REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorygować błąd numeru NIP w fakturach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma jest nabywcą wody dostarczanej w butlach od 2002 r. Jednak dopiero teraz zorientowaliśmy się, że dostawca przez cały rok 2003 i część 2002 r. na fakturach dostawy źle wypisuje nasz numer NIP. Czy istnieje możliwość wystawienia zbiorczej noty korygującej, czy też należy wystawić noty do każdej faktury? Czy wystawienie not korygujących powoduje, że dopiero w dniu ich wystawienia nabywamy prawo do odliczenia wykazanego w fakturach podatku w miesiącach poprzednich?
Jak skorygować błąd numeru NIP w fakturach
PROBLEM
Firma jest nabywcą wody dostarczanej w butlach od 2002 r. Jednak dopiero teraz zorientowaliśmy się, że dostawca przez cały rok 2003 i część 2002 r. na fakturach dostawy źle wypisuje nasz numer NIP. Czy istnieje możliwość wystawienia zbiorczej noty korygującej, czy też należy wystawić noty do każdej faktury? Czy wystawienie not korygujących powoduje, że dopiero w dniu ich wystawienia nabywamy prawo do odliczenia wykazanego w fakturach podatku w miesiącach poprzednich?
RADA
Ponieważ korekta dokonywana w formie noty korygującej odnosi się do poprawienia numeru NIP (jednego rodzaju błędu powielanego w wielu fakturach) w fakturach wystawianych przez tego samego dostawcę, możecie Państwo dokonać korekty jedną notą zbiorczą lub też notami korygującymi do każdej oddzielnie faktury. Fakt wystawienia noty korygującej pozostaje bez wpływu na odliczony wcześniej podatek naliczony wykazany w otrzymanych fakturach VAT. Firma zachowuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury lub za miesiąc następny.
UZASADNIENIE
Funkcjonujące w podatku od towarów i usług noty korygujące są specyficznym rodzajem dokumentu. Ich specyfika polega głównie na tym, że są o­ne wystawiane przez nabywcę, a nie sprzedawcę towaru lub świadczącego usługę. Noty korygujące mogą być wystawiane wyłącznie w sytuacjach określonych w § 21 rozporządzenia Ministra Finansów 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Dotyczy to takich przypadków, gdy w wystawionej fakturze lub fakturze korygującej wystąpi pomyłka w jakiejkolwiek informacji wiążącej się ze sprzedawcą lub nabywcą (np. pomyłka w adresie, pomyłka w nazwie, błąd w numerze identyfikacji podatkowej) czy też oznaczeniu towaru lub usługi, np. w symbolu PKWiU, PKOB – niemająca w zasadzie wpływu na jakąkolwiek kwotę wykazaną w fakturze. Sprostowanie błędu przez nabywcę na podstawie noty korygującej ma charakter fakultatywny, na co wskazuje użyty w przepisie rozporządzenia zwrot „nabywca (...) może wystawić notę korygującą”. Oznacza to, że wystawienie noty uzależnione jest w zasadzie od woli nabywcy i zasadniczo nie ma o­na wpływu na wykazane w fakturze lub fakturze korygującej kwoty, gdyż może odnosić się wyłącznie do innych informacji zamieszczonych przez pomyłkę. Przepisy nie uzależniają również, tak jak w przypadku faktur korygujących, prawa odliczenia podatku od obowiązku skorygowania zaistniałych pomyłek notą korygującą lub dokonania tego odliczenia dopiero po skorygowaniu w formie noty korygującej. Nie ma powiązania prawa odliczenia podatku wykazanego w dokumentach źródłowych (fakturze i fakturze korygującej) z faktem czy terminem wystawienia noty korygującej przez nabywcę.
Przepisy określają natomiast dokładnie, jakich danych na fakturze nie można korygować notą korygującą. Należą do nich pomyłki w:
• jednostce miary i ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wykonanych usług;
• cenie jednostkowej towaru lub usługi, bez kwoty podatku (cenie jednostkowej netto);
• wartości towarów lub wykonanych usług, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto);
• stawce podatku;
• sumie wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
• kwocie podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych;
• wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych lub zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu;
• kwocie należności ogółem, wraz z należnym podatkiem, wyrażonej cyframi i słownie.
W przypadku błędów w powyższych pozycjach faktur można je skorygować wyłącznie w formie faktury korygującej.
Z analizy przepisów należy wysnuć wniosek, że w przypadku korygowania dopuszczalnych pomyłek notami korygującymi nabywca zachowuje prawo odliczenia podatku naliczonego z posiadanych faktur lub faktur korygujących. Takie same regulacje w omawianym zakresie miały miejsce w stanie prawnym obowiązującym do 30 kwietnia 2004 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Poprzednie i obecne regulacje nie określają, czy dopuszczalne jest dokonanie korekty jedną notą korygującą pomyłek zawartych w kilku fakturach wystawionych przez tego samego dostawcę. Ponieważ w przedmiotowej sytuacji błąd polega na tym samym, ale dotyczy wielu faktur, możliwość dokonania sprostowania jedną notą korygującą należy uznać za uzasadnioną. Na nocie korygującej należy jednak podać numery wszystkich korygowanych faktur, daty sprzedaży wykazane w poszczególnych fakturach oraz daty wystawienia tych faktur.

• § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
• § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 27, poz. 268; ost.zm. – Dz.U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1162, uchylone z dniem 1 maja 2004 r.
• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Mariusz Darecki


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

1200 zł wsparcia dla wybranych seniorów. Rządowe wsparcie na wyciągnięcie ręki, ale rocznik ma znaczenie

Rząd oferuje wsparcie finansowe dla osób starszych, które ukończyły 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Jest to forma dopłaty w wysokości do 1200 złotych, która ma pomóc w pokryciu rosnących kosztów utrzymania i wesprzeć domowe budżety, szczególnie w przypadku seniorów o niższych dochodach. Oto szczegóły.

REKLAMA

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA