REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Reklamacja tylko na podstawie gwarancji”

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Konsument może reklamować wadliwy towar nawet jeżeli nie posiada gwarancji.
Konsument może reklamować wadliwy towar nawet jeżeli nie posiada gwarancji.

REKLAMA

REKLAMA

Reklamację przyjmujemy tylko na podstawi gwarancji – takie slogany dość często można znaleźć w sklepach. Jest to jednak nieprawda a posługujący się nimi przedsiębiorcy narażają się na dotkliwe kary finansowe.

Reklamacja a gwarancja

Wokół zagadnienia gwarancji narosło już wiele mitów. Skutecznie podtrzymują je przy życiu sprzedawcy, którzy często od konsumentów wymagają okazania ważnego dokumentu gwarancyjnego uzależniając od tego przyjęcie zgłoszenia reklamacyjnego do rozpatrzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to działanie nie tylko niezgodne z prawem. Taki sprzedawca narusza przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, narażając się na dotkliwą karę finansową. Świadomy konsument może zatem skutecznie „przekonać” sprzedawcę do przyjęcia reklamacji bez konieczności przedstawiania gwarancji. Na co się jednak powołać?

Zobacz: Co zrobić, gdy skończy się gwarancja?

Dlaczego nie gwarancja?

Podstawowym źródłem uprawnień konsumenckich jest ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 4 tejże ustawy podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili jego wydania. Na podstawie art. 8 konsument w takim przypadku może domagać się albo bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany towaru na nowy, wolny od wad.

REKLAMA

Czym jest jednak gwarancja w odniesieniu do tej ustawy? Gwarancja to jedynie dodatkowe zobowiązanie umowne, które ma zwiększać uprawnienia konsumenta. Tyle teoria. W rzeczywistości jednak często gwarancja stanowi realnie pomniejszenie uprawnień klienta. Sprzedawcy żądając wskazania gwarancji jako podstawy żądań tak naprawdę powodują, że sami mimowolnie uszczuplamy swoje uprawnienia. O ile bowiem uprawnienia z ustawy są trwałe i niezmienne, o tyle w gwarancji można je dowolnie zmieniać (a zatem i uszczuplać).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powoduje to konkretne konsekwencje.

O ile z ustawy możemy domagać się naprawy lub wymiany telefonu komórkowego, o tyle przy gwarancji roszczenia mogą być ograniczone jedynie do naprawy.

Na jakie przepisy się powołać?

Co zatem odpowiedzieć sprzedawcy, który domaga się od nas gwarancji? Przede wszystkim powołać się na art. 13 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z nim gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Oznacza to, że mając gwarancję możemy również dobrze schować ją do głębokiej szuflady. Jeżeli określa ona nasze prawa gorzej niż ustawa nie musimy wcale z niej korzystać.

Zobacz: Czy sprzedawca musi wydać gwarancję?

Argument na oporniejszych sprzedawców

Co jednak zrobić ze sprzedawcą, który jest oporny? Można go postraszyć przepisami, które grożą mu karą finansową. A konkretnie karami, które wynikają z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, jak również ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z art. 5 w związku z art. 4 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwych praktyk rynkowych błędne informowanie co do uprawnień konsumenta (a uzależnienie przyjęcia reklamacji od okazania gwarancji jest taką błędną informacją) stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

Stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych stanowi z kolei, na podstawie art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Za taką praktykę Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężna sięgającą nawet 10 proc. rocznego przychodu (art. 106 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów).

Gdy sprzedawca narusza prawa konsumenta zawiadom Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Masz pytanie? Zadaj je na naszym Forum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

REKLAMA

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

Od 1 stycznia 2026 r. obniżka wynagrodzenia za pracę nawet o 2147 zł na skutek jednostronnej decyzji urzędnika. „Nadchodzi największa obniżka płac w III RP”

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw zakłada, że 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które uprawnią Państwową Inspekcję Pracy (PIP) do przekształcania nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Były premier Mateusz Morawiecki wyliczył, ile z wynagrodzenia, na skutek jednostronnej decyzji inspektora pracy, może stracić zleceniobiorca.

Święta i Sylwester w górach - ceny w 2025 roku: Polska, Czechy, Alpy

W Zakopanem ceny noclegów ze śniadaniem w okresie świąteczno-noworocznym wzrosły w ciągu roku nawet ponad dwukrotnie. Z danych zebranych przez Rankomat.pl wynika, że za 6 nocy w kwaterze prywatnej para zapłaci teraz 3671 zł, czyli o 104% więcej niż rok wcześniej. W 3-gwiazdkowych hotelach podwyżki sięgają 70%. Drożej jest też w Szczyrku, Szklarskiej Porębie oraz w popularnych czeskich kurortach. Co ciekawe, spadki cen widać w austriackim Kitzbühel oraz w części alpejskich kwater we Włoszech. W poszukiwaniu oszczędności, warto wybrać się w Karkonosze.

Osoba niepełnosprawna zachwycona ZUS. I zniesmaczona MOPS, PZON i WZON

Infor.pl publikuje listy osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Dziś list o zaskakującej obserwacji matki dziecka z bardzo rzadką chorobą genetyczną (oficjalnie w Polsce choroba występuje jeszcze tylko u dwóch rodzin). Matka jest zbudowana pomocą i profesjonalizmem lekarzy orzeczników ZUS, których stawia w opozycji do lekarzy w PZON i WZON i urzędników w MOPS.

REKLAMA

Niepełnosprawni seryjnie i na tą samą metodę lekarzy tracą świadczenia. Kolejna matka pisze: Lekarz pediatra uleczył mojego syna trzema pytaniami

Kolejny list do Infor.pl matki dziecka w spectrum autyzmu, której dziecko traci świadczenie pielęgnacyjne. Matka uważa, że jej dziecko zostało "uzdrowione" przy pomocy skandalicznego testu polegającego na tym, że lekarz pediadra oraz psycholog zadają niepełnosprawnemu dziecku trzy pytania - o wiek, ile ma lat oraz o posiadanie kolegów (to ostatnie

Kredyty z WIBOR-em nie są wadliwe, nie będzie masowego podważania umów w sądach ani eldorado dla kancelarii prawniczych [polemika]

Na łamach portalu Infor.pl ukazał się artykuł mec. Roberta Piskora, w którym autor przedstawił swoje stanowisko odnośnie kredytów opartych o wskaźnik referencyjny WIBOR, sugerując wielokrotnie, że umowy zawierające odwołanie do WIBORu są wadliwe i w związku z tym nastąpi masowe kwestionowanie umów kredytu złotowego. Tezy przedstawione przez autora budzą moje zdumienie, a w każdym razie wymagają zdecydowanej repliki.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA