| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP

Zwrot towaru

Możliwość zwrotu towaru to doskonałe rozwiązanie sytuacji, gdy zrobimy zakupy pod wpływem impulsu albo bardzo przekonującego sprzedawcy.

Często zdarza się, tak, że po przyjściu do domu i przemyśleniu sprawy dochodzimy do wniosku, że ten towar wcale nie był nam potrzebny albo ktoś z rodziny zdążył już nam kupić coś podobnego. Jak ogromne jest nasze zdziwienie, kiedy następnego dnia idziemy do sklepu, żeby go oddać i w odpowiedzi słyszymy: zwrotów nie przyjmujemy! Prosimy więc chociaż o wymianę na inny model. Ale sprzedawca jest nieugięty. Czy takie działanie jest słuszne?

Zadaj pytanie na FORUM

119,00 złOchrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej

Zobacz: Zwrot towaru a reklamacja

Tak było kiedyś

W poprzednim ustroju prawnym (na mocy uchwały nr 71 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancyjnych dotyczących towarów trwałego użytku, sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego – § 1 ust. 1 i 2) możliwe było dokonywanie zwrotu niektórych towarów w ciągu 5 dni. Takie rozwiązanie zakorzenione zostało w świadomości niektórych konsumentów aż do dnia dzisiejszego, mimo iż przepis ten przestał obowiązywać kilkanaście lat temu.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Przepisy obowiązujące

Kiedy decydujemy się na zakup jakiejś rzeczy warto jest przemyśleć to na spokojnie. Bowiem co do zasady prawo polskie (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego) nie przewiduje możliwości dokonywania zwrotów zakupionych rzeczy albo ich wymiany na inne. Istnieją oczywiście pewne wyjątki. Dotyczy to na przykład zakupów dokonywanych przez internet, telefon, tzw. sprzedaż na odległość albo zakupy poza lokalem przedsiębiorstwa np. na prezentacji, tzw. sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa. Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny można odstąpić od umowy zawartej w ten sposób bez podawania przyczyny w odpowiednim czasie.

Zobacz: Reklamacja nie tylko na podstawie gwarancji

W innych przypadkach możliwość odstąpienia od umowy jest jedynie dobrą wolą przedsiębiorcy. Pewnego rodzaju polityką marketingową stosowaną przez niektóre sklepy. Jeżeli zatem nie widzimy w miejscu zakupu żadnej informacji mówiącej o możliwości dokonywania zwrotów w określonym terminie warto jest zapytać o to sprzedawcę. Najlepiej jest mieć potwierdzenie na piśmie.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Zwrot towaru możliwy jest tylko za zgodą sprzedawcy.

Inaczej wygląda sytuacja jeśli zakupiony towar nie nadaje się do celu do jakiego jest zwykle używany, gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju albo nie posiada cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru. Wtedy można składać na niego reklamacje.

Aktualizacja: 03.07.2014

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zwrot towaru nie jest tym samym co reklamacja./ fot. Fotolia
Zwrot towaru nie jest tym samym co reklamacja./ fot. Fotolia

Poradnik Gazety Prawnej249,00 zł
avatar

2014-05-23 17:28 Zgłoś

Kupiłam dwa narozniki w sklepie internetowym , z pierwszego jestem bardzo zadowolona z kolei drugi jest fatalnie wykonany ( dodam , że materiał pierwszego jak i drugiego jest taki sam z tym , że modele są inne) Materiał słabo naciagniety , marszczy się jakby ktoś skakał po nim bez opamietania ... Zgłosiłam reklamację nastepnego dnia , Pan poinformował mnie ze w ciągu dwóch tygodni pojawi się serwis , ale chcę oddać ten naroznik i żadać zwrot pieniedzy za nieudany zakup . Czy odzyskam pieniądze ? dziękuję 

avatar

2014-05-23 17:22 Zgłoś

Zwrot pieniazkow jest mozliwy za nieudany zakup towaru ???

avatar tercia

2014-05-20 15:45 Zgłoś

Dzień dobry. 13. maja na placu targowym u stale stojącego tam sprzedawcy kupiłam kurtkę. Mierzyłam wcześniej swój rozmiar, podobała mi się. Zapłaciłam 150 zł, nie dostałam ani paragonu, ani żadnego innego dowodu zakupu. Po przyjściu do domu i rozpakowaniu okazało się, że zapakował mi kurtkę o rozmiar większą, która jest na mnie za duża. Kurtka ma odpinany kaptur. Chciałam zobaczyć jak wygląda bez kaptura i próbowałam go odpiąć . W czasie tej czynności odpadł klips, którym kaptur był przypięty. Dzisiaj (w ub. tygodniu lało i nie szłam) zaniosłam rano panu sprzedawcy kurtkę. Zamierzałam ją wymienić na mój rozmiar lub na inną, choć miałam obawy, czy następna będzie dobrej jakości. Pan na mnie naskoczył, że żadnych zwrotów UŻYWANYCH rzeczy nie przyjmuje. Kurtki nie używałam, ma dalej metkę umieszczoną w sposób uniemożliwiający oderwanie. Używał słów wulgarnych. Zmieniłam decyzję, zażądałam zwrotu pieniędzy za wadliwą kurtkę, nie chciałam mieć nic już z tym panem do czynienia. Zabrał kurtkę nie wydając mi w dalszym ciągu żadnego dokumentu, zostałam z pustymi rękoma bez kurtki i bez pieniędzy. Postraszyłam go rzecznikiem konsumentów, co jeszcze bardziej go rozsierdziło. Proponował zdenerwowany, że odda kurtkę producentowi do reklamacji, a po bliżej nie określonym czasie mi ją naprawioną odda. Dalej nie miałam nic, żadnego dokumentu potwierdzenia zgłoszenia reklamacji, którego się domagałam. Kiedy poszedł do innej klientki zabrałam opakowanie z kurtką, zażądałam jego danych (które były nigdzie niewidoczne). Dał mi pieczątki na pustej kartce wyrwanej z zeszytu. . Mam teraz wadliwą kurtkę bez klipsa (klips jest luzem w kieszeni), oraz dane sprzedawcy. Co dalej - zastanawiam się. Takie życie.

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP30
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Narzędzia

Eksperci infor.pl

Adam Misiński

Biegły rewident

Zostań ekspertem Infor.pl »