| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sądzie > Pozew konsumenta. Co musisz wiedzieć zanim go wniesiesz?

Pozew konsumenta. Co musisz wiedzieć zanim go wniesiesz?

Konsumenci swoich roszczeń przeciwko przedsiębiorcom mogą dochodzić w sądzie. Najczęściej właściwe ku temu będzie postępowanie uproszczone. To oznacza, że pozew powinien być wniesiony na formularzu. Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Wniesienie powództwa

W sądach rejonowych w całej Polsce coraz więcej sprawy jest wszczynanych z powództwa konsumentów. Konsumenci coraz częściej sięgają do ostateczności jaką jest skierowanie sprawy na drogę sądową. Wydatna w tej mierze zdaje się być pomoc miejskich (powiatowych) rzeczników konsumentów, którzy świadczą bezpłatne porady prawne.

Sprawy konsumenckie przed sądami toczą się najczęściej w postępowaniu uproszczonym. Wynika to przede wszystkim z charakteru roszczeń konsumenckich, jak również i niewielkiej wartości przedmiotu sporu, o który sprawa się toczy.

Fakt ten rodzi niebagatelne skutki dla całej procedury, przez którą musi przebrnąć powód. Warto więc zapoznać się charakterystyką tego postępowania.

Zobacz: Pozwanie operatora za niezawartą umowę

Postępowanie uproszczone

Z postępowaniem uproszczonym będziemy mieli do czynienia w sytuacjach, które zostały określone w art. 505(1) Kodeksu postępowania cywilnego. Zgodnie z tym przepisem postępowanie to będzie stosowane w sprawach o roszczenia wynikające z umów, w tym szczególności, co dla konsumentów jest istotne, z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedaży konsumenckiej.

X kupił telewizor od sprzedawcy Y. Okazało się jednak, że telewizor nie ma funkcji, o których mowa jest na opakowaniu oraz w reklamach producenta. Sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji. W takiej sytuacji X może wnieść sprawę do sądu.

Tryb uproszczony można zastosować jeżeli wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tys. zł. Jeżeli wartość przedmiotu sporu przekroczy podaną wyżej kwotę, wtedy też sprawa będzie rozpatrywana w postępowaniu zwykłym.

Jeżeli telewizor, który kupił X kosztował nie więcej niż 10 tys. zł, wtedy też sprawa odmownie załatwionej reklamacji będzie rozpatrywana w postępowaniu uproszczonym. Jeżeli wartość telewizora przekracza tę kwotę, wtedy właściwe będzie postępowanie zwykłe.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Do sądu rejonowego

Świadomość tego, kiedy sprawy będą rozpoznawane w postępowaniu uproszczonym, a kiedy nie ma istotne znaczenie. Zgodnie bowiem z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego, pozew w postępowaniu uproszczonym powinien być wniesiony na urzędowym formularzu. Wniesienie takiego pozwu w zwykłej formie będzie uznawane za brak formalny, a pismo zostanie zwrócone powodowi do uzupełnienia. Należy o tym pamiętać, zwłaszcza że skierowanie do trybu uproszczonego następuje nie na wniosek powoda, a z urzędu zawsze wtedy, gdy zostaną spełnione ku temu przesłanki.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Edyty Grubek EG Usługi Księgowe

Biuro księgowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »