Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieuczciwe praktyki rynkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Hotel korzystający z platformy Booking.com może, co do zasady, podnosząc żądanie zaniechania ewentualnego nadużywania pozycji dominującej, pozwać tę spółkę przed sądem państwa członkowskiego siedziby owego hotelu. Pomimo iż zarzucane spółce z Booking.com BV zachowania miały miejsce w ramach stosunku umownego łączącego strony, zastosowanie znajduje przewidziana przez rozporządzenie Bruksela I bis podstawa jurysdykcji szczególnej dla spraw dotyczących czynu niedozwolonego lub czynu podobnego do czynu niedozwolonego.
Reklama jako narzędzie marketingowe, służy przedsiębiorcy głównie do uzyskiwania nowych klientów, jednakże coraz częściej na rynku pojawiały się reklamy stworzone z naruszeniem obowiązującego prawa. Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2070) stoi na straży ochrony praw konsumentów, którzy niejednokrotnie zdołali złapać się na przynętę reklamową stosowaną przez przedsiębiorców. Zwiększona aktywność Prezesa UOKiK w zakresie zgodności informacji reklamowych z prawem, może dotknąć wielu przedsiębiorców, którzy w przypadku naruszeń przygotować muszą się na duże kary finansowe.
Firmy stosujące nieuczciwe praktyki powinny być wyeliminowane z rynku pracy. Wpływają na trudniejszą sytuację podmiotów działających legalnie. Obowiązkiem rządu jest więc zwalczanie nieuczciwej konkurencji, zatrudniania na czarno i innych przejawów łamania prawa.
Zdarza się, że firmy przesyłają zaproszenia na badania lekarskie. Zaproszone osoby (często są to osoby starsze, które interesuje tematyka prozdrowotna) przychodzą na spotkanie i okazuje się, że jest to prezentacja handlowa drogich produktów. Firmy te stosują nieuczciwe praktyki, które należy zgłaszać do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W naszych publikacjach zatytułowanych „ABC Prawa” staramy się wyjaśniać możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale ze względu na specyfikę terminologii prawniczej nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.
Przedsiębiorcy nie mogą żądać od konsumentów zapłaty za dostarczone, acz niezamówione towary. Naruszających prawa konsumenta przedsiębiorców czeka kara finansowa ze strony UOKiKu, o czym przekonało wydawnictwo Reader’s Digest Przegląd.
Stowarzyszenie taksówkarzy BIS z Olsztyna nierzetelnie informowało klientów o cenie usług – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedsiębiorcy nakazano zaniechanie praktyk.
Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych zawiera ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Poniżej przedstawiamy listę agresywnych praktyk rynkowych ("czarna lista").
Reklamy wprowadzające w błąd mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji lub nieuczciwą praktykę rynkową. Za nieuczciwe reklamy przedsiębiorców czeka wysoka kara finansowa.
Promocje to często gratka dla kupujących. Niekiedy jednak zdarza się, że po dokonaniu zakupu możemy poczuć się oszukani. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy bezbronni.
Przed przedsiębiorcami starającymi się przekonać do zakupu za pomocą fikcyjnych przecen, czy też pseudopromocji, konsumenci są chronieni.
Canal+ będzie musiał zapłacić ponad 3,5 mln zł za naruszenie praw konsumenta – taką decyzję podjęła Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operatorowi przysługuje jednak odwołanie do sądu.
Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa, czyli czołowi operatorzy telekomunikacyjny, znalazły się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółki miały utrudniać przeprowadzenie kontroli, rozpoczętej w wyniku podejrzeń o nielegalne porozumienia na rynku.
Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki portalu pobieraczek, uznając je za wprowadzanie internautów w błąd. Spółka będzie musiała zapłacić 240 tys. zł kary.
Sąd Apelacyjny uznał, że zakwestionowana przez UOKiK reklama operatora sieci Plus iPlus dla ciebie z komputerem wprowadzała w błąd. Wcześniej decyzję Prezesa Urzędu potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Nieuczciwe reklamy mogą spowodować, że przedsiębiorca będzie musiał zapłacić kupującemu odszkodowanie. Sprawdź co może, a czego prawo zabrania reklamodawcy.
Wczoraj kupiłem sprzęt elektroniczny. Gdy sprawdziłem ceny, po jakich jest on sprzedawany w innych sklepach, okazało się, że powinien być on dużo tańszy. Czy mam jakąś możliwość by wycofać się z tej umowy?
Celem ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jest nie tylko zwalczanie takich działań, ale również zapobieganie ich stosowaniu. Dlatego też już samo zagrożenie interesu konsumenta bądź też interesu publicznego, uzasadnia powstanie roszczenia o zaniechanie niedozwolonych działań.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie antymonopolowe, w trakcie którego sprawdzi, czy największy producent cukru w Polsce nadużył swojej pozycji rynkowej zawierając umowy z kontrahentami.
Miesiąc temu otrzymałam pocztą słownik współczesnej polszczyzny. Nigdzie jednak nie zamawiałam takiej przesyłki. Do książki dołączona była ulotka z informacja, że wybrano mnie spośród wielu klientów wydawnictwa i w ramach promocji przesyłają mi swoją najnowszą pozycję. Ucieszyłam się z tego prezentu i zapomniałam o sprawie. Wczoraj otrzymałam list z wydawnictwa, w którym wzywają mnie do zapłaty za słownik kwoty 59,99 zł. Czy taka praktyka jest dozwolona przez prawo i rzeczywiście muszę zapłacić za niezamówiony towar?

Atak SPAM-u

Chciałbym się do wiedzieć co to jest SPAM. Bardzo często jestem zalewany niechcianymi reklamami, szczególnie na skrzynce e-mailowej. Ale nie jestem pewien czy to już jest działanie spammerskie.
Reklama wprowadzająca w błąd jest uznawana za czyn nieuczciwej konkurencji i nieuczciwą praktykę rynkową. Jest to ograniczenie dla reklamy, w której zasadniczo wszystkie chwyty są dozwolone, by zachęcić klientów do zakupów.