REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki ma przedsiębiorstwo energetyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie obowiązki ma przedsiębiorstwo energetyczne?
Jakie obowiązki ma przedsiębiorstwo energetyczne?

REKLAMA

REKLAMA

Pod pojęciem usługi dystrybucji energii elektrycznej należy rozumieć transport energii sieciami dystrybucyjnymi w celu ich dostarczania konsumentom do ich gospodarstw domowych. Podstawą do świadczenia tych usług jest umowa zawierana z przedsiębiorstwem energetycznym. Poprzez taką umowę przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązuje się do dostarczenia odbiorcy energii elektrycznej za określoną opłatą.

Regulacja ustawowa określająca warunki dostępu konsumentów do sieci, kształt umowy o świadczenie dystrybucji energii elektrycznej przez przedsiębiorstwo energetyczne z odbiorcą usług, wzajemne prawa i obowiązki stron takiej umowy, możliwość zgłoszenia reklamacji oraz okoliczności, w których dostawca energii elektrycznej może wstrzymać jej dostawę, przesłanki rozwiązania umowy - znajdują się w ustawie Prawo energetyczne oraz w aktach wykonawczych organów administracji rządowej wydawanych na podstawie ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o świadczenie usług dostawy energii elektrycznej

Przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne wiele obowiązków. Najistotniejszy w tym zakresie jest obowiązek zawarcia z konsumentem umowy o świadczenie usług dystrybucji energii, jeżeli tylko istnieją techniczne i ekonomiczne warunki jej dostarczania.

Prawa i obowiązki stron

REKLAMA

Umowa o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej przyznaje prawa i nakłada obowiązki zarówno na przedsiębiorstwo energetyczne, jak i na konsumenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorstwo energetyczne

Dla wyrównania roli stron umowy na przedsiębiorcę energetycznego został nałożony szereg obowiązków wzmacniających pozycję konsumenta. Podstawowym obowiązkiem przedsiębiorcy wynikającym z umowy jest zaopatrywanie odbiorcy w energię elektryczną w sposób ciągły, niezawodny, przy zachowaniu wymagań jakościowych oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Aby było to możliwe, przedsiębiorstwo energetyczne musi utrzymywać należące do niego urządzenia, instalacje oraz sieci elektryczne w prawidłowym stanie.

Przedsiębiorca zobowiązany jest również do:

  • zachowania określonych standardów jakościowych energii (dostarczany odbiorcom końcowym prąd musi mieć odpowiednią moc, napięcie określonej wielkości). Za ich niedotrzymanie przysługują odbiorcom, na ich wniosek, bonifikaty w wysokości określonej w umowie;
  • przyjmowania przez całą dobę reklamacji dotyczących dostarczania energii elektrycznej z sieci;
  • bezzwłocznego usuwania zakłóceń i awarii w dostarczaniu energii elektrycznej, spowodowanych nieprawidłową pracą sieci;
  • udzielania odbiorcom, na ich żądanie, informacji o przewidywanym terminie wznowienia dostaw energii elektrycznej przerwanych z powodu awarii sieci;
  • powiadamiania odbiorców, z wyprzedzeniem, o terminach i czasie planowanych przerw w dostarczaniu prądu oraz ograniczenia przerw w dostawie energii w wypadku awarii do niezbędnego minimum;
  • sprawdzania liczników przez upoważnionego przedstawiciela przedsiębiorstwa energetycznego;
  • udzielania informacji o zasadach rozliczeń oraz aktualnych taryfach obowiązujących konsumenta (taryfą jest zbiór cen i stawek opłat oraz warunków ich stosowania, opracowywany przez przedsiębiorstwo energetyczne i wprowadzany jako obowiązujący dla wskazanych w nim odbiorców w trybie określonym ustawą);
  • przysyłania listem zwykłym lub przez posłańca faktur VAT zawierających rozliczenie za świadczone usługi oraz pobraną energię elektryczną;
  • niezwłocznego przesyłania odbiorcy projektów wprowadzenia zmian w zawartej umowie wraz z pisemną informacją o prawie do wypowiedzenia umowy. Ponadto zakład energetyczny powinien powiadomić odbiorcę o podwyżce cen lub stawek opłat za dostarczaną energię, określonych w zatwierdzonych taryfach, w ciągu jednego okresu rozliczeniowego od dnia tej podwyżki.

Wstrzymanie dostawy energii elektrycznej

Prawo zezwala przedsiębiorstwu energetycznemu na odcięcie dostawy prądu w ściśle określonych przypadkach:

1. Odbiorca zwleka z zapłatą należności za pobraną energię albo świadczone usługi co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności, mimo iż uprzednio został powiadomiony przez zakład energetyczny na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i został mu wyznaczony dodatkowy dwutygodniowy termin do zapłaty zaległych i bieżących należności.

Państwo Kowalscy nie płacą rachunków za pobraną u nich w mieszkaniu energię elektryczną już od dwóch miesięcy. Po upływie 30 dni od terminu płatności za pierwszy rachunek otrzymali od zakładu energetycznego „Prąd” pismo wzywające ich do zapłaty zaległych oraz bieżących należności w terminie 14 dni od daty odebrania tego pisma wraz z ostrzeżeniem, że jeżeli nie zapłacą, zostanie im wypowiedziana umowa.                                                                                                                                                     Jeżeli państwo Kowalscy mimo to nie zapłacą zaległych rachunków, firma „Prąd” będzie mogła odciąć dostawę energii do ich mieszkania oraz wypowiedzieć im umowę z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.

2. W razie braku zgody odbiorcy na zainstalowanie przez przedsiębiorstwo energetyczne przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego służącego do rozliczeń za dostarczaną energię elektryczną.

3. Dostawca ma prawo wstrzymać niezwłocznie dostarczanie energii elektrycznej, jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono:

  • nielegalny pobór prądu (np. odbiorca sam podłączył się do instalacji sąsiada);
  • odbiorca posiada instalację stwarzającą bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia albo środowiska (np. występują spięcia, przepięcia, przewody elektryczne są źle izolowane).

4. Dostawca może niezwłocznie wstrzymać dostawę energii elektrycznej w razie, gdy odbiorca uniemożliwił upoważnionym przedstawicielom przedsiębiorstwa dostępu do elementów sieci i urządzeń, będących własnością tego przedsiębiorstwa, znajdujących się na terenie lub w lokalu odbiorcy, w celu przeprowadzenia niezbędnych prac, usunięcia awarii lub kontroli układów pomiarowych, dotrzymania warunków umowy i prawidłowości rozliczeń.

5. Dostawca jest uprawniony wstrzymać dostawę prądu po upływie 14 dni od terminu, jaki przedsiębiorstwo wyznaczyło odbiorcy do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w doręczonym mu wezwaniu do podjęcia niezbędnych działań, jeżeli odbiorca:

  • uniemożliwił upoważnionym przedstawicielom przedsiębiorstwa energetycznego dostępu do odczytu stanów liczników;
  • używał urządzeń zakłócających pracę sieci lub instalacji innych odbiorców;
  • samowolnie wprowadził zmiany w części instalacji oplombowanej przez dostawcę;
  • utrzymuje nieruchomość w sposób zagrażający prawidłowemu funkcjonowaniu sieci.

Przedsiębiorstwo energetyczne musi bezzwłocznie wznowić dostarczanie energii elektrycznej, jeżeli ustaną przyczyny, które uzasadniały wstrzymanie dostaw prądu. Jednak koszt przerwania i wznowienia dostaw energii elektrycznej pokrywa co do zasady odbiorca. Podkreślić należy, że dostawca energii nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane wstrzymaniem świadczenia usług dystrybucji prądu, jeżeli przerwa ta nastąpiła z jednego z powodów wymienionych powyżej.

Źródło: www.uokik.gov.pl

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zadaj pytanie: Forum

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

REKLAMA

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA