Z jakimi sprawami można zwracać się do Rzecznika Praw Konsumentów?

REKLAMA
REKLAMA
Z rzecznikiem konsumentów stosunek pracy nawiązuje starosta lub w miastach na prawach powiatu prezydent miasta i tym podmiotom rzecznik jest podporządkowany. Stanowisko pełnić to może osoba posiadająca wyższe wykształcenie, w szczególności prawnicze lub ekonomiczne, i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową. Rzecznika wyodrębnia się organizacyjnie w strukturze starostwa powiatowego (urzędu miasta), a w powiatach powyżej 100 tys. mieszkańców i w miastach na prawach powiatu rzecznik konsumentów może wykonywać swoje zadania przy pomocy wyodrębnionego biura.
REKLAMA
W czym może pomóc rzecznik?
Rzecznik Praw Konsumentów świadczy bezpłatne porady i informacje prawne, występuje do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, za jego pośrednictwem można także składać wnioski w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w danym zakresie. Udziela także pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej, wytacza powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępuje, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. W sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym. Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, ma obowiązek udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.
POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej
REKLAMA
Rzecznicy konsumentów podejmują sprawy z zakresu: sprzedaży konsumenckiej (np. w przypadku kupna uszkodzonego telewizora w sklepie elektronicznym, gdzie sprzeczne interesy konsumenta i sprzedającego nie pozwalają na wypracowanie stanowiska zadowalającego obie strony. Do tej kategorii zalicza się także zakupy dokonane poza lokalem przedsiębiorstwa np. nabycie części do roweru przez Internet); usługi telekomunikacyjne (te można podzielić według następujących kryteriów: usługi telefoniczne polegające głównie na uzyskaniu połączeń głosowych - rozmowa telefoniczna oraz połączeń typu SMS, faks; usługi dostępu do Internetu polegające głównie na uzyskaniu dostępu do zasobów sieci www; usługi dostarczenia sygnału TV mające na celu głównie na dostarczeniu programów telewizyjnych w technologii kablowej oraz telewizji satelitarnej. W takiej sytuacji przedmiotem skargi może być np. odmowa połączenia przez operatora kablowego, naliczenie rachunku za telefon przez operatora w kwocie znacznie przewyższającej tą zawartą w umowie); usługi turystyczne (np. biuro podróży nie zapewnia standardów hotelowych, odbiegając tym samym od początkowego zobowiązania,), przewozowe (wadliwości związane z przewozem osób - i ewentualnie bagażu - oraz umowy przewozu przesyłek towarowych - zwanych także często usługami kurierskimi).
Rzecznicy praw konsumentów rozwiązują także problemy dotyczące: usług edukacyjnych (związanych z szeroko rozumianym kształceniem - wszelkimi kursami np. językowymi, odpłatną nauką na uniwersytecie, gdzie przejawem niezadowolenia konsumenta może być zwiększenie czesnego w toku studiów), finansowych (regulujące kwestie związane z kredytami, prowizjami, kartami płatniczymi etc.) umów deweloperskich (np. nieoddanie przez dewelopera nieruchomości do użytku w wyznaczonym terminie), pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, dostarczaniu energii i wody, stosowania niedozwolonych postanowień umownych czy umów zawieranych na odległość.
Zobacz: Prawa konsumenta
Jak zwrócić się do rzecznika konsumentów?
Konsumenci w celu uzyskania pomocy w rozwiązaniu swoich spraw, mogą skorzystać z Infolinii Konsumenckiej pod numerami: 801 440 220 oraz 22 290 89 16, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 18:00. Inną możliwością jest bezpośredni kontakt z rzecznikiem konsumenckim – by znaleźć dane teleadresowe rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania, warto skorzystać z internetowej wyszukiwarki instytucji udzielających pomocy konsumenckiej - wpisując kolejno zagadnienie, województwo i miejsce zamieszkania. Rzecznik urzęduje również w budynku starostwa powiatowego lub urzędzie miasta, dzięki czemu można szukać rozwiązania, kontaktując się z nim osobiście. Wnoszone sprawy są klasyfikowane z zachowaniem podziału na porady i informacje oraz interwencje.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2017, poz. 227)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA