| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Wady budynku

Zakup nieruchomości jest bardzo poważną i kosztowną decyzją. W momencie odbioru lokalu należy dokładnie sprawdzić czy nie ma żadnych wad, żeby je od razu zgłosić. Jednak niekiedy dopiero po odbiorze mieszkania od sprzedawcy okazuje się, że w lokalu znajdują się wady. Odpowiedzialność za to ponosi sprzedawca. Na rynku pierwotny jest to najczęściej deweloper, a na wtórnym spółdzielnia mieszkaniowa lub TBS. 

 Jeżeli zakupione zostało mieszkanie od dewelopera i posiada ono wady, to on jako sprzedawca nieruchomości jest za nie odpowiedzialny. Każda wada lokalu mieszkalnego jest podstawą do złożenia reklamacji przez konsumenta. Kupujący jednak musi pamiętać o pewnej kolejności.

Kto ponosi odpowiedzialność za wady nieruchomości

Za wady budynku odpowiada sprzedawca. W przypadku zakupu nieruchomości na rynku pierwotnym zazwyczaj jest nim deweloper. Jeżeli mieszkanie jest z rynku wtórnego to sprzedawcą najczęściej jest spółdzielnia mieszkaniowa lub TBS.

Jeżeli usterki są zauważalne już podczas odbioru technicznego, to należy je zamieścić w protokole odbioru. Może się jednak zdarzyć tak, że wady uwidocznią się dopiero po pewnym czasie. Wtedy reklamacje należy złożyć do sprzedawcy, najlepiej w formie pisemnej.

Zobacz również: Czy właściciel przekazujący nieruchomość ponosi odpowiedzialność za jej wady?

Naprawa mieszkania

Sprzedający mieszkanie zobowiązany jest do usunięcia usterek niezwłocznie. Jeżeli uchyla się od tego, to kupujący może wezwać go do naprawy i wyznaczyć w tym celu odpowiedni termin. W pierwszej kolejności można żądać usunięcia wad i wyznaczyć w tym celu odpowiedni termin. W przypadku gdy wady nie zostaną naprawione we wskazanym przez konsumenta terminie może on od umowy odstąpić od albo żądać obniżenia ceny.

Jedynym przypadkiem uchylenia się przez dewelopera, jako podmiotu, który wybudował nieruchomość od obowiązku usunięcia wad są nadmierne koszty naprawy. Wady budynku mogą dotyczyć rożnych rzeczy.

Zobacz również: Jak rozpoznać profesjonalnego pośrednika w obrocie nieruchomościami?

Do najczęściej spotykanych zaliczyć można:

  • kłopoty z instalacją elektryczną,
  • cieknąca woda,
  • krzywe ściany,
  • wady w zabudowie balkonu albo za mały balkon,
  • złe wymiary.

Państwo Iksińscy po miesiącu zamieszkiwania w swoim własnym M-3 zauważyli, że z sufitu odpada im tynk. Mieszkanie zostało wybudowane i zakupione od dewelopera. Deweloper jednak nie zareagował na złożoną przez właścicieli nieruchomości reklamacje. Czy można w jakiś sposób zmusić dewelopera do naprawy odpadającego tynku?                                                                                                                    W tym przypadku można wezwać dewelopera do naprawy usterek i wyznaczyć tym celu odpowiedni termin. Można również zagrozić, że w przypadku niedochowania wskazanego terminu naprawa zlecona będzie innemu fachowcowi, jednak na koszt dewelopera. Takie rozwiązanie może sprzyjać szybkiej naprawie.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »