reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Czy reklamacja przecenionego towaru jest możliwa?

Czy reklamacja przecenionego towaru jest możliwa?

Wakacje to czas wyprzedaży i przecen. Czy kupno przecenionego towaru oznacza, że nie będziemy mogli skorzystać z prawa do reklamacji? Jaki wpływ ma przecena na reklamację?

Reklamacja 

Lipiec i sierpień to czas, w którym w galeriach handlowych królują wyprzedaże. Co prawda daleko nam jeszcze do takich rabatów, jakimi swoich klientów kuszą sprzedawcy w Europie Zachodniej, czy Stanach Zjednoczonych, niemniej jednak w większości wypadków można kupić ubrania tańsze nawet o połowę.

W takiej sytuacji warto jednak odpowiedzieć sobie na pewne pytanie: czy przeceniony towar podlega reklamacji na tych samych zasadach, jak towary kupiony w normalnej cenie? Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie trzeba sięgnąć do samego „źródła”, czyli ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zgodnie z art. 4 tejże ustawy sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar w chwili wydania jest niezgodny z umową. Powyższe oznacza, że reklamacja towaru jest możliwa jeżeli produkt jest niezgodny z umową, czyli ma np. wady, a źródło niezgodności znajdowało się w towarze przed jego wydaniem. Jeżeli niezgodność została spostrzeżona przed upływem 6 miesięcy istnieje domniemanie, iż niezgodność istniała już w chwili wydania. Takie domniemanie ułatwia życie konsumentowi, gdyż to sprzedawca musi udowodnić że było inaczej.

Zgodnie z art. 8 tejże ustawy w takim przypadku konsumentowi przysługuje wybór między dwoma żądaniami. Konsument może domagać się od sprzedawcy bezpłatnej naprawy towaru albo bezpłatnej wymiany. Wybór pomiędzy nimi należy do konsumenta i jest wiążący dla sprzedawcy.

Należy pamiętać, iż ustawa dotyczy żądań kierowanych do sprzedawcy. Nie może on odmówić przyjęcia reklamacji argumentując, iż wina leży po stronie producenta.

Zobacz również: Co warto wiedzieć, zanim złożysz reklamację?

Reklamacja przecenionego towaru

Żaden przepis ustawy nie stanowi jednak, że uprawnienia konsumenta przy kupnie produktów z przeceny są mniejsze. Oznacza to, ze nie ma możliwości, by przy okazji przeceny sprzedawca wymusił na konsumencie rezygnację z części swoich uprawnień. Nawet, gdyby konsument wyraził na to zgodę, będzie ona nieważna.

Nie oznacza to jednak że będzie tak zawsze, a wszystko zależy od okoliczności sprzedaży. Zgodnie z art. 7 ustawy sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niezgodność towaru, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub powinien był wiedzieć. Jeżeli zatem wyprzedaży będzie podlegał wadliwy produkt, a sprzedawca poinformuje o tym klientów (np. poprzez odpowiednią informację przy produkcie), wtedy też reklamacja danej wady nie będzie możliwa.

Nie oznacza to jednak możliwości co do reklamacji innych wad, o których sprzedawca nie poinformował.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza FORUM r.pr. K. Piluś i s-ka sp.k.

Masowe odzyskiwanie wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama