| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Duże zmiany w prawach konsumenckich – nadchodzi nowy ład dla konsumentów

Duże zmiany w prawach konsumenckich – nadchodzi nowy ład dla konsumentów

Nadchodzi rewolucja w zakresie praw konsumenckich – Komisja Europejska niczym Franklin Delano Roosvelt zapowiada ,,nowy ład'', którego celem jest zapewnienie by wszyscy europejscy konsumenci mogli w pełni korzystać z należnych ich praw. Do nowości należy m.in. wprowadzenie tzw. powództw przedstawicielskich ułatwiających zbiorowe dochodzenie roszczeń, zmiany w zakresie sprzedaży na pokazach oraz walka z podwójnymi standardami towarów.

Konsument ze swej natury jest podmiotem słabszym w stosunku z przedsiębiorcą. W związku z tym, w celu jego ochrony przyznano mu liczne prawa. Niestety, afery typu ’’Dieselgate’’ dowodzą, że istnieją poważne problemy ze stosowaniem prawa konsumenckiego w praktyce - amerykańscy konsumenci otrzymali odszkodowania, a europejscy już nie. W związku z powyższym konieczne jest opracowanie nowych przepisów, które ułatwią europejskim konsumentom dochodzenie roszczeń, zwłaszcza zbiorowo. Rozwiązań dostarczyć ma New Deal dla konsumentów. Proponowane przez Komisją Europejską przepisy wprowadzą nowe narzędzia walki z nieuczciwym przedsiębiorcą, np. powództwa przedstawicielskie oraz surowsze kary za oszustwa.

Zbiorowe dochodzenie roszczeń czyli powództwa przedstawicielskie

Wprowadzenie powództw przedstawicielskich ma zdecydowanie ułatwić zbiorowe dochodzenie roszczeń. W niektórych państwach europejskich możliwość grupowego dochodzenia roszczeń już istnieje – nowe rozwiązanie umożliwi korzystanie z tego narzędzia wszystkim europejczykom.

Możliwość skorzystania z powództw przedstawicielskich w imieniu konsumentów będą miały przede wszystkim podmioty nie prowadzące działalności nastawionej na zysk, a więc np. organizacje konsumenckie. Konsument będzie musiał przekazać tej organizacji stosowne informacje o swojej sytuacji - następnie organizacja konsumencka będzie reprezentowała nie tylko konsumenta, ale również pozostałe osoby, które poniosły szkodę wskutek działalności danego przedsiębiorcy, w toczącym się postępowaniu.

Powództwo objąć będzie mogło swym zasięgiem wszystkie ważne branże, m.in. usługi finansowe, transport, energetykę, telekomunikację. Jeżeli uprawnione podmioty będą wykazywać dobrą wolę będą mogły zawrzeć ugodę, którą zatwierdzi organ administracyjny lub sąd. W pozostałych przypadkach, po rozpatrzeniu pozwu sąd będzie mógł nakazać np. rekompensatę lub zaprzestanie naruszania prawa przez przedsiębiorcę . Decyzje sądu lub organu administracyjnego z powództwa przedstawicielskiego oraz decyzje deklaratoryjne kończące postępowania w sprawie będą wywoływały równoważne skutki w kolejnych powództwach o rekompensatę.

Jakie korzyści dla konsumenta?

Komisja Europejska obiecuje wzmocnienie praw konsumenta na następujących polach:

1. Ochrona przed nieuczciwymi praktykami handlowymi

Prawo ochrony konsumentów stanowi, że stosowanie nieuczciwych praktyk handlowych jest zabronione. Niestety Prawo unijne nie określa obecnie, jakiego rodzaju odszkodowania mogą dochodzić konsumenci, którzy ponieśli szkodę w rezultacie stosowania takich praktyk. Nowy ład zagwarantuje konsumentom we wszystkich państwach członkowskich prawo do korzystania z indywidualnych środków zaradczych (takich jak odszkodowanie) w przypadku, gdy ponieśli szkodę w rezultacie stosowania nieuczciwych praktyk handlowych.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

FakturaXL.pl

FakturaXL.pl jest producentem oprogramowania w zakresie fakturowania online dla firm i biur rachunkowych. Od ponad 12 lat tworzymy z pasją rozwiązania IT.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »