| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Pozwy > Wnioski > Jak napisać wniosek o wpisanie hipoteki

Jak napisać wniosek o wpisanie hipoteki

Ustanowienie hipoteki na rzecz banku nie wymaga aktu notarialnego. Wystarczą do tego dokumenty opatrzona pieczęcią banku.

Brak fiskalny to brak należytej opłaty od wniosku albo opłata w niewłaściwej wysokości. Jeżeli wniosek obarczony jest takim brakiem sąd wniosek zwróci, ale opłacając go ponownie w terminie 7 dni (sąd wskaże nam ile należy dopłacić), nie tracimy pierwszeństwa rozpatrywania wniosku.

Wady formalne wniosku to np. jego niepodpisanie, niewypełnienie koniecznych rubryk wniosku albo złożenie wniosku w zwykłym piśmie, a nie na urzędowym formularzu. Również w tych sytuacjach sąd wskaże nam braki i wezwie do ich usunięcia w terminie 7 dni, a po upływie tego okresu zwróci wniosek fizycznie i zwróci opłatę sądową (na rachunek banku jeżeli został podany lub pocztą na adres we wniosku).

Odrębną kategorię braków stanowi brak właściwych dokumentów lub ich niewłaściwe wypełnienie przez bank. Aby ustrzec się od oddalenia naszego wniosku i przepadku opłaty należy sprawdzić po pewnym czasie od złożenia wniosku w sekretariacie wydziału ksiąg wieczystych, czy wniosek ma jakieś wady i ewentualnie je usunąć.

UWAGI:

  • Wpisu hipoteki możemy dokonać bezpośrednio przy zakładaniu księgi wieczystej. Wydziały ksiąg wieczystych akceptują sytuację, gdy wnioskodawca jednym wnioskiem na formularzu KW-ZAL chce założenia księgi wieczystej i wpisu hipoteki.
  • Część banków oferuje załatwienie formalności w KW w imieniu klienta. Bank jest uczestnikiem postępowania (ma interes we wpisie hipoteki) działa samodzielnie i nie wymaga pełnomocnictwa od nas, jako właścicieli nieruchomości do dokonania wpisu.
  • Dokonanie wpisu możemy zlecić notariuszowi. Ustanowienie hipoteki w formie aktu notarialnego oznacza dla nas, że jesteśmy zwolnieni z obowiązku samodzielnego składania wniosku oraz opłaty podatku od ustanowienia hipoteki. Wniosek notariusza zastąpi nasz wniosek. Niestety w tym przypadku wiąże się to z dodatkową opłatą notarialną, której wysokość zależy od wysokości ustanawianej hipoteki.

Zobacz serwis: Nieruchomości

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustawowieniu.
W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustawowieniu.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »