reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Wiadomości > Trybunał Sprawiedliwości o kryptoreklamie

Trybunał Sprawiedliwości o kryptoreklamie

Wyrok trybunału będzie miał wpływ na stosowanie prawa o kryptoreklamie w Polsce. Trybunał w Luksemburgu orzekł, iż podstawową cechą ukrytej reklamy jest wprowadzanie telewidza w błąd.

Brak zapłaty za ukrytą reklamę nie wyklucza istnienia takiej formy promocji. Tak w czerwcu tego roku stwierdził Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, po tym jak z pytaniem o wyjaśnienie pojęcia „kryptoreklama” zgłosił się do niego Symvoulio tis Epikrateias (grecki sąd).

Wcześniej na greckim kanale Alter Channel pojawiła się reklama zabiegu dentystycznego. Prezenterka w trakcie trwania owej audycji m.in. przeprowadziła rozmowę z dentystką, która powiedziała, że zabieg jest nowością w skali światowej, a jego efekty widać już pod dwóch godzinach. Ponadto pani doktor zapewniła, że zabieg jest skuteczny i dzięki niemu pacjenci mogą się cieszyć idealnym uśmiechem. Dentystka przedstawiła również koszty. Grecka rada radiofonii i telewizji nałożyła na prezesa spółki użytkującej kanał telewizyjny Alter Channel karę 25 tys. euro, uzasadniając, że program zawierał kryptoreklamę. Prezes spółki wniósł jednak skargę o stwierdzenie nieważności wspomnianej wyżej decyzji do greckiego sądu. Ten natomiast postanowił zwrócić się do trybunału.

Według uzasadnienia trybunału, który powołał się na dyrektywę z 3 października 1989 r. (89/552/EWG), kryptoreklama to przede wszystkim taka forma promocji, której celem jest wprowadzenie odbiorców w błąd. Telewidz nie wie bowiem, że ma do czynienia z przekazem perswazyjnym. Tymczasem nadawca działa całkowicie świadomie. Dowodem na to, że jego postępowanie jest zamierzone, może być, ale nie musi, przyjęcie wcześniej określonej kwoty pieniędzy.
Kryptoreklama w Polsce

W świetle polskiego prawa i wyroku TSWE również w naszym kraju brak korzyści finansowych nadawcy nie wyklucza istnienia kryptoreklamy, a taka forma promocji jest w Polsce zakazana. Z zasad ogólnych prawa unijnego wynika bowiem, że częścią jego dorobku jest orzecznictwo TS, które wpływa na wykładnię przepisów obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich. Jak podkreśla Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które jest autorem polskiej ustawy medialnej, wyroki TS będą miały zatem także wpływ na stosowanie przepisów wyżej wspomnianej ustawy.

Ponadto w obowiązującej dziś ustawie medialnej znajduje się już definicja ukrytej reklamy, która ma swoje źródło w unijnych przepisach, a dokładniej w dyrektywie, na którą powoływał się trybunał. Zgodnie z polskimi przepisami kryptoreklamą jest przedstawianie w audycjach np. towarów, usług, nazw firm z zamiarem osiągnięcia skutku reklamowego, czyli promowania ich. Celem takiej reklamy jest także wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu. Telewidz myśli, że ma do czynienia z przekazem neutralnym. Również w ustawie medialnej mowa jest o zapłacie, która nie musi wystąpić obowiązkowo. Przyjęcie przez nadawcę pewnej kwoty to znowu jeden z dowodów na to, że zgodził się on wpleść w audycję taką formę promocji.

Pełny tekst: Widz musi wiedzieć, że ogląda reklamę

Zobacz również: Czy nieuczciwa reklama może być podstawą reklamacji?

reklama

Czytaj także

Źródło:

GP

Zdjęcia

Brak zapłaty za ukrytą reklamę nie wyklucza istnienia takiej formy promocji. Tak w czerwcu tego roku stwierdził Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich./ Fot. Fotolia
Brak zapłaty za ukrytą reklamę nie wyklucza istnienia takiej formy promocji. Tak w czerwcu tego roku stwierdził Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich./ Fot. Fotolia

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama