| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Gość hotelowy, czyli strona umowy

Gość hotelowy, czyli strona umowy

Umowa hotelowa jest umową odpłatną, zawsze ma charakter umowy wzajemnej, niezależnie od zasad płatności. Umowa ta ma z natury rzeczy charakter konsensualny. Może być zawarta w dowolniej formie przez podmiot nazywany zwykle hotelarzem.

Stronami umowy hotelowej jest przedsiębiorca oraz z reguły gość hotelowy, czyli każda osoba fizyczna (także niemająca zdolności do czynności prawnych lub mająca ją ograniczoną – wówczas umowę zawierają jej przedstawiciele ustawowi).

Umowa tego typu może być również zawarta przez osoby trzecie na rzecz określonej osoby fizycznej lub grupy osób. W takim charakterze umowa hotelowa jest zawierana przez osoby fizyczne działające na rzecz:

  1. swoich bliskich,
  2. podopiecznych czy
  3. wychowanków, 

Na rzecz osób trzecich umowę hotelową mogą zawierać również osoby prawne, jakimi są:

  1. organizatorzy turystyki,
  2. zakłady pracy,
  3. organizatorzy konferencji oraz
  4. inne jednostki organizacyjne, które mają korzystać z określonych usług hotelarskich,

Umowa może mieć charakter umowy o świadczenie na rzecz osoby trzeciej.

Zobacz również serwis: Umowy

Nie są jednak gośćmi hotelowymi osoby, które korzystają z noclegów w danym zakładzie w związku z zatrudnieniem w nim, albo osoba przebywająca w hotelu bez wiedzy hotelarza.

Do postanowień przedmiotowo istotnych umowy hotelowej zaliczamy:

  1. określenie osoby fizycznej lub grupy osób, na rzecz których usługi mają być świadczone
  2. określenie pokoju hotelowego lub miejsca (łóżka hotelowego) w takim pokoju, które ma być udostępnione
  3. oznaczanie wynagrodzenia za świadczone usługi hotelarskie lub przynajmniej wskazanie podstaw jego wyliczenia (cennik); dodatkowe podstawy stanowią ustalenia miedzy stronami dotyczące zniżek.

Prowadzi to do zróżnicowania gości hotelowych na 4 zasadnicze grupy, przy czym granice między nimi są płynne:

Grupę I – stanowią standardowi goście hotelowi, czyli wszyscy inni poza zaliczonymi do pozostałych grup. Jest to grupa największa, którą tworzą goście przyjeżdżający do hotelu w celach wypoczynkowych, biznesowych lub jakichkolwiek innych. Są to turyści indywidualni, jak i grupowi.

Grupę II – tworzą stali goście hotelowi, często korzystający z usług danego hotelu lub innego zakładu hotelowego i przez to wpływający na jego renomę. Regulaminy określają warunki uznania gościa hotelowego za należącego do tej kategorii gości przez określenie minimalnej liczby (30 – 50) gwarantowanych rezerwacji lub noclegów przypadających na danego gościa w ciągu roku. Takie tzw. częste pobyty mają miejsce, np. w przypadku pracowników dużych koncernów przyjeżdżających w celu:

  1. tworzenia oddziałów,
  2. wykonywania zadań nadzorczych,
  3. szkoleniowych,
  4. marketingowych,
  5. wdrażania nowych technologii.
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Barchan

Ekspert ds. Leasingu, Menedżer

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »