REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Reklamacja tylko na podstawie gwarancji”

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Konsument może reklamować wadliwy towar nawet jeżeli nie posiada gwarancji.
Konsument może reklamować wadliwy towar nawet jeżeli nie posiada gwarancji.

REKLAMA

REKLAMA

Reklamację przyjmujemy tylko na podstawi gwarancji – takie slogany dość często można znaleźć w sklepach. Jest to jednak nieprawda a posługujący się nimi przedsiębiorcy narażają się na dotkliwe kary finansowe.

Reklamacja a gwarancja

Wokół zagadnienia gwarancji narosło już wiele mitów. Skutecznie podtrzymują je przy życiu sprzedawcy, którzy często od konsumentów wymagają okazania ważnego dokumentu gwarancyjnego uzależniając od tego przyjęcie zgłoszenia reklamacyjnego do rozpatrzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to działanie nie tylko niezgodne z prawem. Taki sprzedawca narusza przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, narażając się na dotkliwą karę finansową. Świadomy konsument może zatem skutecznie „przekonać” sprzedawcę do przyjęcia reklamacji bez konieczności przedstawiania gwarancji. Na co się jednak powołać?

Zobacz: Co zrobić, gdy skończy się gwarancja?

Dlaczego nie gwarancja?

Podstawowym źródłem uprawnień konsumenckich jest ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 4 tejże ustawy podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili jego wydania. Na podstawie art. 8 konsument w takim przypadku może domagać się albo bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany towaru na nowy, wolny od wad.

REKLAMA

Czym jest jednak gwarancja w odniesieniu do tej ustawy? Gwarancja to jedynie dodatkowe zobowiązanie umowne, które ma zwiększać uprawnienia konsumenta. Tyle teoria. W rzeczywistości jednak często gwarancja stanowi realnie pomniejszenie uprawnień klienta. Sprzedawcy żądając wskazania gwarancji jako podstawy żądań tak naprawdę powodują, że sami mimowolnie uszczuplamy swoje uprawnienia. O ile bowiem uprawnienia z ustawy są trwałe i niezmienne, o tyle w gwarancji można je dowolnie zmieniać (a zatem i uszczuplać).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powoduje to konkretne konsekwencje.

O ile z ustawy możemy domagać się naprawy lub wymiany telefonu komórkowego, o tyle przy gwarancji roszczenia mogą być ograniczone jedynie do naprawy.

Na jakie przepisy się powołać?

Co zatem odpowiedzieć sprzedawcy, który domaga się od nas gwarancji? Przede wszystkim powołać się na art. 13 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z nim gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Oznacza to, że mając gwarancję możemy również dobrze schować ją do głębokiej szuflady. Jeżeli określa ona nasze prawa gorzej niż ustawa nie musimy wcale z niej korzystać.

Zobacz: Czy sprzedawca musi wydać gwarancję?

Argument na oporniejszych sprzedawców

Co jednak zrobić ze sprzedawcą, który jest oporny? Można go postraszyć przepisami, które grożą mu karą finansową. A konkretnie karami, które wynikają z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, jak również ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z art. 5 w związku z art. 4 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwych praktyk rynkowych błędne informowanie co do uprawnień konsumenta (a uzależnienie przyjęcia reklamacji od okazania gwarancji jest taką błędną informacją) stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

Stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych stanowi z kolei, na podstawie art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Za taką praktykę Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężna sięgającą nawet 10 proc. rocznego przychodu (art. 106 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów).

Gdy sprzedawca narusza prawa konsumenta zawiadom Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Masz pytanie? Zadaj je na naszym Forum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka. Lista praw i świadczeń na 2026 rok

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka to ważny dokument, który uprawnia do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Jakich? Oto najważniejsze formy wsparcia i kwoty na 2026 rok.

Od stycznia 2026 r. wchodzi w życie obowiązek oznakowania ścian oddzielenia przeciwpożarowego. Jakich budynków dotyczy?

Od 1 stycznia 2026 r. oznakowanie miejsca połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem staje się obowiązkowe w obiektach handlowych, produkcyjnych i magazynowych - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy KG PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Państwo nie może działać przeciwko swoim obywatelom, orzekł sąd. ZUS nie może pozbawiać prawa do zasiłku przez jedno wyjście z domu

Kontrola prawidłowości korzystania ze zwolnień lekarskich to temat, który budzi wiele emocji. Z jednej strony ZUS mówi o nadużywaniu świadczeń i zapowiada wzmożone kontrole, z drugiej ubezpieczeni czują się prześladowani i traktowani niesprawiedliwie.

Czy promocje w Black Friday są opłacalne?

Czy promocje w Black Friday są opłacalne? Okazuje się, że według najnowszych badań promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6% dorosłych Polaków. Przeciwnego zdania jest 29% rodaków, a 23,4% nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tym temacie. Korzyści z corocznych akcji rabatowych widzą głównie osoby w wieku 35-44 lat i z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Nie dostrzegają zysków z tego typu obniżek przede wszystkim seniorzy i konsumenci uzyskujący co miesiąc 5000-6999 zł na rękę.

REKLAMA

Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

REKLAMA

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA