| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Z jakimi sprawami można zwracać się do Rzecznika Praw Konsumentów?

Z jakimi sprawami można zwracać się do Rzecznika Praw Konsumentów?

Udzielanie bezpłatnych porad prawnych, wystosowanie pozwów czy przeprowadzanie interwencji to tylko niektóre z zadań, w jakich mogą pomóc konsumentom powiatowi (miejscy) rzecznicy. Wkraczają wszędzie tam, gdzie naruszone zostają indywidualne prawa konsumentów.

Z rzecznikiem konsumentów stosunek pracy nawiązuje starosta lub w miastach na prawach powiatu prezydent miasta i tym podmiotom rzecznik jest podporządkowany. Stanowisko pełnić to może osoba posiadająca wyższe wykształcenie, w szczególności prawnicze lub ekonomiczne, i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową. Rzecznika wyodrębnia się organizacyjnie w strukturze starostwa powiatowego (urzędu miasta), a w powiatach powyżej 100 tys. mieszkańców i w miastach na prawach powiatu rzecznik konsumentów może wykonywać swoje zadania przy pomocy wyodrębnionego biura.

W czym może pomóc rzecznik? 

Rzecznik Praw Konsumentów świadczy bezpłatne porady i informacje prawne, występuje do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, za jego pośrednictwem można także składać wnioski w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w danym zakresie. Udziela także pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej, wytacza powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępuje, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. W sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym. Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, ma obowiązek udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Rzecznicy konsumentów podejmują sprawy z zakresu: sprzedaży konsumenckiej (np. w przypadku kupna uszkodzonego telewizora w sklepie elektronicznym, gdzie sprzeczne interesy konsumenta i sprzedającego nie pozwalają na wypracowanie stanowiska zadowalającego obie strony. Do tej kategorii zalicza się także zakupy dokonane poza lokalem przedsiębiorstwa np. nabycie części do roweru przez Internet); usługi telekomunikacyjne (te można podzielić według następujących kryteriów: usługi telefoniczne polegające głównie na uzyskaniu połączeń głosowych - rozmowa telefoniczna oraz połączeń typu SMS, faks; usługi dostępu do Internetu polegające głównie na uzyskaniu dostępu do zasobów sieci www; usługi dostarczenia sygnału TV mające na celu głównie na dostarczeniu programów telewizyjnych w technologii kablowej oraz telewizji satelitarnej. W takiej sytuacji przedmiotem skargi może być np. odmowa połączenia przez operatora kablowego, naliczenie rachunku za telefon przez operatora w kwocie znacznie przewyższającej tą zawartą w umowie); usługi turystyczne (np. biuro podróży nie zapewnia standardów hotelowych, odbiegając tym samym od początkowego zobowiązania,), przewozowe (wadliwości związane z  przewozem osób - i ewentualnie bagażu - oraz umowy przewozu przesyłek towarowych - zwanych także często usługami kurierskimi).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »