REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy i instytucje publiczne znów chętnie do kontroli wykorzystują tajemniczego klienta

Badanie jakości usług metoda tajemniczego klienta zyskuje na popularności i coraz częściej korzystają z niego nawet mikrofirmy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rynek badań mystery shopping – tajemniczego klienta po pandemii wraca do gry. Zapowiada się mocne odbicie. Napęd mają dać małe firmy i instytucje państwowe, wszyscy dla których poprawa jakości usług jest celem strategicznym równoznacznym ze wziększeniem konkurencyjności na rynku.

Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł.

REKLAMA

– Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych pięciu lat ta wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł rocznie – uważa Łukasz Zieliński, ekspert rynku analityczno-badawczego z międzynarodowej firmy SYNO Poland.

W związku z tym, w ocenie eksperta, mystery shopping w przychodach firm badawczych powinien zwiększyć się z 3-4% do 6-7%.

Tajemniczy klient ma zlecenia z handlu i banków

REKLAMA

Taki napęd dadzą głównie małe i średnie firmy oraz instytucje państwowe i samorządowe. To one coraz częściej inwestują w tego typu badania. Najbardziej dynamiczny progres widać w sektorze FMCG i szeroko pojętym retialu. Wśród najaktywniejszych zleceniodawców pozostają również koncerny z branży paliwowej, finansowej i farmaceutycznej.

Jak wyjaśnia Łukasz Zieliński, badania techniką mystery shopping stanowią obecnie ok. 3-4% udziału w przychodach firm badawczych. Według szacunków organizacji branżowych w 2020 roku ten rynek był warty w Polsce 36 mln zł. Natomiast ostatnie dostępne dane, tj. za 2022 rok, wskazują, że jest to 27 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Spadek wartości wynika z tego, że pandemia naturalnie wstrzymała prowadzenie ww. badań. Gdyby nie nastąpiła, to mielibyśmy teraz do czynienia z wyższą sumą. Obecnie widać zmiany. Rynek ten zaczął się szybciej rozwijać. Firmy zdają sobie już sprawę z tego, że badanie metodą tajemniczego klienta zwyczajnie im się opłaca – mówi Łukasz Zieliński.

REKLAMA

Ekspert ocenia, że w kolejnych latach ten rynek będzie jednak szybko się rozrastał. W perspektywie dwóch-trzech najbliższych lat jego udział w przychodach firm badawczych wzrośnie do 6-7%.
Prognozowany wzrost głównie będzie się wiązał z tym, że Polska pomału dojrzewa do tego, aby w pełni korzystać z tego typu możliwości. Już teraz firmy, które wcześniej tego nie robiły, zaczynają powoli zmieniać taktykę.

– Oczywiście mystery shopping nigdy u nas nie będzie głównym źródłem dochodu agencji badawczych, ale z czasem ta metoda będzie im przynosiła coraz większe przychody – podkreśla ekspert.

W ciągu następnych 5 lat wartość tego rynku w Polsce może wzrosnąć do 50-60 mln zł rocznie. Głównym powodem tego będzie chęć poprawy, ale też bieżącego monitorowania jakości obsługi klientów, testowania usług przez sektor prywatny, a także publiczny. 

Więcej zleceń i więcej usługodawców w roli tajemniczego klienta

W ocenie Łukasza Zieliśkiego, ważnym aspektem rozwoju rynku będzie również szeroka edukacja potencjalnych zleceniodawców w zakresie zalet metody mystery shopping. Przybędzie też podmiotów wykonujących tego typu badania. Klienci zyskają szerszą paletę firm do wyboru. Będzie to miało walor finansowy, bo rynek zacznie się bardziej kształtować. Ceny za tego typu usługi będą też niższe, bo będzie większa konkurencja na rynku. To z kolei sprawi, że przedsiębiorcy, szczególnie ci mniejsi, będą częściej chcieli z tego korzystać.

– Dla uzupełnienia tego obrazu warto dodać to, że tego typu badania nie powinny być jednorazowe, żeby miały sens. Do działań trzeba co jakiś czas wracać, by mieć dane porównawcze, np. z różnych okresów. A to też sprawi, że będą miały one charakter cykliczny, przez co zleceń na rynku również przybędzie – twierdzi Łukasz Zalewski.

Małe i średnie firmy zdecydują do dynamice wykorzystania tajemniczego klienta

Analizując rynek, można zauważyć, że na przestrzeni ostatnich kilku lat najwięcej tego typu badań zamawiają firmy i koncerny z branży paliwowej, finansowej (w tym banki i parabanki), farmaceutycznej i FMCG. Jednak najbardziej dynamiczny progres (po pandemii) widać w sektorze FMCG i w ogóle w całym szeroko pojętym retialu.

To branże, które przez wzrost inflacji mocno musiały konkurować na rynku i przez to częściej były skłonne zlecać tego typu badania. Do tego też wyraźnie widać, że popularność tej metody wśród retailerów niezmiennie i wciąż najbardziej na rynku rośnie – wskazuje Łukasz Zalewski.

Co ciekawe, niewielkie firmy, mające od paru do kilkunastu punktów sprzedaży lub usługowych, coraz częściej zaczynają zamawiać tego typu badania.

Jakość obsługi, rekomendacje sprzedawcy czy aranżacja miejsca to szalenie ważne kwestie w procesie sprzedaży, ale nie tylko o to chodzi. Podmioty, które dotąd nie zamawiały profesjonalnych badań, otwierają się na usługi badawcze, bo widzą w tym potencjał, obserwując duże koncerny. A przede wszystkim zdają sobie sprawę z tego, że cena badania w stosunku do korzyści zwyczajnie im się opłaca. Nieduże firmy podejmują tego typu działania na mniejszą skalę, adekwatną do ich „podwórka”. 

– Przykładem może być lokalny przedsiębiorca działający w branży gastronomicznej na Mazowszu, który zlecił wykonanie badania techniką mystery shopping w swoich lokalach i jednocześnie u konkurencji. Analiza wyników pokazała, co musi poprawić w swoich restauracjach, w czym są one lepsze, a w czym gorsze od innych, a także jakie mają mocne i słabe strony. Po przeanalizowaniu całości materiału restaurator wdrożył odpowiednie zmiany, które, jak później relacjonował, pozwoliły mu zwiększyć obroty o ok. 8-10% rok do roku. Stało się to nawet mimo słabszej koniunktury na rynku. To wyraźnie pokazuje, że drobny przedsiębiorca też może osiągnąć wymierne korzyści – opowiada ekspert.

Na lokalnych rynkach coraz więcej widać przykładów tego rodzaju. Do szacowanego wzrostu segmentu tajemniczego klienta mogą zatem głównie przyczynić się podmioty z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, w tym również mikroprzedsiębiorcy, bo to oni w tej chwili zaczynają coraz mocniej odkrywać zalety tego typu badań.

Po tajemniczego klienta coraz chętniej sięga sektor publiczny

Z usług mystery shopping nie korzystają już tylko firmy. Na rynek wszedł nowy gracz.
– Sektor państwowy i szeroko pojęty samorządowy to będzie drugie ważne ogniowo, które w najbliższych latach wzmocni rynek tajemniczego klienta – przewiduje Łukasz Zalewski.

Instytucje coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, że społeczność ich ocenia, często negatywnie. I muszą być z taką wiedzą na bieżąco. Dla przykładu można podać, że w 2022 roku odbyło się aż 12,3 tys. tego typu wizyt w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. I podobnie jak ZUS, coraz więcej instytucji zaczyna zlecać takie badania. Znane są też przypadki korzystania z ww. metody w samych samorządach lub spółkach do nich należących.

– Oczywiście głównym celem tych działań jest „wyłowienie” tego, co najsłabiej funkcjonuje, aby poprawić swoje notowania, a często też wizerunki osób zarządzających daną instytucją. I nie ma w tym nic dziwnego. W Europie Zachodniej już dawno robi się badania mystery shopping, które w znaczący sposób poprawią jakość publicznych usług, oczywiście pod warunkiem, że zostają poprawnie wyciągnięte wnioski i wdrożone zalecenia – komentuje Łukasz Zalewski.

Na Zachodzie szeroko audytuje się urzędy, szpitale, przychodnie, a także wszelkiego rodzaju usługi miejskie. Następnie w większości przypadków wdrażane są poaudytowe zalecania, żeby poprawić funkcjonowanie danej instytucji.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Minister funduszy i polityki regionalnej: Mieszkania nie służą do osiągania szybkich zysków. Stanowisko Polskiego Stowarzyszenia Wynajmu Krótkoterminowego w sprawie tej wypowiedzi

Zdaniem Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej, mieszkania nie służą do osiągania szybkich zysków. Minister proponuje ograniczenie krótkoterminowego najmu mieszkań, wprowadzenie rejestru i opodatkowanie zniechęcające do takiego najmu. Jakie jest stanowisko Polskiego Stowarzyszenia Wynajmu Krótkoterminowego?

ZUS wypłaci wielokrotność 16 tys. zł. Ruszyło nowe świadczenie. Trzeba złożyć wniosek RSI

Od 5 października można ubiegać się o przyznanie świadczenia interwencyjnego. Jest to świadczenie dla przedsiębiorców, którzy zostali poszkodowani w powodzi. Przedsiębiorca ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Wnioski należy składać przez Internet, w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym.

Naruszenia prawa w Ministerstwie Finansów można zgłaszać nawet anonimowo. Minister określił procedurę przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń

Od 25 września 2024 r. obowiązuje zarządzenie Ministra Finansów z 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów. Celem tej procedury jest realizacja obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ta nowa procedura rozszerza zakres przedmiotowy zgłoszeń oraz wprowadza możliwość anonimowego informowania o nieprawidłowościach. 

REKLAMA

QUIZ Który skrót jest poprawny? Pytania banalne, ale czy będą dobre odpowiedzi?
Czy potrafisz poprawnie zapisać skróty od takich wyrazów jak doktor, złoty czy tysiąc? Wiesz, jaki skrót ma ulica albo minuta? Jeśli tak, to quiz rozwiążesz bez problemu.
Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

Prof. Modzelewski: anglosaska firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej

Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora Modzelewskiego, to jeden z objawów "faktycznego wakatu" na stanowisku ministra finansów.

Kontrole KAS dla wynajmujących mieszkania. Pod lupą najem krótkoterminowy

Od stycznia 2025 roku Krajowa Administracja Skarbowa otrzyma szczegółowe informacje o wszystkich osobach osiągających dochody z wynajmu krótkoterminowego. Dzięki temu fiskus będzie mógł skuteczniej kontrolować rozliczenia podatkowe w tym sektorze. Jak zapowiedział wiceminister finansów, działania te są elementem nowej strategii kontroli podatkowej. 

REKLAMA

Nowe ograniczenia w zatrudnianiu cudzoziemców w Polsce. Krytyka projektu ustawy

Najnowsza wersja ustawy o warunkach zatrudniania cudzoziemców w Polsce wywołuje obawy przedsiębiorców. Projekt ogranicza możliwość pracy na podstawie umów cywilnoprawnych, co może negatywnie wpłynąć na rynek pracy. Konfederacja Lewiatan ostrzega przed konsekwencjami tych zmian.

Koniec blokady amerykańskich portów. Eksport do USA - duża szansa dla polskich firm

Strajk amerykańskich dokerów a sprawa polska – czy można rozpatrywać w tym świetle kwestię ubiegłotygodniowej blokady amerykańskich portów? Odbiorcy z USA generują w tym roku rekordowo dużo nowych zamówień dla polskich eksporterów, na szczęście krótki czas blokady amerykańskich portów nie powinien wpłynąć na ich sprzedaż - ocenia Allianz Trade.

REKLAMA