| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Gość hotelowy, czyli strona umowy

Gość hotelowy, czyli strona umowy

Umowa hotelowa jest umową odpłatną, zawsze ma charakter umowy wzajemnej, niezależnie od zasad płatności. Umowa ta ma z natury rzeczy charakter konsensualny. Może być zawarta w dowolniej formie przez podmiot nazywany zwykle hotelarzem.

Stronami umowy hotelowej jest przedsiębiorca oraz z reguły gość hotelowy, czyli każda osoba fizyczna (także niemająca zdolności do czynności prawnych lub mająca ją ograniczoną – wówczas umowę zawierają jej przedstawiciele ustawowi).

Umowa tego typu może być również zawarta przez osoby trzecie na rzecz określonej osoby fizycznej lub grupy osób. W takim charakterze umowa hotelowa jest zawierana przez osoby fizyczne działające na rzecz:

  1. swoich bliskich,
  2. podopiecznych czy
  3. wychowanków, 

Na rzecz osób trzecich umowę hotelową mogą zawierać również osoby prawne, jakimi są:

  1. organizatorzy turystyki,
  2. zakłady pracy,
  3. organizatorzy konferencji oraz
  4. inne jednostki organizacyjne, które mają korzystać z określonych usług hotelarskich,

Umowa może mieć charakter umowy o świadczenie na rzecz osoby trzeciej.

Zobacz również serwis: Umowy

Nie są jednak gośćmi hotelowymi osoby, które korzystają z noclegów w danym zakładzie w związku z zatrudnieniem w nim, albo osoba przebywająca w hotelu bez wiedzy hotelarza.

Do postanowień przedmiotowo istotnych umowy hotelowej zaliczamy:

  1. określenie osoby fizycznej lub grupy osób, na rzecz których usługi mają być świadczone
  2. określenie pokoju hotelowego lub miejsca (łóżka hotelowego) w takim pokoju, które ma być udostępnione
  3. oznaczanie wynagrodzenia za świadczone usługi hotelarskie lub przynajmniej wskazanie podstaw jego wyliczenia (cennik); dodatkowe podstawy stanowią ustalenia miedzy stronami dotyczące zniżek.

Prowadzi to do zróżnicowania gości hotelowych na 4 zasadnicze grupy, przy czym granice między nimi są płynne:

Grupę I – stanowią standardowi goście hotelowi, czyli wszyscy inni poza zaliczonymi do pozostałych grup. Jest to grupa największa, którą tworzą goście przyjeżdżający do hotelu w celach wypoczynkowych, biznesowych lub jakichkolwiek innych. Są to turyści indywidualni, jak i grupowi.

Grupę II – tworzą stali goście hotelowi, często korzystający z usług danego hotelu lub innego zakładu hotelowego i przez to wpływający na jego renomę. Regulaminy określają warunki uznania gościa hotelowego za należącego do tej kategorii gości przez określenie minimalnej liczby (30 – 50) gwarantowanych rezerwacji lub noclegów przypadających na danego gościa w ciągu roku. Takie tzw. częste pobyty mają miejsce, np. w przypadku pracowników dużych koncernów przyjeżdżających w celu:

  1. tworzenia oddziałów,
  2. wykonywania zadań nadzorczych,
  3. szkoleniowych,
  4. marketingowych,
  5. wdrażania nowych technologii.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jowita Mulawa-Krause

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa podatkowego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »