| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Zasiłki > Zasiłek dla bezrobotnych > Czy trzeba się zarejestrować, aby otrzymać zasiłek dla bezrobotnych

Czy trzeba się zarejestrować, aby otrzymać zasiłek dla bezrobotnych

Odpowiedz na to pytanie jest twierdząca, bezrobotny, aby uzyskać prawo do zasiłku dla bezrobotnych musi się zarejestrować w urzędzie pracy. Podpowiadamy jak tego dokonać.

Rejestracja bezrobotnych i poszukujących pracy następuje po przedstawieniu przez nich dokumentów niezbędnych do ustalenia ich statusu i uprawnień.

Rejestr bezrobotnych prowadzą urzędy pracy

Bezrobotny pracy zgłasza się, w celu dokonania rejestracji, do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na zameldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego, a jeśli nie jest zameldowany zgłasza się do powiatowego urzędu pracy, na którego obszarze działania przebywa.

Zobacz także dział: Instytucje rynku pracy

Rejestracja bezrobotnego, następuje w dniu przedłożenia przez niego kompletu wymaganych dokumentów oraz po wypełnieniu karty rejestracyjnej. Ponadto bezrobotny ma obowiązek poświadczenia własnoręcznym podpisem w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy prawidłowości danych i oświadczeń zamieszczonych przez niego w karcie rejestracyjnej.

Poniżej przedstawiamy listę dokumentów, które są niezbędne przy prawidłowej rejestracji. Bezrobotny przedkłada do wglądu pracownikowi powiatowego urzędu pracy dokonującemu rejestracji:

  • kartę rejestracyjną pobraną w Urzędzie Pracy;
  • dowód osobisty lub inny dokument tożsamości ze zdjęciem;
  • dyplom, świadectwo ukończenia szkoły, zaświadczenie o ukończeniu kursu i szkolenia;
  • zaświadczenie o przeciwwskazaniach do wykonywania określonych prac, jeśli bezrobotny posiada taki dokument;
  • świadectwa pracy z przebiegu całego okresu zatrudnienia,
  • decyzję o przyznaniu i wstrzymaniu renty lub zaświadczenie z ZUS-u o okresie pobierania renty, jeśli bezrobotny był uprawniony do renty;
  • decyzję o wykreśleniu z ewidencji podmiotów gospodarczych lub zaświadczeni o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz zaświadczenie ZUS potwierdzające okres opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i wysokości podstawy, od której składka była naliczana, w przypadku bezrobotnego, który prowadził działalność gospodarczą;
  • zaświadczenie o okresie pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego wraz z podstawą wymiaru tych zasiłków i świadczenia, jeśli bezrobotny w ostatnich 18 miesiącach pobierał takie świadczenie;
  • zaświadczenie o zdolności do podjęcia pracy, w przypadku, kiedy niezdolność do pracy bezrobotnego trwała przez co najmniej 30 dni;
  • dokument potwierdzający stopień niepełnosprawności, w przypadku niepełnosprawnych bezrobotnych;
  • książeczkę wojskową;
  • zaświadczenie potwierdzające fakt uczenia się w szkole zaocznej, wieczorowej lub eksternistycznej;
  • dokument potwierdzający wielkość gospodarstwa rolnego, w przypadku bezrobotnych posiadających gospodarstwo rolne;
  • zaświadczenie z ZUS lub od pracodawcy o okresie zatrudnienia z informacją o osiąganym wynagrodzeniu brutto za poszczególne miesiące, jeśli bezrobotny pracował na umowę zlecenie.

Zobacz także: Kiedy bezrobotny traci prawo do zasiłku dla bezrobotnych

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz.415 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004 roku w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy (Dz.U. 2004 nr 262 poz. 2607 ze zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Integral Collections

Dział Bibby Financial Services Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »