Prawa konsumenta. Ma je każdy z nas, bo i każdy z nas niemal codziennie dokonuje mnóstwa transakcji i wyborów konsumenckich. Od zakupów spożywczych, przez wybór spodni po rezerwację wycieczki wakacyjnej czy nabycie nowego sprzętu elektronicznego. Właśnie dlatego dobrze jest zapoznać się z prawami konsumenta i wiedzieć, kiedy są łamane, gdzie się zgłosić i co można z tym zrobić. 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta i właśnie z tej okazji mamy dla Was quiz. Sprawdźcie, jak dobrze znacie swoje prawa.
Wraz z wejściem unijnych przepisów rozszerza się katalog praw osób, których dane dotyczą (podmiotów danych). Przede wszystkim RODO podkreśla prawo do przejrzystego i jasnego komunikowania o zasadach przetwarzania danych. Poza tym podmiot danych może w każdej chwili żądać wyczerpujących informacji na temat przetwarzania swoich danych, ich sprostowania, usunięcia (o ile nie stoi to w sprzeczności z przepisami prawa), zaprzestania przetwarzania (jeżeli jest to uzasadnione), przeniesienia lub ograniczenia przetwarzania. Administrator danych ma obowiązek w momencie pozyskiwania danych wypełnić obowiązek informacyjny wynikający z przepisów o ochronie danych osobowych wobec każdej osoby, której dane pozyskał.
W ostatnich latach (2012-2015) handel detaliczny wzrósł o 1,3%, dynamika wzrostu powoli poprawia się. Znaczny wzrost ocenia się (GUS) w zakresie rentowności i wartości dodanej dla zagospodarowanego kapitału. Firmy unikają dalszych, nowych inwestycji. Poziom wykorzystania zasobów wzrasta. Ważnym czynnikiem zmian na rynku detalicznym jest budowa i zmiany we współpracy z producentami. Budowa handlu zagranicznego, konkurencji w szerokiej skali jest głównym hamulcem i ograniczeniem dla wielu sklepów detalicznych. Równocześnie znacznie wzrosło zainteresowanie i wartość handlu w supermarketach, sklepach wielkopowierzchniowych z udziałem oferty zagranicznej.