REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiemy kto wygrał Super Bowl 2024, ale kto na pucharze i całym futbolu amerykańskim zarabia najwięcej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stadion University of Phoenix Stadium in Glendale przed finałem amerykańskiej ligii futbolowej Super Bowl, luty 2010
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Wszystko już jasne. Kansas City Chiefs okazali się lepsi od San Francisco 49ers (25:22) i po drugiej w historii Super Bowl dogrywce obronili tytuł sprzed roku. Prawie dwie dekady trzeba było czekać by zeszłoroczny czempion dokonał tego drugi raz z rzędu. Ale jak Super Bowl to od razu wszyscy rozmawiają o milionach, celebrytach i inwestycjach.

Każdego roku pojawiają się sensacyjne dane o cenach telewizyjnych reklam w trakcie Super Bowl. Kwota 7 mln USD za 30-sekundowy spot może zwalać z nóg, przebijając dane z innych wydarzeń sportowych. Wielkie pieniądze otaczają jednak NFL na co dzień. W znacznej mierze wynikają one z ogromnego zainteresowania fanów.

REKLAMA

REKLAMA

Za reklamę trzeba zapłacić fortunę

Wg danych Nielsen Media Research transmisję z poprzedniego finału NFL oglądało ponad 113 mln widzów, w blisko 50 mln gospodarstw domowych (głównie amerykańskich).
Rekordowy pod tym względem miał być rok 2015, gdy telewizyjna widownia przebiła 114 mln. 

– 30-sekundowa reklama w przerwach meczu kosztowała wówczas ok. 4,25 mln USD. Od tego czasu ceny konsekwentnie rosną. W 2017 r. pierwszy raz osiągnęły poziom 5 mln, przed dwoma laty złamały barierę 6 mln USD, aby w ub.r. wspiąć się na wspomniane już 7 mln dola-rów. – zauważa Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicz-nego w Cinkciarz.pl.

Według kursów Cinkciarz.pl (z 8 lutego 2024 r.) – to równowartość 28 mln zł oraz ok. 6,5 mln euro.
Dla porównania, w cieszących się największa oglądalnością polskich stacjach telewizyjnych wyemitowanie 30-sekundowej reklamy tylko w wyjątkowych wypadkach kosztuje więcej niż 100 tys. zł, czyli ok. 24,7 tys. dol., co nie wystarczyłoby nawet na 1 sekundę reklamy w trakcie Super Bowl.

REKLAMA

Miliony z futbolu amerykańskiego także na co dzień

Wielkie pieniądze otaczają jednak NFL na co dzień, nie tylko podczas ogniskującego uwagę świata finału. Gwiazdy ligi składającej się z 32 drużyn rywalizujących na co dzień w dwóch konferencjach i ośmiu dywizjach ligi, nie licząc swoich dochodów reklamowych, podpisują roczne kontrakty rzędu 50 mln USD, tj. ok. 202 mln zł. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Kluby mogą sobie pozwolić na takie gaże, ponieważ najlepsze z nich to wysokodochodowe przedsiębiorstwa wyceniane na 6-9 mld USD. Do jednego z klubów futbolu amerykańskiego – Dallas Cowboys – należy rekord w świecie sportu pod względem rocznego przychodu, rzędu 1,14 mld USD – dodaje ekspert fintechu Cinkciarz.pl. 

Warto wiedzieć, że dla zrównania szans w lidze obowiązuje górny limit wynagrodzeń dla za-wodników, który wynosi 224 800 000 dolarów. Względem ub. sezonu jest większy o 16,6 mln, czyli o niemal 8 proc., z nawiązką pokrywając inflację, która w 2023 r. wynosiła średnio 4,1 proc.

Finał dla kibica z grubym portfelem

W finale Super Bowl 2024 zmierzyły się drużyny San Francisco 49ers i Kansas City Chiefs.

Mecz odbył się w Allegiant Stadium w Paradise pod Las Vegas. Trybuny tego stadionu mogą pomieścić 65 tys. widzów. W niedzielę 11 lutego, gdy w Polsce był już poniedziałek i godz. 0.30, miejsca na widowni wypełniły się, mimo że ceny najdroższych pojedynczych wejściówek sięgały 30 tys. USD, czyli ok. 120 tys. zł. Tańsze kosztowały 5,5 tys. USD, a średnia wynosiła 9,3 tys. USD. 

– Jak to się ma do cen biletów np. na ostatni finał piłkarskiej Ligi Mistrzów UEFA? Nijak! W przeliczeniu na amerykańską walutę wejściówki na najważniejsze spotkanie LM (rozgrywane w czerwcu w Stambule) kosztowały bowiem od 75 do 740 USD – komentuje Robert Błaszczyk z Cinkciarz.pl.

Kibic, który decyduje się wydać np. 10 tys. dolarów za bilet na mecz, pewnie nawet specjalnie się nie zdziwi, gdy za hot-doga na finale Super Bowl zapłaci na stadionie 12-13 USD, czyli blisko 50 zł, za mała puszkę napoju 7-8 USD (30-35 zł) czy 15 USD za piwo (60 zł).

Finał Super Bowl to wydarzenie bezprecedensowe

Finały Super Bowl już od wielu lat wyrastają poza ramy wydarzeń sportowych. Dzięki temu, że stały się spektakularnym przedsięwzięciem rozrywkowym, które przyciąga uwagę milionów ludzi na całym świecie, mogą generować wielkie dochody. Na miliony dolarów może liczyć samo NFL, m.in. ze sprzedaży praw telewizyjnych, biletów na mecz, oficjalnych pamiątek związanych z Super Bowl czy wpłat od sponsorów. 

Stacje telewizyjne wprawdzie płacą ogromne sumy za prawa do transmisji finału, ale po tym inwestycja zwraca się z nawiązką dzięki sprzedaży horrendalnie drogich reklam. Reklamodaw-ców nie trzeba namawiać, ani też wabić rabatami, ponieważ spoty emitowane podczas Super Bowl stają się rozpoznawalne na całym świecie, są też szeroko komentowane w mediach i social mediach.

– Miasto, które jest gospodarzem Super Bowl, może również odnieść korzyści finansowe ze względu na światową promocję, wzrost ruchu turystycznego, zakwaterowanie, zwiększone obroty w restauracjach, barach oraz zainteresowanie innymi usługami – mówi ekspert Cink-ciarz.pl.

Jest już tradycją, że przerwa finałowego meczu należy do największych sław sceny muzycznej (halftime show). Co zastanawiające, organizatorzy nie płacą gwiazdom pokroju Jennifer Lopez, Rihanny czy Shakiry za występy, pokrywając jedynie niebagatelne koszty organizacji koncertów.
Z perspektywy artystów to jednak także dość opłacalna inwestycja, z opcją pokazania się milionowej widowni oraz bardzo pozytywnymi emocjami dla przynajmniej połowy widzów, dla których ten wieczór okaże się zwycięski.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Darmowy pogrzeb dla każdego seniora (i nie tylko). Program, o którym wie niewiele osób, a dzięki któremu można zaoszczędzić rodzinie nawet kilkanaście tysięcy złotych kosztów

Każda osoba (nie tylko w wieku senioralnym), która posiada miejsce zamieszczania na terytorium Polski (ponieważ jest to jedyne kryterium udziału w programie) – na wypadek swojej śmierci, może zaoszczędzić rodzinie nawet kilkanaście tysięcy złotych kosztów związanych z pogrzebem. W ramach Programu Świadomej Donacji, który prowadzi wiele uczelni wyższych w całym kraju – uniwersytety biorą na siebie cały koszt pochowania zwłok i opieki nad grobem. Na czym dokładnie polega program i w jaki sposób można z niego skorzystać?

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

REKLAMA

Uczniowie ze szkół artystycznych ze stypendium ministra kultury

MKiDN poinformowało, że 94 uczniów z całej Polski, kształcących się w szkołach muzycznych, plastycznych i baletowych, otrzymało za swoje osiągnięcia stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Dynamika wzrostu zatrudnienia obcokrajowców [Komentarz]

Na początku roku w Polsce pracowało 1 mln 45 tys. cudzoziemców – o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Obcokrajowcy stanowią obecnie 6,4 proc. wszystkich pracujących. Choć wzrost wobec ubiegłego roku jest niewielki, w perspektywie dekady zmiana jest ogromna – w 2013 r. legalnie zatrudnionych było zaledwie 93 tys. osób, dziś już blisko 1,2 mln.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Co dziesiąta Polka nie wie, czy ma jakieś oszczędności. Dlaczego kobiety wciąż odkładają mniej

Polki wciąż mają mniejszy udział w świecie finansów niż mężczyźni. Jak wynika z badania platformy Raisin, niemal 10% kobiet nie potrafi określić, czy ma jakiekolwiek oszczędności, a 14,3% przyznaje, że nie ma ich wcale. Co trzecia nie inwestuje żadnych środków. Eksperci podkreślają, że to nie kwestia ambicji, lecz braku odpowiednich narzędzi finansowych stworzonych z myślą o kobietach.

REKLAMA