| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Prawa konsumenta kupującego w internecie

Prawa konsumenta kupującego w internecie

Nadchodzą święta - czas prezentów. Jak co roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzmaga działania informacyjne w zakresie praw konsumenckich. UOKiK radzi i przypomina Mikołajom kupującym prezenty przez internet o podstawowych prawach jakie im przysługują: np. prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny lub prawie do reklamacji.

Z roku na rok coraz więcej osób kupuje prezenty przez internet. Jest to wygodne – nie trzeba stać w kolejce, zakupy można zrobić szybko bez wychodzenia z domu a wybór jest bardzo szeroki.

UOKiK przypomina Mikołajom o podstawowych zasadach świątecznych zakupów:

1) Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne. Przestrzegamy przed stronami internetowymi oferującymi markowe produkty w bardzo niskich cenach. Zawsze sprawdź, czy na stronie podane są dane przedsiębiorcy, zwłaszcza to, gdzie ma siedzibę. W przypadku sprzedawców poza UE dochodzenie roszczeń może być utrudnione.

2) Jedną z okazji do oszczędzenia jest Dzień Darmowej Dostawy przypadający 5 grudnia. Sklepy biorące udział w akcji nie naliczają tego dnia kosztów dostarczenia produktów. Mają jednak prawo do określenia minimalnej wartości zamówienia na 20 zł. Dokładnie sprawdź warunki promocji. Kilka dni wcześniej zwróć uwagę na produkty, które zamierzasz zamówić korzystając z darmowej dostawy. Upewnij się, czy sklep 5 grudnia nie wycofał z oferty najtańszych artykułów.

3) Sprawdź opinie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony. Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą, oraz kiedy były dodane.

4) Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

5) Sprzedawca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Uwaga: jeśli wybrałeś droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę zgodną z najtańszym zwykłym sposobem dostarczenia oferowanym przez sprzedającego.

6) Ponosisz koszt zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub zgodził się go ponieść.

7) Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania - możesz go sprawdzić tak jak w sklepie stacjonarnym, np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeżeli takie ślady są, sprzedawca może obniżyć kwotę, którą ci wypłaci za zwrot.  

8) Nie musisz sprawdzać przesyłki przy kurierze, choć może to pomóc później w dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu.

Uwaga: nie wszystkie produkty kupione w sieci będziesz mógł oddać korzystając z prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia dotyczą np. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu. Nie będziesz mógł oddać również: biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.

9) Masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy jak najszybciej. Zgodnie z prawem reklamacja przysługuje ci w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru.

Więcej informacji na www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Alchemia-Inwestowania

doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »