Za nieuczciwe reklamy można żądać odszkodowania

REKLAMA
REKLAMA
Przedsiębiorcy, którzy kierują swoją reklamę do konsumentów muszą przestrzegać obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Nieprzestrzeganie przepisów prawa może bowiem słono kosztować. Konsumenci, którzy zostali pokrzywdzeni przez nieuczciwą reklamę mogą występować do sądów z powództwami o odszkodowanie.
REKLAMA
Reklama wprowadzająca w błąd
REKLAMA
Ustawa zabrania przedsiębiorcą m.in. praktyk, które wprowadzają odbiorców w błąd (np. nieuczciwa reklama). Będzie tak w sytuacji, jeżeli przekaz reklamowy zawiera nieprawdziwe informacje, jak również rozpowszechnianie prawdziwych informacji w sposób mogący wprowadzić w błąd. W szczególności dotyczy to m.in. informacji dotyczących ceny, sposobu jej obliczania lub istnienia szczególnej korzyści cenowej.
Przedsiębiorca reklamuje możliwość zakupu towaru w systemie rat 0 proc., w sytuacji gdy sprzedaż ratalna jest rzeczywiście oprocentowana w formie kosztów ponoszonych przez konsumenta.
Praktyka wprowadzająca w błąd może polegać również na zaniechaniu. Wprowadza ono w błąd w sytuacji, gdy pomija informacje istotne dla konsumenta.
Przedsiębiorca nie informuje kupującego o przysługującym mu prawie do odstąpienia lub rozwiązania umowy, w sytuacji gdy takie uprawnienia wynikają z ustawy lub z umowy.
Niezgodne z prawem jest także prezentowanie produktu jako gratisowego, czy dostępnego za darmo, jeżeli w rzeczywistości konsument musi uiścić jakąkolwiek należność (za wyjątkiem bezpośrednich kosztów związanych z odpowiedzią na praktykę rynkową, odbiorem lub dostarczaniem produktu).
Odszkodowanie
REKLAMA
Jeżeli pomimo zakazu stosowania takich praktyk, przedsiębiorca w swojej działalności dopuszcza się nadużyć, konsument ma możliwość dochodzenia swoich praw na drodze sądowej. W odpowiednim powództwie z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych może on żądać zaniechania stosowania określonych praktyk lub usunięcia ich skutków.
W szczególności poszkodowany może domagać się naprawienia wyrządzonej szkody, a zwłaszcza unieważnienia umowy wraz ze zwrotem wzajemnych świadczeń oraz kosztów poniesionych przez kupującego związanych z nabyciem produktu.
Do wniesienia pozwu uprawniony jest konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony w efekcie stosowania zakazanych praktyk. Przy tym na wnoszącym pozew nie ciąży obowiązek udowodnienia faktu, iż działania czy zaniechania pozwanego przedsiębiorcy były nieuczciwe. W tej sytuacji to przedsiębiorca musi udowodnić, iż nie naruszył praw konsumenta.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2007 nr 171 poz. 1206).
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA