| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Czy do przedsiębiorstwa energetycznego można złożyć reklamacje

Czy do przedsiębiorstwa energetycznego można złożyć reklamacje

Jednym z najczęstszych problemów jakie pojawiają się między konsumentem a przedsiębiorstwem energetycznym jest przerwa w dostawie energii elektrycznej. Często mamy do czynienia również ze źle naliczoną fakturą. W obu przypadkach konsument nie jest pozbawiony praw. Może składać reklamacje.

Zakład energetyczny „Prąd” odmówił panu Markowi zawarcia z nim umowy o przyłączenie do sieci i świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, twierdząc, że nie spełnia on warunków technicznych przyłączenia do sieci, gdyż znajdująca się w jego domu instalacja jest wykonana z przewodów o zbyt małym przekroju i zagraża życiu bądź zdrowiu odbiorcy. Jednakże po złożeniu wniosku o przyłączenie do sieci i zawarcie umowy żaden z upoważnionych pracowników dystrybutora prądu nie stawił się w obiekcie pana Marka w celu dokonania kontroli czy oględzin instalacji elektrycznej. Pan Marek złożył zatem wniosek ponownie, ale sytuacja się powtórzyła i znów odmówiono mu przyłączenia do sieci. W związku z tym zdecydował się skorzystać z przysługującego mu prawa odwołania się do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który po rozpatrzeniu sprawy nakazał zakładowi „Prąd” przeprowadzenie kontroli instalacji elektrycznej w obiekcie należącym do odbiorcy i w razie niestwierdzenia nieprawidłowości zawarcie z panem Markiem umowy o przyłączenie do sieci oraz o świadczenie usług dystrybucji prądu. Dzięki skorzystaniu z przysługującego panu Markowi prawa jest on dziś odbiorcą energii elektrycznej z przedsiębiorstwa „Prąd”.

Kiedy odpowiedzialność przedsiębiorstwa energetycznego jest wyłączona?

Pamiętać należy, że przedsiębiorstwo energetyczne nie ponosi odpowiedzialności za straty powstałe w wyniku przerwania dostaw prądu:

  • z powodu siły wyższej (np. huraganu, powodzi, pożaru, trzęsienia ziemi itp.);
  • z winy odbiorcy;
  • z powodu działania osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności (np. nieuczciwy sąsiad, chcąc podłączyć się do instalacji elektrycznej odbiorcy, spowodował spięcie i przerwę w dostawie prądu dla odbiorcy);
  • z powodu planowanych ograniczeń lub przerw w dostarczaniu energii elektrycznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym zgodnie z regulacjami na wypadek niedoboru mocy w Krajowym Systemie Energetycznym. W wyżej przedstawionych sytuacjach odbiorca traci prawo do zgłoszenia reklamacji.

Wznowienie dostawy energii

Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do bezzwłocznego wznowienia dostarczania energii elektrycznej wstrzymanego z ww. powodów, jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające wstrzymanie ich dostarczania. Przedsiębiorstwo energetyczne może zainstalować przedpłatowy układ pomiarowo-rozliczeniowy służący do rozliczeń za dostarczane paliwa gazowe, energię elektryczną lub ciepło, jeżeli odbiorca:

  • co najmniej dwukrotnie w ciągu kolejnych 12 miesięcy zwlekał z zapłatą za pobraną energię elektryczną albo świadczone usługi przez okres co najmniej jednego miesiąca;
  • nie ma tytułu prawnego do nieruchomości, obiektu lub lokalu, do którego jest dostarczana energia elektryczna;
  • użytkuje nieruchomość, obiekt lub lokal w sposób uniemożliwiający cykliczne sprawdzanie stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego.

W razie braku zgody konsumenta na zainstalowanie układu pomiarowo-rozliczeniowego przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej lub rozwiązać umowę.

Zobacz również: Umowa z zakładem energetycznym

Źródło: www.uokik.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »