REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia nieodpłatne fundacji rodzinnej. Są wątpliwości co do rozliczeń podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Świadczenia nieodpłatne fundacji rodzinnej. Są wątpliwości co do rozliczeń podatkowych
Świadczenia nieodpłatne fundacji rodzinnej. Są wątpliwości co do rozliczeń podatkowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Celem zawiązywania fundacji rodzinnych jest przede wszystkim ochrona i pomnażanie rodowego majątku i podejmowanie działań na rzecz jej beneficjentów. Dla realizacji tego celu fundacje mogą prowadzić działalność gospodarczą, ale i udzielać beneficjentom nieodpłatnych świadczeń. Taka rozbieżność rodzi wątpliwości co do kwalifikacji poszczególnych czynności z punktu widzenia opodatkowania VAT.

Jedna z fundacji rodzinnych, będąca czynnym podatnikiem VAT, miała za cel statutowy m.in. gromadzenie majątku, prowadzenie polityki inwestycyjnej dla jego pomnażania, i spełnianie świadczeń pieniężnych i niepieniężnych na rzecz beneficjentów. Fundacja zamierzała nabywać aktywa, w tym nieruchomości. Była przekonana, że transakcje ich zakupu będą podlegać opodatkowania VAT. Nabyte nieruchomości fundacja zamierza w ramach realizacji swoich celów statutowych udostępniać także swoim beneficjentom nieodpłatnie, w wykonaniu świadczeń niepieniężnych, jak i wydzierżawiać lub wynajmować podmiotom zewnętrznym (spoza fundacji) odpłatnie, realizując zadanie pomnażania majątku. Tak gromadzone aktywa będą zaliczane do mienia przedsiębiorstwa fundacji. Fundacja nie jest w stanie określić, w jakiej proporcji będą one wykorzystywane w powyższym zakresie (odpłatnych usług czy nieodpłatnych świadczeń na rzecz beneficjentów).

REKLAMA

REKLAMA

Fundacja rodzinna powzięła wątpliwości co do rozliczeń podatku VAT

Fundacja była zdania, że w ramach ww. działalności odpłatnego i nieodpłatnego wynajmu nieruchomości będzie występować jako podatnik VAT i posiadać uprawnienie do odliczenia VAT zapłaconego przy ich nabyciu. Na poparcie swojego stanowiska fundacja przywołała treść art. 8 ust 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Odnośnie drugiej z wątpliwości, również w oparciu o przepisy ustawy o VAT fundacja argumentowała, że warunkiem możliwości skorzystania z odliczenia VAT jest posiadanie statusu podatnika tego podatku oraz wykorzystywanie przez niego nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu ww. ustawy. Powołała się też na okoliczność, że w doktrynie i orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE funkcjonuje pogląd, iż prawo do odliczenia VAT przysługuje także gdy nabyte towary będą wykorzystywane przez podatnika do celów nieodpłatnych, jeśli tylko zostaną one zaliczone do majątku przedsiębiorstwa tego podatnika (np. wyrok TSUE z 16 lutego 2012 r. w sprawie C-118/11, EON ASSET Management OOD).

Nieodpłatne świadczenia na rzecz beneficjentów fundacji nie stanowią działalności gospodarczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie wydał rozstrzygnięcia po myśli podatnika. Powołał się m.in. na art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowiący, że podatnikami VAT są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na jej cel lub rezultat. A w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, oraz osób wykonujących wolne zawody. W opinii Dyrektora, dokonywanie nieodpłatnych świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem fundacja nie występuje przy nich w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1.

REKLAMA

W kwestii prawa fundacji do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości, Dyrektor KIS wskazał, że będzie ona je posiadać, ale tylko w zakresie, w jakim będzie wykorzystywać te nieruchomości wyłącznie do odpłatnych czynności opodatkowanych VAT. Jeśli więc fundacja daną nieruchomość wykorzystuje w sposób mieszany (częściowo odpłatnie na rzecz osób trzecich i częściowo nieodpłatnie na rzecz swoich beneficjentów), wówczas zastosowanie znajdzie m.in. przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, zgodnie z którym w takiej sytuacji, gdy przypisanie poniesionych na nabycie nieruchomości nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę VAT naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej (interpretacja indywidualna z 20 listopada 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.425.2023.1.KK).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestia rozliczeń podatkowych fundacji rodzinnej

„Rozliczając VAT w oparciu o art. 86 ust. 7b należy pamiętać o regulacji art. 90a. ust. 1. Przepis ten stanowi, że jeśli w ciągu 120 miesięcy liczonych od miesiąca, w którym nieruchomość została oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu jej wykorzystania do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. W przypadku wykorzystywania nieruchomości w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od VAT bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10a i 10c-10g, zastosowaną przy odliczeniu” - podsumowuje Agnieszka Stachurska, dyrektor biura księgowego Skarbiec Corporate Services.

„Od 2024 roku fundacje rodzinne dołączyły do kręgu podmiotów zobowiązanych do składania deklaracji podatkowych i sprawozdań finansowych. Zobowiązane są również do prowadzenia pełnej rachunkowości. Wszystkie operacje majątkowe fundacji rodzinnych powinny być dokumentowane rzetelnie i zgodnie z wymogami rachunkowości. Ustawa o fundacji rodzinnej weszła w życie niewiele ponad rok temu, w maju 2023 roku, stąd wciąż istnieje stopień niepewności co do prawidłowej interpretacji wszystkich obowiązków, do których spełnienia zobligowana jest fundacja. Ważne jest więc regularne monitorowanie zmian w prawie, które mogą mieć wpływ na wysokość zobowiązań, a więc i na majątek fundacji” - dodaje Stachurska.

Autor: Biuro rachunkowe Skarbiec Corporate Services

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2026 r. trudniej będzie rozwiązać umowę. Dłuższe okresy wypowiedzenia dla tych pracowników. Od maja dla kolejnej grupy

Od 2026 roku na gruncie prawa pracy zajdą istotne zmiany. Wpłyną one na szereg uprawnień pracowniczych: wysokość dodatków, nagród jubileuszowych, czy wymiar urlopu wypoczynkowego. Będą też miały znaczenie dla długości okresów wypowiedzenia umów.

Pracować mniej, zarabiać tyle samo? Takiego projektu w Polsce jeszcze nie było - rusza wielki test czterodniowego tygodnia pracy. Sprawdź, czy Ciebie też obejmie zmiana od 1 stycznia 2026

Brzmi niewiarygodnie - krótszy tydzień pracy, dłuższy weekend i ta sama pensja na koncie. Projekt „Skrócony czas pracy - to się dzieje” to nie wizja z dalekiej przyszłości, tylko realny eksperyment, który właśnie zaczyna się w Polsce. Pytanie tylko czy obejmie również Ciebie? W artykule publikujemy pełną listę firm, które biorą udział w pilotażu. Sprawdź czy Twoja firma znalazła się na tej liście.

Seniorzy dostaną nawet 4600 zł więcej. Tak rosną emerytury w 2026 roku

W projekcie budżetu na 2026 rok zapisano aż 33 miliardy złotych na trzynastą i czternastą emeryturę. Przy prognozowanej waloryzacji 4,88 proc. minimalne świadczenie wzrośnie do 1970,60 zł brutto, co oznacza dwie dodatkowe wypłaty po około 1800 zł netto każda. Prezydent Karol Nawrocki zapowiedział też inicjatywę gwarantującą podwyżkę co najmniej o 150 zł, dzięki czemu realne dochody wielu seniorów mogą wzrosnąć nawet o 4500 zł rocznie.

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała! Stopy procentowe niższe o 0,25 pkt proc.

W dniach 4-5 listopada 2025 roku odbyły się posiedzenia Rady Polityki Pieniężnej. Zaraz po posiedzeniu w środę, RPP opublikowała komunikat prasowy, w którym poinformowała o obniżeniu stóp procentowych. Oto szczegóły.

REKLAMA

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

30-procentowy podatek jest przesądzony. Zapadła już decyzja

Sejm przegłosował już podwyżkę podatku CIT dla banków – od 2026 roku stawka wzrośnie aż do 30 procent. Rząd zapowiada miliardowe wpływy do budżetu, które mają sfinansować programy społeczne, jednak ekonomiści ostrzegają: to konsumenci zapłacą za tę decyzję wyższymi ratami kredytów, opłatami bankowymi i spowolnieniem gospodarki. Nowelizacją już w najbliższych dniach zajmie się Senat.

Specjalny dodatek dla seniorów po 75. roku życia od ZUS – ile wynosi i jakie warunki trzeba spełnić, żeby go otrzymać?

Seniorzy, którzy ukończyli 75 lat i pobierają emeryturę lub rentę z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), mogą liczyć na dodatkowe wsparcie finansowe w postaci specjalnego dodatku pielęgnacyjnego. ZUS wypłaca ten dodatek automatycznie, bez konieczności składania wniosków czy dodatkowych formalności. Ile wynosi? Oto szczegóły.

REKLAMA

Świadczenia dla osób z niepełnosprawnością przebywających w DPS – pełna lista i aktualne zasady 2025

Nie każda osoba z orzeczeniem o niepełnosprawności może liczyć na pełne wsparcie od państwa. Pobyt w domu pomocy społecznej zmienia sytuację finansową, niektóre świadczenia przysługują nadal, inne są wstrzymywane. Sprawdzamy, kto z mieszkańców DPS może otrzymać pieniądze, a komu ZUS lub gmina odmówią wypłaty.

Bezpieczne zakupy i większe zaufanie klientów – jak InPost Pay wspiera e-commerce

W handlu internetowym zaufanie jest podstawą do sprzedaży. Klient, który ma wątpliwości co do bezpieczeństwa płatności lub danych osobowych, najczęściej rezygnuje z zakupu. Dlatego coraz więcej sklepów inwestuje w rozwiązania, które budują poczucie bezpieczeństwa. Jednym z nich jest InPost Pay.

REKLAMA