| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Za nieuczciwe reklamy można żądać odszkodowania

Za nieuczciwe reklamy można żądać odszkodowania

Nieuczciwe reklamy mogą spowodować, że przedsiębiorca będzie musiał zapłacić kupującemu odszkodowanie. Sprawdź co może, a czego prawo zabrania reklamodawcy.

Przedsiębiorcy, którzy kierują swoją reklamę do konsumentów muszą przestrzegać obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Nieprzestrzeganie przepisów prawa może bowiem słono kosztować. Konsumenci, którzy zostali pokrzywdzeni przez nieuczciwą reklamę mogą występować do sądów z powództwami o odszkodowanie.

Reklama wprowadzająca w błąd

Ustawa zabrania przedsiębiorcą m.in. praktyk, które wprowadzają odbiorców w błąd (np. nieuczciwa reklama). Będzie tak w sytuacji, jeżeli przekaz reklamowy zawiera nieprawdziwe informacje, jak również rozpowszechnianie prawdziwych informacji w sposób mogący wprowadzić w błąd. W szczególności dotyczy to m.in. informacji dotyczących ceny, sposobu jej obliczania lub istnienia szczególnej korzyści cenowej.

Przedsiębiorca reklamuje możliwość zakupu towaru w systemie rat 0 proc., w sytuacji gdy sprzedaż ratalna jest rzeczywiście oprocentowana w formie kosztów ponoszonych przez konsumenta.

Praktyka wprowadzająca w błąd może polegać również na zaniechaniu. Wprowadza ono w błąd w sytuacji, gdy pomija informacje istotne dla konsumenta.

Przedsiębiorca nie informuje kupującego o przysługującym mu prawie do odstąpienia lub rozwiązania umowy, w sytuacji gdy takie uprawnienia wynikają z ustawy lub z umowy.

Niezgodne z prawem jest także prezentowanie produktu jako gratisowego, czy dostępnego za darmo, jeżeli w rzeczywistości konsument musi uiścić jakąkolwiek należność (za wyjątkiem bezpośrednich kosztów związanych z odpowiedzią na praktykę rynkową, odbiorem lub dostarczaniem produktu).

Odszkodowanie

Jeżeli pomimo zakazu stosowania takich praktyk, przedsiębiorca w swojej działalności dopuszcza się nadużyć, konsument ma możliwość dochodzenia swoich praw na drodze sądowej. W odpowiednim powództwie z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych może on żądać zaniechania stosowania określonych praktyk lub usunięcia ich skutków.

W szczególności poszkodowany może domagać się naprawienia wyrządzonej szkody, a zwłaszcza unieważnienia umowy wraz ze zwrotem wzajemnych świadczeń oraz kosztów poniesionych przez kupującego związanych z nabyciem produktu.

Do wniesienia pozwu uprawniony jest konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony w efekcie stosowania zakazanych praktyk. Przy tym na wnoszącym pozew nie ciąży obowiązek udowodnienia faktu, iż działania czy zaniechania pozwanego przedsiębiorcy były nieuczciwe. W tej sytuacji to przedsiębiorca musi udowodnić, iż nie naruszył praw konsumenta.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2007 nr 171 poz. 1206).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Bielicka

Prawnik, specjalista w zakresie prawa konsumenckiego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »