REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Reklama, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

„Reklamacja tylko na podstawie gwarancji”

Reklamację przyjmujemy tylko na podstawi gwarancji – takie slogany dość często można znaleźć w sklepach. Jest to jednak nieprawda a posługujący się nimi przedsiębiorcy narażają się na dotkliwe kary finansowe.

Gwarancja czy reklamacja?

Reklamowanie wadliwego towaru na podstawie gwarancji może być kłopotliwe. W takiej sytuacji konsument musi stosować się do zapisów gwarancji. A te nie zawsze są korzystne dla konsumentów.

Warunki dopuszczalności reklamy piwa - porada

Na gruncie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zakazane są wszelkie formy reklamy i promocji alkoholu kierowane do publicznej wiadomości. Spod tego zakazu wyjęte są przekazy reklamowe dotyczące piwa, które, choć dozwolone, muszą spełniać określone w ustawie warunki.

Produkt niezgodny z opisem. Czy można reklamować?

Często przy zakupach w sklepie decyzję podejmujemy na podstawie opisu kupowanego przedmiotu. Co jednak zrobić, gdy w domu produkt okaże się niezgodny z opisem? Jakie prawa mamy w takiej sytuacji?

REKLAMA

Rada Reklamy. Zasady działania - porada

Konsumenci i przedsiębiorcy rzadko decydują się na wystąpienie na drogę sądową przeciwko przedsiębiorcy, którego reklamy uznają za sprzeczne z prawem czy dobrymi obyczajami. Branża reklamowa przewiduje jednak mechanizmy pozwalające jej na samoregulację z wyłączeniem organów państwowych. Centralne miejsce w tym systemie odgrywa Rada Reklamy.

Jakie działania obejmuje ustawowy zakaz reklamy alkoholu?

Ze względu na społeczną szkodliwość spożywania alkoholu zakazana jest w Polsce jego reklama i promocja. Zdarza się jednak, że precyzyjne określenie, które działania marketingowe są zakazane w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi sprawia przedsiębiorcom trudność.

Prawa konsumenta w usługach telekomunikacyjnych - vademecum

Co zrobić w sytuacji, gdy mamy prawny problem z operatorem? Gdzie szukać pomocy? Co konsument powinien wiedzieć o usługach telekomunikacyjnych? Przeczytaj bezpłatną poradę prawną.

Kiedy reklama wywołuje nieuzasadniony lęk?

Reklamodawcy od dawna wiedzą, że przekazy odwołujące się do emocji często stanowią skuteczniejszą zachętę do zakupu danego towaru niż reklama rzeczowa. Często celem reklamy jest wywołanie u odbiorcy obawy lub lęku. Ekspert tłumaczy do jakich granic takie praktyki są dopuszczalne w reklamie.

REKLAMA

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Krytyka konkurencji w reklamie - jakie są jej granice?

Celem reklamy jest z jednej strony wyeksponowanie zalet własnego produktu, a z drugiej, przekonanie odbiorcy o wyższości reklamowanego towaru nad produktami konkurencji. Reklamodawcy posługują się w tym celu różnymi zabiegami marketingowymi, często stawiając w złym świetle ofertę konkurencji. Istotne jest jednak, by krytyka konkurencji nie przekraczała granic prawa.

Za które tablice reklamowe trzeba płacić podatek od nieruchomości?

W odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów wyjaśnił kiedy można uznać, że tablica reklamowa (billboard) nie związana stale z gruntem podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 2

Wprowadzenie konsumenta w błąd stanowi nieuczciwą praktykę rynkową . Co zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca przedstawił nieprawdziwe informacje? Jakimi prawami dysponujemy i na co się powołać?

Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 1

Przypadki oszukiwania przy sprzedaży są dość częste. Co zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca przedstawił nieprawdziwe informacje? Jakimi prawami dysponujemy i na co się powołać?

Reklamacja: kiedy można żądać zwrotu pieniędzy

W ramach reklamacji konsument może domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany. Nie można od razu odstąpić i zażądać zwrotu pieniędzy. Kiedy jednak reklamacja uprawnia do żądania zwrotu pieniędzy?

Vademecum: Konsumenci w internecie

Coraz więcej umów zawieranych jest za pośrednictwem internetu. Jakich pułapek powinniśmy się wystrzegać? Jakie uprawnienia mają konsumenci?

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 2

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. Kiedy bycie konsumentem ma znaczenie?

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 1

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. W jakich sytuacjach mamy do czynienia z obrotem konsumenckim?

Dobre obyczaje w reklamie - porada

Polski ustawodawca przy tworzeniu aktów prawnych często posługuje się określeniami nieostrymi czy wartościującymi, które, dopuszczając wiele możliwych interpretacji, powodują problemy związane ze stosowaniem prawa. Na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji takim pojęciem są „dobre obyczaje”, z którymi zgodna musi być każda reklama, o ile reklamodawca nie chce, by zarzucono mu czyn nieuczciwej konkurencji.

Pułapki prawne w umowie sprzedaży – cz. 1

Zawierając umowę sprzedaży powinniśmy mieć świadomość jakie pułapki prawne mogą na nas czyhać. Skutki naszej umowy mogą zależeć nie tylko do jej treści lecz również od tego kto jest sprzedawcą.

Czy dziecko może samo dokonywać zakupów?

Dzieci stanowią dużą grupę konsumentów. Jednak nie zawsze mogą same dokonywać zakupów. Co mogą zrobić rodzice niezadowoleni z zakupu dziecka?

Kiedy dopuszczalna w reklamie przesada wprowadza w błąd?

Zgodnie z prawem konkurencji przekaz reklamowy powinien opierać się na informacjach prawdziwych. Specyfika języka reklam dopuszcza stosowanie pewnej przesady, posługiwanie się wyrażeniami ocennymi czy wyrazistymi porównaniami. Konsument musi być jednak w stanie oddzielić dozwolone środki perswazyjne od rzetelnej informacji – w przeciwnym wypadku mamy bowiem do czynienia z reklamą wprowadzającą w błąd.

Produkt placement, czyli lokowanie produktu

Do niedawna, wobec braku konkretnych regulacji prawnych, dotyczących tzw. product placement, do tego typu reklamy stosowano ogólnie sformułowane przepisy dotyczące reklamy ukrytej. Sytuację tę zmieniła nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, precyzyjnie określając, jakie warunki spełnić musi lokowanie produktu, by można było uznać je za dozwolone. Problem polega jednak na tym, że regulacje te wciąż są martwe.

Czy reklamacja przecenionego towaru jest możliwa?

Wakacje to czas wyprzedaży i przecen. Czy kupno przecenionego towaru oznacza, że nie będziemy mogli skorzystać z prawa do reklamacji? Jaki wpływ ma przecena na reklamację?

Ile czasu powinna trwać reklamacja?

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację do rozpatrzenia, dać odpowiedź klientowi oraz uczynić zadość jego roszczeniu, jeżeli jest zasadne. Ile jednak czasu powinna trwać procedura reklamacyjna?

Czy reklama wiąże biuro podróży?

Gdy organizator wycieczki nie wywiązał się z umowy możemy złożyć reklamację i żądać odszkodowania. Co jeżeli wycieczka nie jest taka, jak na reklamie biura podróży?

Trybunał Sprawiedliwości o kryptoreklamie

Wyrok trybunału będzie miał wpływ na stosowanie prawa o kryptoreklamie w Polsce. Trybunał w Luksemburgu orzekł, iż podstawową cechą ukrytej reklamy jest wprowadzanie telewidza w błąd.

Jaki przekaz może być uznany za reklamę ukrytą?

Duża konkurencja na rynku reklamodawców sprawia, że przedsiębiorcy prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowszych i bardziej zaskakujących sposobów zachwalania swojego produktu. W wyścigu o dotarcie do jak największego kręgu konsumentów odpornych na tradycyjną formę promocji często ukrywają reklamowy cel swojego działania, co jest zakazane na gruncie polskiego prawa konkurencji.

Czy mieszkaniec może domagać się usunięcia reklamy zasłaniającej okna?

Powszechność korzystania przez reklamodawców z tzw. reklamy wielkoformatowej skutkowała, częstym jej umieszczaniem na budynkach mieszkalnych, a w skrajnych przypadkach całkowitym przesłonięciem widoku „z okna” takiego budynku przez płachty, na których takie reklamy są umieszczone.

Od 1 lipca odszkodowanie za spóźniony pociąg

Od 1 lipca PKP będą zmuszone do wypłaty odszkodowań za spóźnione pociągi.

Ulotka reklamowa - czy warto ją stosować?

Ulotka reklamowa pozostaje wizytówką firmy. Czy warto inwestować w reklamę z jej wykorzystaniem? Eksperci podpowiadają jak promować firmę z wykorzystaniem ulotki reklamowej.

Kiedy tablice reklamowe (billboardy) podlegają podatkowi od nieruchomości?

Wielu przedsiębiorców reklamuje swoje produkty, usługi, czy firmy wynajmując miejsce na tablicach reklamowych (billboardach) od wyspecjalizowanych firm. Powstaje przy tym pytanie, czy prowadzenie działalności reklamowej z wykorzystaniem tego rodzaju tablic wiązać się może z ich opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości.

Odszkodowanie za zmarnowany urlop. Jak je uzyskać?

Odszkodowanie jest jednym z możliwych roszczeń w przypadku zmarnowanego urlopu. Poszkodowani turyści mogą żądać od biura podróży odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Jak dochodzić swoich roszczeń?

Klienci pozywają zbiorowo PZU Życie

Niezgodną z prawem definicję zawału serca zarzucają ubezpieczycielowi jego klienci i idą z pozwem zbiorowym do sądu – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Reklama leków kierowana do profesjonalistów a Charakterystyka Produktu Leczniczego (ChPL) - porada

Zgodnie z Prawem farmaceutycznym ocena dopuszczalności reklamy leków wydawanych wyłącznie na receptę zależy od odbiorcy, do którego przekaz jest kierowany. Co do zasady zabroniona jest reklama przeznaczona dla szerokiej publiczności, natomiast przekaz kierowany do profesjonalistów, choć dopuszczalny, musi spełniać określone prawem wymogi.

Znajomość produktów – czy warto na to kłaść nacisk?

Znajomość produktów to jeden z kluczowych celów, do których dążą reklamodawcy. Czy odgrywa ona tak duże znaczenie w praktyce jak mogłoby się wydawać?

Senior i usługi: Nie dajmy się złapać na marketingowe chwyty

Jakie zabiegi stosują producenci i sprzedawcy, by skusić nas do zakupu konkretnych produktów? Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy codziennych zakupach.

Senior i usługi: Zlecenie usługi

Konsumentem jest każdy z nas, również wtedy gdy zamawia/zleca usługę. Może to być oddanie spodni do pralni albo telewizora do naprawy. Konsumentami jesteśmy także u fryzjera i dentysty.

Senior i usługi: Zakupy z katalogu (na odległość)

Zawarcie umowy nie zawsze odbywa się przy jednoczesnej obecności sprzedawcy i kupującego. Możliwe są także inne formy sprzedaży, jak na przykład zamówienie na podstawie katalogu wysyłkowego, zamówienie złożone drogą mailową lub na formularzu wydrukowanym w reklamie prasowej.

Senior i usługi: Oferty składane przez telefon

Konsumenci są, niestety, narażeni na wiele nieuczciwych praktyk. Jednym z przykładów jest informowanie o rzekomej wygranej: może to być wycieczka albo luksusowy towar czy duża kwota pieniędzy. Do każdej informacji o wygranej należy podchodzić sceptycznie i przede wszystkim przypomnieć sobie, czy aby na pewno zgłaszaliśmy swój udział w jakimś konkursie.

Senior i usługi: Zaliczka i zadatek

Kiedy jednym z warunków umowy jest dokonanie przedpłaty lub wpłaty części ustalonej ceny, konsument powinien mieć pewność, czy ta przedpłata to zaliczka, czy może zadatek. Różnica między zadatkiem i zaliczką jest poważna, zwłaszcza, jeśli chodzi o skutki ewentualnego niedotrzymania warunków umowy.

Senior w sklepie: Oznakowanie żywności

Etykiety produktów spożywczych zawierają bardzo dużo cennych informacji. Zanim produkt wyląduje w koszyku, warto sprawdzić czy przypadkiem nie zawiera zbyt dużo soli, cukru czy tłuszczu.

Senior w sklepie: Oznakowanie wyrobów włókienniczych

Wyroby włókiennicze produkowane są z różnych materiałów (uwaga alergicy!), dlatego trzeba je prać, suszyć i prasować w różny sposób. Instrukcję zawiera etykieta lub wszywka.

Senior w sklepie: Oznakowanie zabawek

Wszystkim nam zależy na bezpieczeństwie dzieci. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na oznakowanie zabawek. Kontrole wykazują, że wiele zabawek nie spełnia przewidzianych przepisami wymagań.

Senior w sklepie: Oznakowanie obuwia

Buty są jednym z najczęściej reklamowanych produktów. Aby uniknąć przykrych niespodzianek, kupując buty należy zwracać uwagę na oznaczenia słowne i piktogramy (czyli oznakowanie obuwia za pomocą symboli). Oznakowania te pomogą wybrać obuwie odpowiednie do naszych potrzeb (jest to szczególnie ważne np. dla alergików, których pewne materiały mogą uczulać). Poza tym oznakowanie wskazuje, w jaki sposób konserwować i czyścić obuwie.

Senior w sklepie: Znaki, które warto zapamiętać

Niejednokrotnie na produktach, w które zaopatrujemy się każdego dnia widnieją charakterystyczne oznaczenia. Warto wiedzieć o czym producent informuje nas zamieszczając ja opakowaniu odpowiedni znak.

Senior w sklepie: Gwarancja

Gwarancja może być udzielona przez producenta, sprzedawcę albo inny podmiot. Nie ma jednego, obowiązującego wszystkich, terminu trwania gwarancji.

Senior w sklepie: Zwrot towaru bez wad

Zdarza się, że towar, pomimo braku wad przestaje nam się podobać. Czy możemy go wówczas zwrócić do sklepu?

Senior w sklepie: Reklamacje żywności

Zdarza się także, że towar żywnościowy jest po prostu zepsuty. Nawet, jeśli nie jest to bezpośrednio winą sprzedawcy, ale wynika np. z błędów w transporcie, to sprzedawca odpowiada przed konsumentem, bo tylko z nim konsument zawierał umowę.

Senior w sklepie: Niezgodność towaru z umową

Sprzedawca w świetle przepisów odpowiada za niezgodność towaru z umową, a towar jest niezgodny z umową, jeśli podane konsumentowi informacje o towarze są nieprawdziwe, mylące lub towar nie posiada cech, o których zapewniał sprzedawca.

Senior w banku: Karty debetowe i kredytowe

Karta debetowa wydawana jest do rachunku bankowego i podobnie jak karta kredytowa umożliwia płacenie za zakupy. Bank przed podpisaniem umowy o kartę, sprawdzi naszą zdolność kredytową i ustali wysokość limitu kredytowego.

REKLAMA