| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP

Zwrot towaru

Możliwość zwrotu towaru to doskonałe rozwiązanie sytuacji, gdy zrobimy zakupy pod wpływem impulsu albo bardzo przekonującego sprzedawcy.

Często zdarza się, tak, że po przyjściu do domu i przemyśleniu sprawy dochodzimy do wniosku, że ten towar wcale nie był nam potrzebny albo ktoś z rodziny zdążył już nam kupić coś podobnego. Jak ogromne jest nasze zdziwienie, kiedy następnego dnia idziemy do sklepu, żeby go oddać i w odpowiedzi słyszymy: zwrotów nie przyjmujemy! Prosimy więc chociaż o wymianę na inny model. Ale sprzedawca jest nieugięty. Czy takie działanie jest słuszne?

Zadaj pytanie na FORUM

119,00 złOchrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej

Zobacz: Zwrot towaru a reklamacja

Tak było kiedyś

W poprzednim ustroju prawnym (na mocy uchwały nr 71 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancyjnych dotyczących towarów trwałego użytku, sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego – § 1 ust. 1 i 2) możliwe było dokonywanie zwrotu niektórych towarów w ciągu 5 dni. Takie rozwiązanie zakorzenione zostało w świadomości niektórych konsumentów aż do dnia dzisiejszego, mimo iż przepis ten przestał obowiązywać kilkanaście lat temu.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Przepisy obowiązujące

Kiedy decydujemy się na zakup jakiejś rzeczy warto jest przemyśleć to na spokojnie. Bowiem co do zasady prawo polskie (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego) nie przewiduje możliwości dokonywania zwrotów zakupionych rzeczy albo ich wymiany na inne. Istnieją oczywiście pewne wyjątki. Dotyczy to na przykład zakupów dokonywanych przez internet, telefon, tzw. sprzedaż na odległość albo zakupy poza lokalem przedsiębiorstwa np. na prezentacji, tzw. sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa. Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny można odstąpić od umowy zawartej w ten sposób bez podawania przyczyny w odpowiednim czasie.

Zobacz: Reklamacja nie tylko na podstawie gwarancji

W innych przypadkach możliwość odstąpienia od umowy jest jedynie dobrą wolą przedsiębiorcy. Pewnego rodzaju polityką marketingową stosowaną przez niektóre sklepy. Jeżeli zatem nie widzimy w miejscu zakupu żadnej informacji mówiącej o możliwości dokonywania zwrotów w określonym terminie warto jest zapytać o to sprzedawcę. Najlepiej jest mieć potwierdzenie na piśmie.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Zwrot towaru możliwy jest tylko za zgodą sprzedawcy.

Inaczej wygląda sytuacja jeśli zakupiony towar nie nadaje się do celu do jakiego jest zwykle używany, gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju albo nie posiada cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru. Wtedy można składać na niego reklamacje.

Aktualizacja: 03.07.2014

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zwrot towaru nie jest tym samym co reklamacja./ fot. Fotolia
Zwrot towaru nie jest tym samym co reklamacja./ fot. Fotolia

Poradnik Gazety Prawnej249,00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ18
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Ostatnio na forum

Narzędzia

Eksperci infor.pl

Sebastian Saliński

Ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem Infor.pl »