| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Co zrobić jeśli otrzymasz niekompletny towar

Co zrobić jeśli otrzymasz niekompletny towar

Żona kupiła sobie zestaw biżuterii. Po rozpakowaniu w domu zauważyła, że brakuje jednego kolczyka. Złożyła reklamacje, ale sprzedawca nie chce jej uznać. Twierdzi, że miała na to 2 dni, a ona zrobiła to 3 dnia, od momentu zakupu.

Sprzedawca odpowiada za dany towar, jeśli był on niezgodny z umową w chwili jego wydania. Przedmiotowa rzecz została zakupiona jako komplet i za taki została uiszczona pełna cena. Jeżeli zauważono dopiero po rozpakowaniu, że jednego elementu brakuje, to można uznać, że towar był niezgodny z umową już w chwili jego wydania. W takiej sytuacji odpowiedzialność za niego ponosi sprzedawca. Trwa ona 2 lata od momentu zakupu. Natomiast klient powinien zgłosić wszelkie nieprawidłowości do sklepu w ciągu 2 miesięcy od momentu ich zauważenia. W tym przypadku termin ten został zachowany. Z przepisów ustawy nie wynika bowiem, że konsument ma obowiązek zgłoszenia reklamacji w ciągu 3 dni. Nawet jeśli sklep zastrzegł sobie takie prawo w wewnętrznym regulaminie. Postanowienia niezgodne z przepisami prawa są niewiążące.

Sytuacja wyłączająca odpowiedzialność sklepu za sprzedany towar zachodzi, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. Trudno w omawianym przypadku zarzucić konsumentowi, że wiedział o tym, że zamówiona biżuteria została zapakowana niekompletnie. Chyba, że klient był obecny podczas pakowania i widział dokładnie co sprzedawca wkłada do opakowania.

Reklamacje należy złożyć do sprzedawcy na piśmie. Powinno się w niej określić żądanie, czyli naprawy poprzez dostarczenie brakującego kolczyka albo wymiany na nowy zgodny z umową. Jeżeli okazałoby się to niemożliwe, to w dalszej kolejności można żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. Przy czym odstąpienie od umowy jest ostatecznością i muszą być spełnione przesłanki ku temu. Między innymi wada musi być istotna.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

SmartMedia

SmartMedia to firma technologiczna i lider rynku producentów oprogramowania do zarządzania majątkiem i inwentaryzacji. Oprogramowanie tworzone w ścisłej współpracy z ekonomistami, prawnikami, księgowymi i najlepszymi programistami firmy. To dzięki temu rozwiązania SmartMedia są zgodne z obecnymi wymogami prawa oraz światowymi standardami informatycznymi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »