| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > ABC Gminy > Co to jest PESEL

Co to jest PESEL

Rejestr PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności prowadzony jest od 1979 roku i zawiera dane osób przebywających stale na terytorium RP, zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące a także osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego lub paszportu, a także osób, dla których odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL.

Komu nadaje się numer PESEL

Numer PESEL nadaje się: 

  • obywatelom polskim zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu osobistego,
  • cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące,
  • obywatelom polskim i cudzoziemcom, którzy podlegają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu,
  • obywatelom polskim zamieszkałym za granicą, ubiegającym się o wydanie paszportu.

Zobacz: PESEL

Jakie informacje zawiera zbiór PESEL

Zbiór PESEL zawiera następujące dane:

  • numer PESEL,
  • nazwisko i imiona aktualne,
  • nazwisko rodowe,
  • nazwiska i imiona poprzednie,
  • data i miejsce urodzenia,
  • płeć,
  • obywatelstwo,
  • numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,
  • stan cywilny,
  • data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził, data rozwiązania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo, data zgonu małżonka, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,
  • adres i data zameldowania na pobyt stały,
  • poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu zameldowania, tryb wymeldowania,
  • adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące wraz z określeniem okresu zameldowania,
  • stopień wojskowy, nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu osobistego,
  • seria i numer aktualnego dowodu osobistego oraz serie i numery poprzednich dowodów osobistych oraz daty ich wydania, daty ważności, oznaczenie organów wydających,
  • data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który akt sporządził,
  • ponadto cudzoziemiec musi przedstawić dodatkowe dokumenty.

Zobacz także: Czy wiesz jak z numeru PESEL odczytać płeć

Kto nadaje numer PESEL

Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w formie czynności materialno–technicznej.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Kiedy nadawany jest numer PESEL

Nadanie numeru PESEL następuje na wniosek: 

  • właściwego organu gminy lub
  • płatnika składek ubezpieczeniowych bądź
  • polskiego konsula.
reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

PESEL zawiera dane osób przebywających stale na terytorium RP, zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące.
PESEL zawiera dane osób przebywających stale na terytorium RP, zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Finesia Consulting Sp. z o.o.

Usługi księgowe i kadrowo-płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »