reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Kiedy promocje są nieuczciwe?

Kiedy promocje są nieuczciwe?

Przed przedsiębiorcami starającymi się przekonać do zakupu za pomocą fikcyjnych przecen, czy też pseudopromocji, konsumenci są chronieni.

Przydatna może być zwłaszcza ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Za nieuczciwą praktykę rynkową należy uznać działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, które jest sprzeczne z dobrymi obyczajami lub w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta (np. zamiast powstrzymania się od zakupu, może nakłonić do zakupu). Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności taką, która wprowadza błąd.

Promocje łamią prawa konsumenta

Przedsiębiorcy starając się nakłonić konsumenta do zakupu, często chwytają się rozmaitych narzędzi marketingowych. Jednym z podstawowych oręży w walce o klienta są promocje. Niestety nierzadko zdarza się, że mają one na celu skłonienie do zakupu w nie do końca uczciwy sposób.

W takiej sytuacji mamy do czynienia z nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Ich przykładowy katalog zawiera art. 7 w/wym. ustawy.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Pseudopromocja

Podstawowym skojarzeniem słowa „promocja” jest niemal dla każdego z nas korzyść cenowa. W powszechnym przekonaniu towary promocyjne powinny być tańsze, niż te oferowane po cenach normalnych. Jest to zatem podstawowa zasada, której powinni przestrzegać przedsiębiorcy.

Wszelkie sytuacje w których cena promocyjna nie różni się niczym od ceny oferowanej przez przedsiębiorcę w normalnej ofercie, stanowią więc nieuczciwą praktykę rynkową i są zabronione.

Sklep reklamuje się zapraszając klientów na promocyjny dzień. Jak się okazało cena promocyjna niczym nie różni się od ceny produktu sprzedawanej przed lub też po promocji.

Podobnie będzie w przypadku sztucznego wywołania efektu promocji.

Sprzedawca w celu przeprowadzenia promocji najpierw podwyższył ceny, by w czasie promocji obniżyć je do wysokości sprzed podwyżki.

Co istotne nieuczciwą praktyką rynkową będzie również sytuacja, w której sprzedawca na promocję przeznaczył ilość produktów nieproporcjonalnie małą do skali działań marketingowych.

Co może konsument?

W sytuacjach, gdy praktyka rynkowa przedsiębiorcy narusza interesy konsumenta, ten może podjąć stosowne działania. Przede wszystkim może skierować sprawę do sądu.

Zobacz również: Nieuczciwe promocje – jakie uprawnienia mają konsumenci

reklama

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

ExpaTax

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama