reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Gdy towar nie okazał się najtańszy

Gdy towar nie okazał się najtańszy

Wczoraj kupiłem sprzęt elektroniczny. Gdy sprawdziłem ceny, po jakich jest on sprzedawany w innych sklepach, okazało się, że powinien być on dużo tańszy. Czy mam jakąś możliwość by wycofać się z tej umowy?

Sytuacje, w jakich konsument ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży określa ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z nią jest to możliwe w sytuacji, gdy towar jest niezgodny z umową. Prawo do reklamacji towaru nie przysługuje jednak, gdy towar jest droższy od tych oferowanych przez innych sprzedawców.

Jakie są podstawy do odstąpienia od umowy

Zgodnie z przepisami ustawy odstąpienie od umowy jest możliwe tylko w sytuacji, gdy najpierw złożymy reklamację z żądaniem naprawy lub wymiany towaru na nowy, zgodny z umową. Jeżeli nie będzie to możliwe, sprzedawca nie dokona tego w odpowiednim czasie lub będzie to wiązało się z nadmiernymi kosztami, wtedy też konsument może odstąpić od umowy. Niezgodność z umową nie powstaje jednak w sytuacji, gdy towar okazał się droższy od oferowanego w innym sklepie, chyba że zapewniał nas o tym sprzedawca.

Zobacz także: Zwrot towaru – jak i kiedy?

Nieuczciwe praktyki rynkowe

Pewne pole do działania dla konsumenta powstaje, jeżeli zakupił on sprzęt kierując się reklamą, zgodnie z którą towar oferowany przez sprzedawcę jest najtańszy na rynku. Warto wtedy zwrócić uwagę na uprawnienia wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym

Zgodnie z art. 5 nieuczciwą praktyką rynkową jest działanie, które wprowadza w błąd konsumenta, jeżeli w jakikolwiek sposób powoduje podjęcie przez niego decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Zgodnie z ustawą wprowadzającym w błąd działanie może dotyczyć m.in. ceny, zwłaszcza istnienia szczególnej korzyści cenowej (art. 5 ust. 3 pkt. 5).

Ustawa ta daje konsumentowi w takiej sytuacji możliwość żądania m.in. naprawienia szkody, unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń (art. 12). Co istotne kierując takie roszczenia względem przedsiębiorcy nie musi udowadniać, iż przedsiębiorca stosował nieuczciwą praktykę rynkową. Zgodnie z art. 13 ustawy ciężar dowodu spoczywa bowiem na pozwanym sprzedawcy. To on będzie musiał zatem udowodnić, że dana praktyka nie jest nieuczciwa.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Kubiczek Michalak Sokół

Kancelaria Kubiczek Michalak Sokół świadczy wyspecjalizowane usługi w zakresie prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama