REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tryb zawarcia ugody administracyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Wydawnictwo GASKOR
Profesjonalne publikacje z zakresu prawa i biznesu
Ugoda administracyjna./ Fot. Fotolia
Ugoda administracyjna./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ugodę sporządza się w formie pisemnej. Ostateczny kształt ugody zależy od woli stron.

REKLAMA

W przypadku woli stron do zawarcia ugody (potwierdzonej zgodnym oświadczeniem o chęci zawarcia ugody – art. 116 § 1 k.p.a.) organ administracji publicznej wyznacza stronom termin, w którym ugoda powinna być zawarta (ugoda w swej istocie ma przyspieszyć lub uprościć postępowanie, zatem wyznaczony przez organ termin do zawarcia ugody co do zasady nie powinien przekraczać ustawowo określonych terminów załatwienia sprawy administracyjnej. Co jednakże istotne, jak się wydaje, organ w tym zakresie powinien poszukiwać także kompromisu pomiędzy zasadą szybkości postępowania a umożliwieniem stronom zawarcia ugody, która, jak należy się spodziewać, najpełniej pogodzi interesy stron i umożliwi niekonfliktową realizację jego postanowień). Równocześnie organ odracza wydanie decyzji administracyjnej (art. 116 § 1 k.p.a.).

REKLAMA

W kontekście powyższego należy dodać, że organ administracji publicznej odbierający od stron treść ugody nie posiada kompetencji do doraźnego ingerowania w jej treść. Od woli stron bowiem zależy ostateczny kształty ugody, a organ wyraża swe stanowisko w tym zakresie korzystając z instytucji zatwierdzenia ugody. Ewentualnie, mając na uwadze zasadę szybkości postępowania, można dopuścić sytuację odpowiedniego instruowania stron postępowania w oparciu o treść art. 9 k.p.a. o skutkach procesowych – odmowa zatwierdzenia – zawarcia ugody o określonej treści. Organ może dokonać takiego instruktażu przede wszystkim w przypadku, gdy ugoda o określonej treści (zawierająca określone rozwiązania, postanowienia) nie zostanie zatwierdzona. Taki instruktaż (informowanie) co do zasady nie może jednak przerodzić się w kształtowanie treści ugody przez pracownika organu.

Przed upływem terminu do zawarcia ugody każda ze stron może żądać przedłużenia wyznaczonego terminu, bądź złożyć oświadczenie o rezygnacji z chęci zawarcia ugody. Niedotrzymanie terminu do zawarcia ugody lub odstąpienie od zamiaru jej zawarcia przez jedną ze stron skutkuje rozpoznaniem sprawy w zwykłym trybie i zakończeniem postępowania poprzez wydanie decyzji administracyjnej (art. 116 § 1 k.p.a.). Natomiast w przypadku, gdy strony doszły do porozumienia, przedstawiają one ugodę pracownikowi organu.

Zobacz również: Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną?

Ugodę sporządza się w formie pisemnej. Jej treść powinna zawierać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) oznaczenie organu, przed którym została zawarta;

b) datę sporządzenia – wyrażana jest poprzez oznaczenie dnia, miesiąca oraz roku. Każdy z elementów może mieć formę wyrażoną w cyfrach (liczbach), ewentualnie miesiąc może być oznaczony jego nazwą;

c) oznaczenie stron – ugoda zawierana jest przez wszystkie strony posiadające interes prawny w tej samej sprawie. Innymi słowy, co do zasady, należy wykluczyć możliwość zawarcia ugody jedynie przez niektóre strony postępowania;

REKLAMA

d) przedmiot i treść ugody – przez przedmiot rozumiemy sprawę, w której ugodę się zawiera, treść ugody odzwierciedla stanowisko stron – jest swoistym kompromisowym rozstrzygnięciem sprawy. Treść ugody powinna być jednoznaczna, tzn. powinna w sposób wyraźny wskazywać na uprawnienia lub obowiązki poszczególnych stron. Ugodę formułuje się co do zasady w czasie teraźniejszym (nie – „Piotr P… zobowiąże się do…”, tylko, „Piotr P… zobowiązuje się…”). Użycie czasu przyszłego („zobowiąże się”) rodzi wątpliwość co do tego, czy przedmiotowe zobowiązanie już powstało – tj. na mocy zawartej i następnie zatwierdzonej ugody, czy też dopiero powstanie, a jeśli tak, to czy do jego powstania potrzebne są dodatkowe czynności wszystkich stron lub jednej z nich, np. w przypadku zwłoki – wezwanie do wykonania obowiązku itp. Oczywiście powiązanie uprawnień i obowiązków w czasie może uzasadniać formułowanie treści w czasie przyszłym, ale i tu zamieszczona w ugodzie treść powinna być jednoznaczna, nieprowadząca do rozbieżności interpretacyjnych, bowiem tylko tak sformułowana ugoda pozwala przypuszczać, że zostanie ona sprawnie wykonana;

e) wzmiankę o jej odczytaniu i przyjęciu – sporządza się ją pod tekstem sporządzonej ugody, a przed jej podpisaniem. Wzmianka powinna w najprostszy sposób informować o powyższych zdarzeniach, np. „Ugodę odczytano i przyjęto”;

f) podpisy stron oraz podpis pracownika organu administracji publicznej, upoważnionego do sporządzenia ugody.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Tekst pochodzi z poradnika Procedura administracyjna dla urzędników Waldemara Bochenka, Wydawnictwo Gaskor.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd odpowiada na wysokie ceny energii! Nie boi się weta prezydenta Nawrockiego

Rząd w najbliższy wtorek zajmie się ustawą, która ma zagwarantować utrzymanie cen energii na dotychczasowym poziomie – zapowiedział minister energii Miłosz Motyka. Dodał, że od stycznia 2026 r. możliwe będzie odejście od mrożenia cen energii.

Prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, za jazdę po zatrzymaniu prawka – ponowny egzamin i obowiązkowe kaski dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Rząd zmienia przepisy prawa o ruchu drogowym

Większa mobilność osób młodych, czyli prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami w przypadku prowadzenia samochodu po zatrzymaniu prawa jazdy oraz obowiązkowe kaski dla dzieci do 16 roku życia, poruszających się rowerem lub hulajnogą elektryczną. To najważniejsze założenia nowego projektu ustawy o zmianie prawa o ruchu drogowym autorstwa rządu.

Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

REKLAMA

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA