| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne umowy > Co to jest umowa sponsoringu?

Co to jest umowa sponsoringu?

Sponsoring to jedna z wielu form promocji produktów lub usług. Przyczynia się do pozyskania nowych klientów, wzrostu prestiżu bądź pomaga w poprawie wizerunku firmy.

Istota

Sponsoring zawierany jest na podstawie umowy. Jest to z prawnego punktu widzenia umowa nienazwana. Umowa ta ma charakter odpłatny, wzajemny i obustronnie przysparzający.

Nie została ona uregulowana w kodeksie cywilnym, ani w innych ustawach. Jednak niektóre ustawy odnoszą się do sponsoringu, regulując sferę administracyjną i karna tego zjawiska. Przykładem takiej ustawy jest ustawa o radiofonii i telewizji oraz ustawa o ochronie zdrowia przed następstwem używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Strony umowy

Stroną umowy może być zarówno osoba fizyczna jak i prawna. Rodzaj działalności przedsiębiorcy również jest bez znaczenia o ile nie pokrywa się z ustawowo wyłączonymi działalnościami. Są to branże alkoholowe, farmaceutyczne, tytoniowe oraz hazardowe.

Zobacz: Co zrobić, by dokonać darowizny samochodu?

Osoba prawna nie może przekazywać środków finansowych partiom politycznym, mogą tego dokonywać wyłącznie osoby fizyczne w formie darowizn, spadków i zapisów.

Postanowienia umowy

Umowa sponsoringu określa sposób, czas oraz ilość wypełniania zobowiązania przez obie strony. W tego typie umowach często zawarte są postanowienia dotyczące zezwolenia sponsora na korzystanie z własności przemysłowej oraz intelektualnej sponsorowanego. Częstym elementem umowy są klauzule lojalności, polegające na wzajemnym poszanowaniu stron umowy.

Prawa i obowiązki sponsora

Sponsor ma prawo żądać od drugiej strony umowy, aby ta wykonywała czynności objęte umową oraz uwzględniała jego wskazówki. Ma on prawo m.in. do korzystania z udzielonych sponsorowanemu zezwoleń licencyjnych, zestawień rachunkowych, informacji i sprawozdań oraz opracowania harmonogramu podejmowanych działań.

W zamian sponsor posiada obowiązek spełniania zawartych w umowie świadczenie oraz powstrzymywania się od sponsorowania w tym samym czasie innych przedsięwzięć o zbliżonym charakterze.

Prawa i obowiązki sponsorowanego

Sponsorowany ma prawo domagać się spełnienia określonego w umowie świadczenia, posiada prawo do korzystania z udzielonych mu praw niemajątkowych, może żądać lojalności i utrzymania w tajemnicy informacji dotyczących siebie oraz prowadzonej przez siebie działalności. Sponsorowany ma również prawo wypowiedzieć lub odstąpić od umowy sponsoringu.

W zamian za świadczenia ma on obowiązek należycie wykonywać czynności, do których się zobowiązał, wykorzystywać uzyskane środku w sposób określony w umowie, uwzględniać wskazówki, dbać o renomę sponsora oraz ujawniać sponsora w toku czynności wskazanych w umowie.

Zobacz serwis: Umowy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Weronika Sierant

HR Manager w firmie Smart MBC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »