| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Obowiązki biura podróży

Obowiązki biura podróży

Planując wyjazd wakacyjny nie zawsze się zastanawiamy nad formalnościami. Najważniejsze to znaleźć atrakcyjną wycieczkę w dobrej cenie. Warto jednak zastanowić się, czego trzeba wymagać podpisując umowę z biurem podróży i jakie ciążą na nim obowiązki.

Umowa, którą podpisuje się w biurze turystycznym fachowo nazywana jest umową o świadczenie usług turystycznych. Organizator wycieczki ma obowiązek zawrzeć w niej informację o miejscu pobytu, programie wycieczki, posiłkach, zakwaterowaniu, środkach transportu. Co ważne cena wycieczki musi być znana klientowi już przy podpisywaniu umowy, nawet jeśli termin wyjazdu jest daleki. Cena wycieczki nie może być w zasadzie zmieniona. Jest to możliwe w wyjątkowych wypadkach, tylko jeżeli takie zastrzeżenie zawierała umowa. Przyczyną podwyższenie ceny wycieczki może być wzrost kosztów transportu, zmiana kursu walut. Cena nie może być zmieniona w okresie 20 przed wyjazdem, pomimo zaistnienia szczególnych okoliczności.

Dodatkowo obowiązkiem biura podróży jest podanie klientowi informacji o ewentualnych zagrożeniach życia lub zdrowia związanych z miejscem, do którego się wybiera lub charakterem wycieczki. Klient powinien mieć świadomość, co dokładnie może go spotkać podczas urlopu oraz jak się do tego przygotować.

Zobacz równie serwis: Reklamacje

W czasie wyjazdu mogą wydarzyć się nieprzewidziane wcześniej zdarzenia. Może się zdarzyć, że przewidziane w programie wyjazdu wycieczki nie mogą się odbyć. Organizator ma wtedy obowiązek wykonać tzw. „świadczenie zastępcze”. Powinno być ono co najmniej tej samej jakości, co to zawarte w umowie. Jeżeli jego jakoś jest niższa klient może żądać obniżenia ceny wycieczki. Ponadto, jeżeli spełnienie świadczenia zastępczego nie było możliwe albo klient z uzasadnionych powodów nie wyraża na nie zgody, może odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów. W takim przypadku organizator musi zapewnić klientowi transport do miejsca rozpoczęcia wycieczki lub innego uzgodnionego. Z tego uprawnienia można skorzystać, na przykład gdy po przybyciu do miejsca wypoczynku klient został zakwaterowany w innej miejscowości, w hotelu o niższym standardzie.

Warto pamiętać, że oferty „last minute” i „first minute” choć są tańsze nadal pozostają pełnowartościowymi ofertami turystycznymi. Umowy dotyczące tych ofert to zwykłe o umowy o świadczenie usług turystycznych, stąd powinny zawierać wszystkie ich elementy. Klient jest chroniony na takich samych zasadach jak przy zwykłych ofertach. Zdarza się jednak, że w treści umowy biura zastrzegają, że nie można reklamować niezgodności świadczeń z oferta, czy że nie przysługuje reklamacja przy zakupie wycieczki po cenie promocyjnej. Taki klauzule należy uznać za niedozwolone. Jeżeli biuro odmówi rozpatrzenia lub przyjęcia reklamacji klient może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej

Zobacz również serwis: Konsument - turystyka

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

SmartConsulting S.K.A.

SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »