REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odszkodowanie, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odwołane loty i imprezy turystyczne z powodu pandemii - skargi konsumentów

Liczba skarg konsumentów w czasie pandemii wzrosła o 60 procent. Dotyczą one m.in. odwołanych lotów, imprez turystycznych czy noclegów.

Jak stosować ograniczenie odprawy, odszkodowania lub innego świadczenia pieniężnego na podstawie ustawy o COVID-19

Nasi pracownicy w związku z rozwiązaniem umów o pracę we wrześniu 2020 r. uzyskają prawo do odprawy emerytalnej z Kodeksu pracy, odprawy z ustawy o zwolnieniach grupowych i odprawy dodatkowej z postanowień wewnątrzzakładowych. Czy ograniczenie wysokości odpraw (art. 15gd ustawy o COVID-19) dotyczy każdej z nich odrębnie czy wszystkich łącznie wypłaconych w tym samym terminie płatności?

Czym jest upadłość konsumencka?

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie instytucji upadłości konsumenckiej jako pewnego rodzaju koła ratunkowego, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a pozostających w złej kondycji finansowej. Postępowanie upadłościowe ma na celu oddłużenie osoby fizycznej, poprzez upłynnienie jej majątku oraz zaspokojenie wierzycieli. Powyższe zagadnienie reguluje ustawa z dnia 28 lutego 2003 roku Prawo upadłościowe (dalej „prawo upadłościowe”).

Podróże po Europie w czasie pandemii - gdzie szukać informacji?

Kraje, w których planujemy spędzić wakacje narzucają niekiedy dodatkowe obowiązki związane z pademią. Gdzie szukać informacji, jeśli zdecydowaliśmy się na podróż do innego kraju Unii Europejskiej? Zestawienie pomocnych stron i aplikacji przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

REKLAMA

Świadczenie pieniężne dla Sybiraków minimum 2400 zł (dla osób zesłanych lub deportowanych do ZSRR w latach 1939-1956)

Będzie nowe świadczenie pieniężne - dla osób zesłanych lub deportowanych do ZSRR w latach 1939–1956. To tzw. świadczenie pieniężne dla Sybiraków. Aby osoba represjonowana mogła je otrzymać, musi złożyć wniosek do Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Minimalna kwota świadczenia to 2400 zł. Od czego zależy jego wysokość? Czy jest to dodatek jednorazowy?

Nowe świadczenie pieniężne dla osób zesłanych lub deportowanych do ZSRR w latach 1939-1956

Będzie nowe jednorazowe świadczenie pieniężne dla osób zesłanych lub deportowanych do ZSRR w latach 1939-1956. Senat przyjął projekt ustawy bez poprawek. Podobną rekompensatę osoby zesłane lub deportowane do Niemiec otrzymały od państwa niemieckiego. Polacy zesłani do ZSRR otrzymają świadczenie odszkodowawcze od Polski. Ma to symboliczne znaczenie.

Co możemy reklamować w restauracji?

Chyba wszystkim spośród nas zdarza się od czasu do czasu zjeść coś na tzw. „mieście”. Nieważne, czy jest to ekskluzywna restauracja czy niepozorna knajpka – chodzi przede wszystkim o to, żeby jedzenie, które tam zamówimy było świeże i dobre. A co jeśli nie jest? Czy klientowi przysługuje reklamacja?

Wyzysk - planowane zmiany w prawie cywilnym

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad zmianami, mającymi na celu przywrócenie instytucji, która ma chronić najsłabszych obywateli. „Umiejętne postawienie przez stronę wyzyskującą kontrahenta np. pod presją czasu, ograniczając możliwość zawarcia umowy do chwili przedstawienia oferty, powoduje, że osoba wyzyskana nie ma możliwości uzyskania odpowiedniej wiedzy poprzez porównanie innych ofert” ‒ wskazuje MS.

REKLAMA

Maseczki w Europie - gdzie są obowiązkowe?

Wprawdzie większość państw w Europie zniosła restrykcyjne ograniczenia, to jednak obowiązek noszenia maseczek jest utrzymywany. Gdzie spotkamy się z obowiązkiem zakrywania ust i nosa?

Pieszy bez odblasków straci odszkodowanie?

Zgodnie z przepisami, piesi w pewnych sytuacjach powinni posiadać odblaski. Warto zdawać sobie sprawę, że ubezpieczyciel może uwzględnić brak elementów odblaskowych.

Odszkodowanie dla właściciela mieszkania za utracone korzyści a podatek

Od kilku lat właściciel mieszkania nie może z niego korzystać, ponieważ pomimo prawomocnego wyroku eksmisyjnego nadal zamieszkują w nim poprzedni właściciele. Gmina przyznała mu z tego tytułu odszkodowanie za utracone korzyści oraz zwrot kosztów eksploatacyjnych za utrzymanie mieszkania. Właściciel nieruchomości wystąpił do organów podatkowych z zapytaniem o obciążenia podatkowe związane z tymi świadczeniami.

Odpowiedź na reklamację w Polsce i UE - w jakim terminie?

W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma nawet kilka tygodni na odpowiedź na reklamację. Przepisy obowiązujące w Polsce mogą wydawać się skomplikowane. Jak jest zatem w pozostałych państwach UE?

Szkody po burzach, ulewach, powodziach - co robić, by nie stracić prawa do odszkodowania

Tego lata bardzo często IMGW ostrzega o burzach i ulewnych deszczach w różnych regionach kraju. Wskutek letnich żywiołów rośnie liczba szkód zgłaszanych ubezpieczycielom, zwłaszcza zniszczeń powstałych wskutek zalania i przepięć. Zdaniem zakładów ubezpieczeń klienci przeważnie nie wiedzą, że tuż po szkodzie mogą sami zacząć ratować majątek i nie narażą się w ten sposób na utratę odszkodowania.

Prowizja od wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego zaskarżona do SN

Prokurator Generalny wniósł do Sądu Najwyższego skargę nadzwyczajną od prawomocnego wyroku sądu okręgowego, który uznał, że bank nie musi zwracać prowizji pobranej z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego.

Tarcza antykryzysowa 4.0 – kolejne zmiany w PIT i CIT

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadziła nowe zmiany na gruncie podatków dochodowych (PIT, CIT). Nowe regulacje dotyczą kar umownych i odszkodowań związanych z koronawirusem oraz ulgi na złe długi.

Kredyt hipoteczny a utrata pracy – jakie rozwiązania dla konsumentów?

Wielu kredytobiorców boryka się z problemem spłaty należności. Na finanse Polaków wpływa utrata pracy czy zmniejszone wynagrodzenie. Jakie rozwiązania mogą ułatwić konsumentom spłatę kredytu hipotecznego?

Sprawca zapłaci za wypadek zamiast ubezpieczyciela?

Mimo posiadania ubezpieczenia OC, sprawca wypadku nie jest całkowicie chroniony przed pozwem ze strony poszkodowanego. Wyjaśniamy kiedy taki pozew może zostać złożony.

Opłata od sprzętu elektronicznego może spowodować wzrost cen

Zdaniem Prezesa Federacji Konsumentów wprowadzenie tzw. opłaty reprograficznej obejmującej smartfony, tablety czy laptopy przełoży się na wyższe ceny sprzętów elektronicznych. Nowa opłata ma w założeniu rekompensować twórcom straty ponoszone z powodu tego, że konsumenci zamiast kupować treści, kopiują je i przechowują na użytek własny.

Firmy turystyczne pozywają państwo za lockdown

Przedsiębiorcy działający w branży turystycznej żądają od Skarbu Państwa wypłaty odszkodowań za straty poniesione w czasie lockdown. Jeśli pieniędzy nie dostaną, zapowiadają pozew zbiorowy.

Jak ogłosić upadłość

Przedsiębiorcy przechodzący problemy z niewypłacalnością powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa.

Przedsiębiorca traktowany jak konsument? Ważne zmiany od 1 stycznia 2021 r.

Przepisy, zgodnie z którymi niektórzy przedsiębiorcy będą traktowani jak konsumenci, wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. "Ta nowelizacja może wprowadzić duże zmiany w codziennej działalności wielu przedsiębiorców i warto rozpocząć przygotowania do jej wprowadzenia w swojej firmie odpowiednio wcześnie" - przekonuje Katarzyna Świerkot, aplikant radcowski w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Zakaz konkurencji czyli umowa lojalnościowa

Zakaz konkurencji stosuje się w prawie pracy, by zabezpieczyć interesy pracodawcy. Może obejmować okres trwania stosunku pracy bądź jeszcze po ustaniu umowy. W przypadku złamania umowy lojalnościowej Kodeks pracy przewiduje odszkodowanie dla pracodawcy. Gdzie należy zawrzeć postanowienia o zakazie konkurencji - w umowie o pracę, czy w odrębnym dokumencie?

Sklepy w dobie koronawirusa: jednorazowe rękawiczki czy środki dezynfekcji rąk?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sklep ma obowiązek „zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk”. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich przepisy te są niejasne. Z odpowiedniego rozporządzenia nie wynika wprost czy zaopatrzenie w rękawiczki jest obowiązkiem sklepu, czy też klienta. Odpowiedzi na wątpliwości rzecznika udzieliło Ministerstwo Zdrowia.

Wakacje za granicą w dobie koronawirusa - jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać?

Na co zwrócić wagę wybierając ubezpieczenie turystyczne, by zabezpieczyć się na wypadek zakażenia koronawirusem za granicą? Wskazówki dla konsumentów przygotował Rzecznik Finansowy.

Polisolokaty - postanowienia niedozwolone i unieważnienie umowy

Na polisolokaty należy spojrzeć z perspektywy ochrony konsumenta – strony umowy faktycznie i ekonomicznie słabszej i dokonać oceny jej zapisów – czy nie stanowią one postanowień niedozwolonych. W wielu przypadkach możemy dochodzić na drodze postępowania sądowego uznania umowy za nieważną w całości.

Kiedy można skrócić okres wypowiedzenia?

Kodeks pracy w art. 36 przewiduje możliwość skrócenia 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia umowy o pracę.. Tak długi okres wypowiedzenia dotyczy pracownika zatrudnionego co najmniej 3 lata. Kiedy więc pracodawca może skrócić okres wypowiedzenia?

Opłata „covidowa" pod lupą UOKiK

Od 10 do nawet 350 zł wynosi tzw. opłata covidowa w niektórych prywatnych placówkach medycznych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do przedsiębiorców o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach przed realizacją usług. Zweryfikuje to Inspekcja Handlowa.

Turystyka a koronawirus - jakie problemy mają klienci biur podróży?

Długi okres na zwrot pieniędzy czy voucher zamiast gotówki to nie jedyne problemy klientów biur podróży. Czy nowe rozwiązania wprowadzone specustawą w sprawie koronawirusa wystarczająco chronią interesy organizatorów turystyki i konsumentów?

Loty krajowe od 1 czerwca 2020 r. - jakie zasady na lotniskach?

1 czerwca 2020 r. ruszają pasażerskie połączenia lotnicze. Na razie możliwe są loty krajowe. Pasażerów obowiązują nowe wytyczne. Jakie zasady wprowadzono na lotniskach?

Podróż samolotem - nowe zasady bezpieczeństwa

Na lotniskach i w samolotach będą obowiązywały nowe zasady bezpieczeństwa m.in. obowiązek wypełnienia oświadczenia o stanie zdrowia. Zasady zostały opracowane na podstawie wytycznych Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - będzie można odliczyć więcej darowizn

Tarcza antykryzysowa 4.0 zawiera nowe ułatwienia podatkowe. Więcej darowizn będzie można odliczyć od podstawy obliczania podatku dochodowego. Będzie to dotyczyć m.in. darowizn przekazanych na rzecz domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej. Od podatku będzie można odliczyć także darowizny rzeczowe w formie komputerów (zdatnych do użytku i nie starszych niż 3 lata), przekazanych od 1 stycznia do 30 września 2020 r., m.in. placówkom oświatowym.

Odszkodowanie za wywłaszczenie wspólników spółek – wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Pozbawienie praw wspólników spółki, której mienie przeszło na Skarb Państwa z powodu jej nieprzerejestrowania do KRS jest niezgodne z Konstytucją. Wspólnicy, którym zostały wygaszone uprawnienia do majątku pozostałego po likwidacji spółki mogą żądać odszkodowania za szkodę wyrządzoną im przez wydanie aktu normatywnego uznanego za niekonstytucyjny.

Ochrona konsumencka dla indywidualnych przedsiębiorców od 2021 r.

Ochronę konsumencką dla indywidualnych przedsiębiorców wprowadzają przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. Jakie prawa zyskają firmy wpisane do CEIDG?

Tarcza Antykryzysowa 4.0 - zmiany w prawie pracy

Projekt Tarczy Antykryzysowej 4.0 zakłada zmiany w prawie pracy. To odpowiedź na apele pracodawców. Przewiduje się m.in. doprecyzowanie przepisów dotyczących pracy zdalnej, czasowe zawieszenie obowiązku odbierania zaległych urlopów do 30 września, możliwość jednostronnego wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji, ograniczenia wysokości odpraw i odszkodowań przy ustaniu stosunku pracy, zawieszenie niektórych obowiązków dotyczących ZFŚS.

Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery

Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

Świadczenia socjalne gwarantowane w Kodeksie pracy

W trakcie trwa stosunku pracy lub po jego zakończeniu, pracownikowi przysługuje szereg opisanych w Kodeksie pracy świadczeń, odszkodowań czy rekompensat. Można je podzielić na cztery podstawowe grupy: z tytułu utraty pracy, rentowe, emerytalne oraz pośmiertne.

Renta po śmierci osoby bliskiej

Jeżeli przyczyną śmierci bliskiego był wypadek drogowy lub błąd popełniony przez personel medyczny bądź jeżeli śmierć nastąpiła wskutek wypadku przy pracy lub innego zdarzenia, które doprowadziło do uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, prawdopodobnie będziemy mogli żądać od zobowiązanego do naprawienia szkody renty odszkodowawczej. Kto jest uprawniony do renty odszkodowawczej? Jak ustalić wysokość takiej renty?

Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher

W pandemii obowiązują nowe zasady rozwiązywania umów. Alternatywą dla zwrotu pieniędzy jest voucher.

Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego w nowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE

26 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-779/18, pochylając się nad ustawodawstwem polskim oraz jego zgodnością z prawem unijnym w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich, wydał istotne rozstrzygnięcie, porządkując tym rozbieżności jakie zaistniały w tym obszarze w orzecznictwie sądów polskich. Powołany wyrok TSUE ma nie tylko doniosłe znaczenie dla samego konsumenta, pozostającego w sporze sądowym z kredytodawcą, ale również dla podmiotów udzielających kredytów konsumenckich.

Trzeba najpierw "odmrozić" konsumentów, a potem gospodarkę

Musimy namówić klientów, aby powrócili do kupowania, ale robili to odpowiedzialnie, bo nie wiadomo, kiedy poradzimy sobie z epidemią. To jest czas odmarzania konsumentów. Kolejnym etapem może być dopiero odmrażanie gospodarki - mówi PAP ekonomista z Szkoły Głównej Handlowej, dr Artur Bartoszewicz.

Czy to dobry moment na odwołanie wyjazdów wakacyjnych?

Czy z powodu obecnej sytuacji związanej z koronawirusem powinniśmy zdecydować się na odwołanie wyjazdu wakacyjnego zaplanowanego na przykład na czerwiec? "W przypadku imprez turystycznych, które mają miejsce za kilka miesięcy, powinniśmy obserwować rozwój wydarzeń i poczekać" - mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Quasi stan nadzwyczajny będzie dla państwa odszkodowawczo droższy niż stan nadzwyczajny

Obecne władze państwowe konsekwentnie odmawiają wprowadzenia w Polsce jednego ze stanów nadzwyczajnych, w tym narzucającego się w zaistniałych okolicznościach, stanu klęski żywiołowej. Ostatnio, koronnym argumentem przemawiającym rzekomo przeciwko ogłoszeniu stanu klęski żywiołowej jest wiążąca się z nim konieczność naprawienia szkód, które w prywatnych majątkach spowodują wprowadzone wraz ze stanem klęski żywiołowej ograniczenia. Przedstawiciele władz tłumaczą, że taniej dla budżetu Państwa będzie utrzymywać quasi stan nadzwyczajny, wprowadzając – na podstawie ustawy z 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz specjalnej ustawy „koronawirusowej” z 2 marca 2020 r. – takie same ograniczenia, które zostałyby wprowadzone w ramach stanu klęski żywiołowej, jednak nie ogłaszając formalnie stanu nadzwyczajnego. Czy na pewno – tłumaczy adw. Tomasz Ludwik Krawczyk, partner w kancelarii GKR Legal.

ECC-Net: ponad 5000 zapytań związanych z epidemią koronawirusa

Do tej pory Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) odnotowała ponad 5000 zapytań związanych z epidemią koronawiurusa. 60% skarg, które trafiło do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczyło umów zawartych z włoskim przedsiębiorcą bądź usług realizowanych we Włoszech.

Epidemia koronawirusa: kary finansowe do 5 mln zł dla nieuczciwych przedsiębiorców

Nieuczciwym przedsiębiorcom zawyżającym ceny będą groziły wysokie kary finansowe nawet do 5 mln zł. Jak podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na początku pandemii koronawirusa konsumenci borykali się z problemami dotyczącymi odwołanych lotów, wycieczek i imprez masowych, a obecnie są one związane głównie ze wzrostem cen.

Odstąpienie od umowy o organizację imprezy turystycznej z powodu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2

Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną i zagrożenie spowodowane wirusem SARS-CoV-2, wiele krajów zamyka swoje granice. Ponadto wiele osób chcąc uchronić się przed chorobą rezygnuje z planów wakacyjnych. Pojawia się zatem wiele pytań czy można w tej sytuacji anulować wyjazd, jednocześnie nie narażając się na dodatkowe koszty i uzyskując zwrot już zapłaconych pieniędzy?

"Kwarantanna domowa" - można pobrać darmową aplikację Ministerstwa Cyfryzacji

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało darmową aplikację "Kwarantanna domowa". Ma ona ułatwić kontakt ze służbami oraz opiekę nad osobami objętymi kwarantanną.

Odwołane loty, koncerty, imprezy, wycieczki a zwrot kosztów w czasie epidemii koronawirusa

Koronawirus SARS-CoV-2, wywołujący chorobę COVID-19 krzyżuje plany większości ludzi na całym świecie. Odwoływane są loty, wykupione wycieczki czy planowane od dawna imprezy masowe. Co możemy zrobić, by nie stracić wydanych wcześniej pieniędzy? Ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiada, jak możemy reagować i na jakie zwroty kosztów liczyć.

Wakacje wykupione w biurze podróży - kiedy można z nich zrezygnować?

Rezygnacja z umowy zawartej z organizatorem turystyki np. w biurze podróży następuje na podstawie szczegółowych regulacji. Kiedy mamy prawo zrezygnować z wykupionej wycieczki? Jakie uprawnienia przysługują przedsiębiorcy, gdy podróżny odstąpił od umowy w związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2?

Odwołanie imprezy masowej z powodu koronawirusa a zwrot biletów - stanowisko UOKiK

Czy organizator imprezy masowej odwołanej z powodu koronawirusa powinien zwrócić pieniądze za bilety? UOKiK stoi na stanowisku, iż mają tu zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych w związku z epidemią koronawirusa

Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.

REKLAMA