REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 2

Redakcja
Wprowadzanie w błąd jest niedozwolone, gdy powoduje zniekształcenie zachowań konsumentów.
Wprowadzanie w błąd jest niedozwolone, gdy powoduje zniekształcenie zachowań konsumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie konsumenta w błąd stanowi nieuczciwą praktykę rynkową . Co zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca przedstawił nieprawdziwe informacje? Jakimi prawami dysponujemy i na co się powołać?

Prawa konsumentów

Jak zostało to już powiedziane w części pierwszej wprowadzenie w błąd stanowi przejaw nieuczciwych praktyk rynkowych. W rozumieniu prawnym przez praktykę rynkową będziemy rozumieć działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, sposób postępowania, oświadczenia lub informacje handlową (np. reklamę), które są bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktów.

REKLAMA

REKLAMA

Samo wprowadzanie w błąd jest niedozwolone gdy powoduje zniekształcenie zachowań konsumentów. Innymi słowy na podstawie błędnych informacji konsumenci podejmują decyzje (np. o zakupie), których inaczej by nie podjęli.

Takie działania mogą w szczególności dotyczyć istnienia produktu, jego rodzaju lub dostępności.

Zobacz serwis: Sprzedaż towarów

REKLAMA

Wprowadzeniem w błąd będzie informacja, iż sprzedawany produkt jest unikalny i nie ma swojego odpowiednika na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innym przejawem dezinformacji konsumenta będzie błędne poinformowanie go o prawach konsumenta, w szczególności o prawie do naprawy lub wymiany produktu albo o prawie do obniżenia ceny lub do odstąpienia od umowy.

Wprowadzeniem w błąd będzie poinformowanie klienta, iż reklamacja zostanie przyjęta do uwzględnienia tylko razem z gwarancją. Przepisy prawa konsumenckiego w przypadku udzielenia gwarancji nie wyłączają uprawnień wynikających z ustaw. Konsument może zatem skorzystać zarówno z gwarancji jak i ustawy. Decyzja należy do niego.

Jakie roszczenia nam przysługują?

Naruszenie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym otwiera przed konsumentami określone możliwości działania. Ustawa daje bowiem konsumentom samodzielne instrumenty dochodzenia swoich praw. Zgodnie z art. 12 tejże ustawy można żądać m.in.

  • zaniechania tej praktyki;
  • usunięcia skutków tej praktyki;
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści;
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny.

Zobacz: Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 1

Przede wszystkim jednak zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 4 konsument może domagać się naprawienia szkody, jak również unieważnienia umowy wraz z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu.

Roszczenia te będą kierowane w przypadku, gdy szkoda pozostaje w związku przyczynowym ze stosowaniem nieuczciwych praktyk rynkowych. Chodzi zarówno o szkody poniesione, jak i utratę spodziewanych korzyści (lucrum cessans)

Z utratą spodziewanych korzyści będziemy mieli do czynienia m.in. gdy nieuczciwa praktyka rynkowa polega na twierdzeniu, iż nabycie produktu jest w stanie zwiększyć szanse albo gwarantuje wygraną w loterii.

Istotną możliwością jest zwłaszcza roszczenie o unieważnienie umowy oraz zwrot świadczeń. Konsument może domagać się w powództwie unieważnienia umowa oraz zwrotu zapłaconej sprzedawcy ceny.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku?

Grudzień kojarzy się jednoznacznie z zakupową gorączką. Nie wszyscy jednak wybiorą się do sklepów w ostatnim momencie – badania pokazują, że 29 proc. Polaków rozpoczyna świąteczne zakupy już w listopadzie. Wcześniejszy start sezonu nie jest dla detalistów zaskoczeniem. O ich przygotowaniu świadczą choćby intensywne działania reklamowe i obecność odpowiednich produktów na sklepowych półkach.

Nadciśnienie i orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Czy to możliwe?

Czy z nadciśnieniem dostanę orzeczenie o stopniu niepełnosprawności? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku i tego czy wskutek nadciśnienia doszło do naruszenia sprawności organizmu. Jakie są aktualne przepisy? Czy osoby z nadciśnieniem mogą uzyskać zasiłek pielęgnacyjny?

Przełom dla podatników w 2025: Prezydent podpisał dwie ustawy ograniczające zapędy skarbówki

Uprawnienia aparatu skarbowego systematycznie rosną. Prawie każdego dnia docierają do nas informacje o kolejnych zmianach prawnych rozszerzających możliwości fiskusa do poziomu jeszcze niedawno trudnego do wyobrażenia. W tym kontekście szczególnie pozytywnie wybrzmiewa podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, która działa na korzyść osób i firm płacących podatki. W rzeczywistości mamy do czynienia z dwoma odrębnymi, krótkimi aktami prawnymi, przyjętymi tego samego dnia. Obydwie regulacje już weszły w życie i mogą skutecznie ograniczyć zapędy administracji skarbowej.

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

REKLAMA

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

REKLAMA

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA