| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Odszkodowanie należy się nawet, gdy w samolocie nastąpiła usterka

Odszkodowanie należy się nawet, gdy w samolocie nastąpiła usterka

Argumenty linii lotniczych, że odszkodowanie za odwołany lot nie przysługują w przypadku wystąpienia usterki samolotu są niewystarczające. Pasażer ma bowiem prawo domagać się odszkodowania w związku z odwołaniem jego podróży lotniczej.

Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu pasażer ma prawo zażądać wypłaty odszkodowania za odwołany lot, nawet jeśli powodem była usterka samolotu.

W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo domagać się odszkodowania. Wynika to z przepisów unijnych. Jednak niektóre linie lotnicze nie chcą uwzględniać roszczeń konsumentów. Czasami powołują się przy tym na problemy techniczne samolotu uznając je za nadzwyczajne okoliczności. Z przepisów wynika bowiem, że obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty, jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

Sporna kwestia znalazła swoje rozwiązanie w Trybunale Sprawiedliwości w Luksemburgu przy okazji sprawy między Alitalii a jedną z pasażerek austriackiego pochodzenia. W 2005 roku miała zaplanowaną podróż do Brindisi. We Włoszech miał być przesiadka. Z powodu usterki lot został odwołany kilka minut przed odlotem. Z tego powodu pasażerka spóźniła się na przesiadkę. Linie lotnicze nie uwzględniły żądania odszkodowania powołując się na zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności.

Trybunał Sprawiedliwości uznał, że nie można nazwać nadzwyczajnymi okolicznościami pojawienie się problemów technicznych, które są wpisane w ryzyko działalności linii lotniczych. Sędziowie byli zdania, że "problemy techniczne wykryte podczas przeglądu statków lotniczych lub z powodu braku takiego przeglądu, nie mogą stanowić, jako takie, nadzwyczajnych okoliczności". Należy pamiętać o tym, że powoływanie się na nadzwyczajne okoliczności wiąże się z koniecznością ich udowodnienia. Nie wystarczy bowiem samo ich wskazanie. Chodzi o sytuacje, w których przewoźnik lotniczy dochował wszelkich starań w celu sprawdzenia, dokonania przeglądu floty, wykorzystania wszelkich możliwych środków technicznych i finansowych i nawet wówczas nie mógł zapobiec odwołaniu lotu. Oczywiście nie wszystkie problemy techniczne powodują obowiązek odszkodowawczy przewoźnika.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Przyborowska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »