| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Pozwy > Wnioski > Jak napisać wniosek o dział spadku?

Jak napisać wniosek o dział spadku?

Odziedziczony spadek zazwyczaj należy do kilku osób. Jeśli spadkodawca w testamencie nie rozdzielił pomiędzy nich konkretnych przedmiotów - wówczas każdy ze spadkobierców jest współwłaścicielem wszystkich przedmiotów spadkowych. W takiej sytuacji należy dokonać działu spadku.

Krok 4: sporządzamy wniosek

Sąd: sąd spadku, czyli sąd ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego

Wnioskodawca: osoba wnosząca wniosek

Uczestnicy: wszyscy pozostali spadkobiercy

Tytuł: Wniosek o dział spadku

Wniosek:

  • Wnoszę o dokonanie działu spadku, po ………… zmarłym w dniu ………. (sygnatura akt postępowania o dział spadku (jeśli było przeprowadzone) zgodnie z załączonym planem podziału.

Jeśli postępowania o stwierdzenie nabycia spadku nie było, można złożyć wniosek o jego przeprowadzenie, w ramach postępowania o dział spadku.

Uzasadnienie:

W uzasadnieniu musimy opisać historię spadkobrania – przytoczyć datę oraz miejsce śmierci i ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy (jako dowód możemy przytoczyć akta postępowania o stwierdzenie nabycia spadku). Następnie musimy uzasadnić stworzony przez nas plan podziału - powołując się w szczególności na:

  • spis przedmiotów (lub inwentarz),
  • wartość przedmiotów,
  • możliwości płatnicze innych spadkobierców (jeśli np. planujemy przekazać im coś na własność za spłatą pozostałych spadkobierców),
  • wielkości udziałów w spadku.

Powinniśmy przedstawić okoliczności sporządzania spisu (chyba, że sporządzono inwentarz). W szczególności:

  • powołać świadków (np. w osobach spadkobierców) na okoliczność rzetelności sporządzonego spisu,
  • załączyć dokumentacje, która potwierdza własność przedmiotów wymienionych (o ile jest to możliwe) co do:
    • nieruchomości,
    • pojazdów mechanicznych podlegających rejestracji,
    • akcji / udziałów w spółkach.

Krok 5: kompletowanie i złożenie wniosku

Wniosek musimy złożyć do sądu w tylu egzemplarzach ilu jest uczestników postępowania, oraz jeden - zawierający oryginały (lub poświadczone przez notariusza) dokumentów. Do wniosku musimy załączyć wszystkie dowody powoływane we wniosku. Odpisy dla uczestników, mogą być kserokopiami. Wniosek należy bezwzględnie podpisać. Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej:

  • 300 zł – jeśli wniosek jest zgodny
  • 500 zł jeśli co do działu jest spór pomiędzy spadkobiercami.

Każdy wniosek podlega oddzielnej opłacie.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Skarbiec

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »