dzień bez płacenia gotówką”. Jak płacić świadomie?

Ponad 80% zgłoszeń, jakie ECK Polska otrzymało w 2022 r., dotyczyło zakupów internetowych. Konsumenci często zgłaszali do ECK problemy związane z subskrypcjami  i zwrotem pieniędzy, gdy sklep nie dostarczył zamówienia. Poznaj sposoby na radzenie sobie z podobnymi sytuacjami i płać świadomie! 

Wielkanocny koszyk zakupowy – jak szukamy oszczędności?

Święta Wielkanocne będą droższe dla Polaków. Za nasze pensje możemy kupić mniej niż w zeszłym roku, dlatego uważniej przyglądamy się temu, co wkładamy do koszyka. Rezygnujemy z zakupu rzeczy, które nie są dla nas niezbędne. Nadal jednak na świątecznym stole chcemy postawić tradycyjne potrawy: żurek, jajka faszerowane czy sałatkę jarzynową. Nie zrezygnujemy więc z konkretnych produktów potrzebnych do ich przygotowania. W takim razie będziemy musieli przygotować się na większe wydatki. Ile będzie kosztować nas Wielkanoc w 2023 roku?

Greenwashing ("zielone kłamstwa") - jak nie dać się oszukać? Uwaga na ekościemę

Czym jest greenwashing? Jak rozpoznać i nie dać się nabrać się na "zielone kłamstwa"? Unia Europejska szykuje nowe przepisy zwalczające praktyki greenwashing-u. Co się zmieni i od kiedy?

Gdzie Polacy kupują mięso i na co zwracają uwagę

Gdzie Polacy kupują mięso? Jak wynika z najnowszego raportu branżowego, 3 na 4 osoby kupują mięso w dyskontach. Natomiast blisko co trzeci respondent wybiera małe niezależne sklepy, np. osiedlowe. Nieznacznie mniej wskazań mają placówki wielkopowierzchniowe, w tym hipermarkety. Z kolei do rezygnacji z zakupu skłania ankietowanych głównie zły wygląd. On może sugerować, że produkt jest przeterminowany lub przechowywany w nieodpowiedni sposób. Ponadto zniechęca też cena. Według sondażu, Polacy zwracają również uwagę na to, w jakim opakowaniu kupują mięso.

Analiza: Jakie trendy sprzedaży konsumenckiej w 2023 roku?

Pomimo słabych perspektyw ekonomicznych, branża retail i e-commerce gwałtownie inwestuje w narzędzia Customer Experience (CX), aby zapewnić bardziej interaktywną oraz ujednoliconą obsługę klientów i dzięki temu zwiększyć przychody wynikające z posiadania lojalnych klientów. Ta strategia ma zapewnić firmom handlowym przewagę na konkurencją w coraz bardziej wymagających czasach.

Jak zatrzymać klienta w czasach recesji?

Ostatnie informacje GUS-u nt. sprzedaży detalicznej potwierdzają pogłębienie recesji konsumenckiej. Odnotowano kolejne spadki zarówno rok do roku (5%), jak i w stosunku do poprzedniego miesiąca (3,6%). Szczególnie więc teraz – gdy zmagamy się z rosnącym kosztem utrzymania biznesu i spadkiem popytu na niektóre towary i usługi – marki potrzebują przemyślanych rozwiązań, które pomogą przyciągnąć konsumenta. Czego natomiast on oczekuje od firm i z jakim typem klienta mamy obecnie do czynienia?

Czy dziecko może samo robić zakupy? Kiedy możliwy zwrot?

Osoba przed osiągnięciem pełnoletności nie ma zdolności do czynności prawnych, co wyklucza swobodę w zakupach. Prawo zakłada jednak wyjątki. W pewnych przypadkach można prawnie podważyć zakup dokonany przez niepełnoletniego.

Polacy kupują coraz mniej

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 5%. W porównaniu ze styczniem br. spadła o 3,6% - podał GUS.

Gotówka prawem, nie przywilejem. Czy zrezygnować ze złotówki i przyjąć euro? Forum Suwerenności Monetarnej

Zwolennicy obrotu gotówkowego oraz zachowania złotówki jako waluty narodowej spotkają się na specjalnej konferencji 28 marca 2023 r. w Hotelu Marriott w Warszawie. Poruszony ma być również temat bezpieczeństwa systemu finansowego na przykładzie Ukrainy. Wydarzenie organizowane jest przez Polskie Towarzystwo Gospodarcze we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim. W konferencji wezmą udział przedstawiciele instytucji centralnych, przedsiębiorców oraz środowiska akademickiego.

UOKiK przypomina o prawach konsumenta

Ostatnie zmiany przepisów dotyczą m.in. reklamacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jakie mamy prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Konsumencie, znaj swoje prawa! Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Światowy Dzień Konsumenta jest świetną okazją, by pochylić się nad jednym z najważniejszych praw, którym dysponuje. To prawo do zwrotu zakupionego towaru i bycia nieprowadzanym w błąd przez sprzedawcę. Jednak, czy zwrot zawsze wchodzi w grę? Jak wygląda ten mechanizm, kiedy kupujemy w sklepach stacjonarnych? Jak oddać towar zakupiony online? 

Konsumencie, znasz swoje prawa? QUIZ

Prawa konsumenta. Ma je każdy z nas, bo i każdy z nas niemal codziennie dokonuje mnóstwa transakcji i wyborów konsumenckich. Od zakupów spożywczych, przez wybór spodni po rezerwację wycieczki wakacyjnej czy nabycie nowego sprzętu elektronicznego. Właśnie dlatego dobrze jest zapoznać się z prawami konsumenta i wiedzieć, kiedy są łamane, gdzie się zgłosić i co można z tym zrobić. 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta i właśnie z tej okazji mamy dla Was quiz. Sprawdźcie, jak dobrze znacie swoje prawa.

2022 r. – powrót opóźnionych lotów i uszkodzonych bagaży

Przed Światowym Dniem Praw Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowuje rok 2022.

Reklama wyrobów medycznych. Czego nie wolno po zmianach?

Reklama wyrobów medycznych. Od 1 stycznia 2023 roku obowiązują zmiany zakazujące lekarzom, farmaceutom i innym osobom, które na potrzeby promocyjne stwarzają pozory wykonywania zawodu medycznego – reklamowania wyrobów medycznych. Jak te przepisy stosować w praktyce?

Startuje projekt Fearless Together – akcja, która pomoże kobietom rozwinąć karierę w finansach

W Dzień Kobiet - 8 marca br. odbyła się inauguracja projektu Fearless Together #empower your career in finance. Data nie jest przypadkowa – akcja ma bowiem na celu wsparcie kobiet z Polski i z Ukrainy w rozwoju kariery w branży finansowej. Uczestniczki programu mogą liczyć na pomoc od sprawdzonych ekspertów, czyli m.in. na mentoring, szkolenia i wsparcie psychologiczne. Kampania organizowana jest przez State Street Global Advisors Polska we współpracy z Fundacją Mamo Pracuj, a jej partnerem jest CFA Society Poland.

Jak centra outletowe przyciągają klientów w dobie kryzysu

Ostatnie lata to czas bezprecedensowych zawirowań dla obiektów handlowych: pandemia, wojna, inflacja czy rosnące znaczenie zakupów internetowych na długo zmieniły zachowania polskiego konsumenta.

Wynagrodzenie rośnie, ale Polska klasa średnia ubożeje

Wzrost wynagrodzenia a inflacja. Choć zarobki w Polsce rosną: łączna podwyżka minimalnego wynagrodzenia w 2023 r. wyniesie 19,6% rdr, a średnie wynagrodzenie w styczniu wzrosło nieco ponad 13,5% rdr, to jednak ze względu na rosnące ceny i koszty życia realnie zarabiamy mniej. Wzrost inflacji w styczniu 2023 r. w wysokości 17,2% rdr oznacza, że zarobki na poziomie średniego wynagrodzenia, to dla pracownika wypłata realnie niższa o 223,27 zł brutto miesięcznie niż przed rokiem, pomimo że na konto wpłynie większa kwota. 

Kup teraz, zapłać później - co warto wiedzieć o płatnościach odroczonych?

Dzięki usłudze „kup teraz, zapłać później” możemy bezpłatnie przesunąć termin płatności o kilkadziesiąt, średnio 
o 30 dni (lub rzadziej – podzielić ją na kilka rat). Jak korzystać z zalet tego i nie wpaść w problemy finansowe?

Ile kobiet w Polsce czuje się niezależnymi finansowo?

Polki cenią sobie niezależność finansową. 80% czuje się niezależna finansowo. Co to dla nich znaczy? Jak wygląda sytuacja w innych krajach europejskich? 

Kobiety i mężczyźni w branży finansowo-księgowej - stanowiska, awans, satysfakcja z pracy

Jaka jest sytuacja kobiet na rynku pracy w branży finansowo-księgowej w Polsce? Z badania Hays Poland "Kobiety na rynku pracy 2022" wynika, że najwyższe stanowiska w firmach tej branży (prezes, członek zarządu, dyrektor zarządzający) zajęte są z reguły przez mężczyzn. Na stanowiskach managerskich też (ale już nie tak wyraźnie) przeważają mężczyźni. Natomiast kobiet jest znacznie więcej na stanowiskach specjalistów. Co ciekawe kobiety są w podobnym stopniu zadowolone z zajmowanego obecnie stanowiska jak mężczyźni. A ponadto kobiety nieco częściej awansują od mężczyzn. Zdaniem AICPA & CIMA firmy powinny wdrożyć praktyki w celu lepszego wsparcia kobiet w pracy. 

Proste zęby, to nie zawsze proste warunki umowy!

Niewidoczne nakładki prostujące mają zmienić uśmiech w kilka miesięcy. Ich reklamy zachęcają do zakupu - cena i wygoda wydają się być atrakcyjne w porównaniu do standardowego leczenia, co wzbudza duże zainteresowanie konsumentów. Europejskie Centrum Konsumenckie (ECC-Net) radzi, na co zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji o zwarciu umowy.

Różnorodność biologiczna a sektor finansowy. Znaczenie gospodarcze zapylania i związane z nim zagrożenia

Bioróżnorodność ma znaczenie dla sektora finansowego. W przypadku inwestowania w działalność powodującą negatywne skutki dla różnorodności biologicznej lub w wysokim stopniu uzależnioną od kapitału naturalnego, instytucje finansowe mogą być narażone na ryzyko finansowe, rynkowe, utraty reputacji jak również prawne. Z drugiej strony, w opinii Allianz Trade ochrona bioróżnorodności stwarza ogromne możliwości inwestycyjne: luka w finansowaniu projektów mających na celu przywrócenie różnorodności biologicznej do 2030 r. szacowana jest na 711 mld USD rocznie. 

Czy kobiety obawiają się inflacji? Finansowy portret Polki

Czy kobiety gorzej w niż mężczyźni radzą sobie w tematach związanych z ekonomią i mają lekką rękę do wydawania pieniędzy? Robią zakupy pod wpływem emocji? 

Dla konsumentów liczy się głównie cena i szybkość zakupu

Wyniki badania pracowni KANTAR Polska pokazują, jak w ostatnim roku zmieniła się struktura konsumencka. Wciąż największy udział mają rozważni i pragmatyczni shopperzy, którzy starają się jak najtaniej kupować markowe produkty. Ale ta grupa zmalała. Za to przybyło klientów z przymusu i cenoholików. I tylko te dwa segmenty, skupione na szybkim procesie zakupowym oraz cenie, zanotowały wzrosty. Oba mają ex aequo drugie miejsce w rankingu. Dalej są kolejno entuzjaści i ekocentryczni konsumenci. Zarówno klienci kupujący dla zabawy, jak i szukający ekologicznych towarów stracili na znaczeniu. Ubyło też świadomych koneserów, dla których cena nie gra roli. Zajęli przedostatnią pozycję w zestawieniu. Za nimi są domatorzy. 

Wojna w Ukrainie stała się dla rynków finansowych czymś powszednim WIDEO

Wojna w Ukrainie a rynki finansowe. Przez wiele miesięcy inwestorzy oczekiwali na jakiekolwiek sygnały wskazujące na możliwe zawieszenie broni czy pokój. Nie wydaje się, żeby do takiej sytuacji miało dojść szybko. Wojna w Ukrainie stała się dla rynków finansowych czymś powszednim.

Okres przydatności do spożycia - ważny wyrok

Na rynku są produkty, które po otwarciu opakowania zachowują przydatność do spożycia przez okres krótszy niż wynikający ze wskazanego w oznakowaniu terminu przydatności do spożycia. Dotyczy to najczęściej żywności, której opakowanie zapewnia specjalną atmosferę ochronną poprzez zastosowanie przez producenta odpowiedniej mieszaniny gazów.

Jak sprawić aby szkolenia rozwijały umiejętności w handlu detalicznym?

Jak wynika z raportu “Najbardziej pożądany pracodawca” polscy pracownicy chcą podnosić własne kompetencje poprzez udział w szkoleniach, a aż 98% firm daje im możliwość korzystania z benefitów pozapłacowych.

5 głównych błędów polskich przedsiębiorców, które prowadzą do niewypłacalności

W Polsce przybywa firm dotkniętych niewypłacalnością. W samym 2022 roku było ich rekordowe 2,7 tysiąca. Większość z nich na skraj bankructwa zepchnął kryzys i trudne okoliczności gospodarcze w postaci inflacji, presji płacowej i wzrostu kosztów działalności. Wciąż nie brakuje jednak przypadków, w których główną przyczyną problemów są złe nawyki i podstawowe niedopatrzenia w codziennym funkcjonowaniu biznesu. Eksperci Kancelarii PMR Restrukturyzacje wytypowali 5 błędów najczęściej popełnianych przez polskich przedsiębiorców, które przyczyniają się do narastającego zadłużenia firmy. Oto one.

Co drożeje w sklepach? Liderami są m.in. ręczniki papierowe, margaryna i papier toaletowy

Co drożeje w sklepach? W styczniu br. zdecydowana większość najczęściej kupowanych przez Polaków produktów zdrożała rok do roku dwucyfrowo. Największy wzrost sięgnął blisko 60% i dotyczył ręczników papierowych. O prawie 50% poszły w górę ceny margaryny do pieczenia i papieru toaletowego. Do tego o ponad 45% podrożały banany, a o przeszło 40% – jaja. Niewiele poniżej tego poziomu wyniosły podwyżki cen proszku do prania i mydła w kostce. Pierwszą dziesiątkę drożyzny zamykają tak popularne art. spożywcze, jak kasza jęczmienna, majonez i płatki kukurydziane, z ponad 30-procentowymi podwyżkami.

Jak budować lojalność konsumentów w czasach kryzysu? Nie tylko niska cena

Cena odgrywa dużą rolę w procesie zakupowym, jednak nie zapewnia przywiązania do marki. Czas kryzysu jest wyjątkowo istotny w budowaniu lojalności względem swojej marki. Najbliższe miesiące będą więc prawdziwym sprawdzianem tego, czy markom uda się zatrzymać przy sobie dotychczasowych klientów. Jak tego dokonać?

Walentynki 2023 i pieniądze: jak rozmawiać z partnerem o finansach, by się nie kłócić?

Pieniądze – jeden z głównych powodów nieporozumień w związku, które nierzadko potrafią przerodzić się w poważny kryzys. 1/4 (25%) respondentów badania Intrum przyznaje wprost, że przeszkadzają w podtrzymywaniu romantycznej relacji. Trzeba zadbać o tę kwestię już wtedy, gdy wchodzimy z kimś w romantyczną relację lub podejmujmy decyzję o rozpoczęciu wspólnego życia „we dwójkę”, bo potem będzie tylko trudniej. Jak zacząć? Co warto ustalić? Podpowiadamy!

Zaniedbania w obsłudze klienta kosztują miliardy

Wysoki poziom obsługi klienta jest równie ważny jak atrakcyjne ceny. Negatywne internetowe recenzje firm sprzedaży detalicznej w USA przekładają się na ponad 200 miliardów dolarów rocznie utraconych zysków.

Marki własne sieci handlowych zyskują rynek detaliczny

W czasach, gdy dla konsumentów głównie liczy się cena, wybieramy marki własne sieci handlowych. Po takie produkty aktualnie sięga praktycznie każdy z nas. Udział „private labels” w całościowym koszyku zakupowym systematycznie rośnie. To już ponad 20% sprzedaży.

Jak zbudować lojalność konsumenta i zgrany zespół jednocześnie

Customer Experience to doświadczenie jakie konsumenci mają z marką oraz trwałe wrażenie, jakie wywiera się na nich w trakcie całej podróży kupującego - od poznania marki do dokonania zakupu. To zapewnienie pozytywnych wrażeń klientom w każdym punkcie styczności z brandem. 

Jak zbudować lojalność konsumenta i zgrany zespół jednocześnie

Customer Experience to doświadczenie jakie konsumenci mają z marką oraz trwałe wrażenie, jakie wywiera się na nich w trakcie całej podróży kupującego - od poznania marki do dokonania zakupu. To zapewnienie pozytywnych wrażeń klientom w każdym punkcie styczności z brandem. 

Internetowi oszuści nie śpią. Na co uważać?

Dzień Bezpiecznego Internetu już 7 lutego! Europejskie Centrum Konsumenckie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości radzą, jak nie stracić zdrowego rozsądku i nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa. 

Większy ruch w sklepach, ale klientów mniej

Większy ruch, mniej klientów. Analiza zachowań ponad 1,2 mln konsumentów wykazała, że w ub.r. ruch w największych formatach handlowych na rynku zwiększył się łącznie o 11,2% w porównaniu z 2021 rokiem. Liderem są dyskonty ze wzrostem rdr. o 14,9%. Na drugim miejscu są hipermarkety – 10%, a na trzecim – supermarkety – 6,4%. Jednak cały rynek rdr. stracił 8,3% kupujących. 

Czego dotyczy dyrektywa Omnibus?

Czym jest dyrektywa Omnibus? Jakie prawa przyznaje konsumentom? Oto najważniejsze informacje. 

REKLAMA