| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > O czym warto wiedzieć przy zawieraniu umowy?

O czym warto wiedzieć przy zawieraniu umowy?

Umowę zawieramy nie tylko poprzez złożenie podpisu pod określonym pismem. Do zawarcia umowy dojdzie także w sposób dorozumiany. Warto pamiętać także o przepisach dotyczących oferty, które pomogą nam w sytuacji, gdy cena towaru przy kasie okaże się wyższa, niż ta na półce.

Sama oferta to złożone drugiej stronie oświadczenie woli, które zawiera istotne postanowienia proponowanej umowy. W przypadku sklepu będziemy mieli do czynienia z umową sprzedaży, a wystawienie towaru na półce wraz z ceną będzie uznane za ofertę (towar jest wskazaniem przedmiotu sprzedaży, a określenie ceny jest drugim koniecznym istotnym elementem umowy sprzedaży).

POBIERZ WZÓR: Umowa sprzedaży

Jednak to nie wszystko. Ofertowy tryb zawierania umowy ma to do siebie, że umowa zostaje zawarta jakby automatycznie, gdyż poczytuje się ją za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę (np. sklep, który wystawił towar i oznaczył go ceną) oświadczenie drugiej strony o jej przyjęciu (art. 70 Kodeksu cywilnego).

Dla samego konsumenta cała ta konstrukcja prawna ma takie znaczenie, że podchodząc do kasy z towarem z półki, przekazujemy sprzedawcy (przeważnie jego pracownikowi) nasze oświadczenie o przyjęciu oferty, co samo w sobie już skutkuje zawarciem umowy sprzedaży.

Ważne jest uświadomienie sobie, że przy kasie sprzedawca nie może żądać od nas innej ceny niż ta określona na półce. Dochodząc do kasy i przekazując towar nie zaczynamy „targów” ze sprzedawcą, gdyż umowa już w tej chwili jest zawarta. Ceną takiej umowy będzie cena określona w ofercie (a więc ta, która została oznaczona na półce z towarem), a wszelkie żądania zapłaty wyższej ceny nie będą miały pokrycia w prawie.

Zobacz serwis: Umowy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Turek

Ewa Turek ekspert komunikacji, trener biznesu, mediator. Od 20 lat doradza w świecie biznesu wspierając w rozwoju osobistym i zawodowym. Pracuje z zarządami, managerami, uczelniami, startupami. Pomaga w skutecznej komunikacji na scenie, w pracy, w życiu. Od 1996 roku działa w branży doradztwa personalnego. Pamięta czasy bez internetu i telefonów komórkowych. Technologia się zmienia, pozostaje człowiek. Mówca na konferencji TEDx. Od lat związana z międzynarodową organizacją edukacyjną Toastmasters International gdzie uzyskała najwyższy tytuł - Distinguished Toastmasters. Wicemistrz Polski Toastmasters. Od lat wspiera innych w rozwoju jako mentor, wykładowca, trener. Przedsiębiorca, prowadzi firmę konsultingową Innova Consulting, której hasło przewodnie brzmi – „Świadoma komunikacja – realny wpływ”

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK