| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? - cz. 3

Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? - cz. 3

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci przy pisaniu reklamacji?

Co jest ważne przy reklamacji?

Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej dokładnie wskazują w jakich terminach powinna być złożona reklamacja, ile sprzedawca ma czasu na jej rozstrzygnięcie. Zgodnie z art. 9 tejże ustawy kupujący traci uprawnienia do reklamacji jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Jak zatem widać kupujący nie ma obowiązku niezwłocznie zgłosić reklamację, jak tylko zauważy wadę.

Na marginesie warto rozprawić się z poglądem (na szczęście) nielicznej grupy sprzedawców. Czasami w odpowiedziach odrzucających reklamację sprzedawcy powołują się właśnie na wspomniany wyżej art. 9, argumentując, iż skoro od czasu zakupu minęło np. pół roku to konsument naruszył ustawę i utracił uprawnienia, bo dwa miesiące od stwierdzenia wada rozpoczynają się wtedy, gdy towar zostanie wydany konsumentowi. W domyśle – powinieneś stwierdzić wadę, gdy tylko otrzymasz produkt do ręki.

Zobacz: Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? – cz. 2

Nie jest to jednak prawda. Ustawa wyraźnie wskazuje na to, iż wada ma być stwierdzona przez konsumenta. Nie mówi nic o tym, że stwierdzenie produktu powinno nastąpić przy wydaniu produktu. Wszystko zależy od rodzaju wady. Wiadomo, że w sytuacji oczywistych wad można założyć, że powinny być one zauważone w miarę szybko. Nie ma jednak miejsca na taką interpretację, której konkluzja sprowadzałaby się do tego, że stwierdzenie wady dopiero po kilku miesiąca, wyłącza uprawnienia konsumenta.

Co więcej ustalenie kiedy konsument stwierdził wadę powinno być dokonane właśnie z pozycji konsumenta. Nie jest istotne samo zauważenie nieprawidłowości, lecz również sama świadomość, że dana właściwość jest właśnie nieprawidłowa.

Konsument zauważył, że zakupione urządzenie elektroniczne szybko się nagrzewa, jednak pozostawał w przekonaniu, iż to normalny skutek używania. Dopiero po miesiącu dowiedział się, iż jest to niezgodność towaru z umową.

Dlaczego podstawa reklamacji jest ważna?

Pisząc reklamację warto również pamiętać, by wskazać podstawę naszej reklamacji. Chodzi tutaj o sytuację, kiedy towar ma dodatkowo gwarancję. Jak wiadomo konsumenci mogą korzystać przy sprzedaży konsumenckiej z uprawnień jakie daje im ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Tych uprawnień żaden sprzedawca wyłączyć nie może. Dodatkowo jednak zarówno sprzedawca, jak i producenta, czy nawet osoba trzecia na sprzedawany towar mogą udzielić gwarancji, która zawsze jest tylko uprawnieniem dodatkowym.

Pamiętaj, że wymaganie od konsumenta gwarancji jest niedozwolonym ograniczaniem jego praw. Każdy towar ze sprzedaży konsumenckiej można reklamować na podstawie ustawy.

Czytaj: WieszJak radzi. Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów?

Wybór podstawy prawnej naszych roszczeń jest uprawnieniem przysługującym konsumentowi. To on wybiera między ustawą a gwarancją, co dla sprzedawcy ma charakter wiążący.

Dlaczego wybór podstawy prawnej jest ważny i dlaczego gwarancja jest częściej korzystniejsza dla sprzedawcy, a nie kupującego? CZYTAJ w części czwartej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Eksperci Lafarge

Światowy lider w produkcji materiałów budowlanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »