REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pozycjonować strony www

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pozycjonowanie stron www polega na takim ich ustawieniu, żeby najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe pokazywały je użytkownikowi przed innymi, informującymi o podobnych sprawach.
Pozycjonowanie stron www (Search Engine Optimization) jest pracą dość skomplikowaną i czasochłonną. Wymaga dobrej znajomości zasad działania poszczególnych wyszukiwarek. Dlatego najczęściej wykonywane jest przez fachowców zewnętrznych (na zasadzie outsourcingu). Działa już wiele firm oferujących taką usługę. Dominują mali przedsiębiorcy lub specjaliści pracujący na zlecenie. W gąszczu ofert trudno jest jednak wybrać najkorzystniejszą dla zamawiającego. Dlatego warto poznać podstawowe kryteria oceny specjalistów, którym zostanie zlecone wypozycjonowanie serwisu oraz niezbędne działania poza jego obrębem.

Gdzie pozycjonować

Tak jak w przypadku innych form marketingu wyszukiwarkowego (SEM – search engine marketing), o sukcesie, jakim jest wzrost oglądalności serwisu, decyduje właściwy dobór wyszukiwarek i kluczowych słów.
W Polsce liczą się właściwie tylko trzy wyszukiwarki: Google oraz podobne serwisy w portalach o­netu i Wirtualnej Polski. Pierwsza posiada ponad 70 proc. zasięg, a WP i o­net po ok. 30 proc. zasięgu w rynku wyszukiwań. Dlatego trzeba znaleźć firmę pozycjonującą we wszystkich trzech serwisach. Unikać należy firm oferujących pozycjonowanie tylko w WP i o­necie lub pobierających dodatkową opłatę za Google, ponieważ działanie w polskich serwisach jest stosunkowo łatwe i nie wymaga tak dużego nakładu pracy jak google, a specjaliści, którzy ograniczają usługę, starają się zapewnić sobie szybki zysk.

Słowa kluczowe

Kolejnym elementem weryfikacji jakości usług są słowa kluczowe lub frazy zaproponowane jako podstawa promocji. Muszą o­ne być zgodne z profilem działalności i asortymentem zamawiającego, a także popularne wśród internautów. Popularność przekłada się na oglądalność serwisu. Z drugiej strony najczęściej używane hasła są już zajęte. A w pozycjonowaniu im więcej słów kluczowych i fraz, tym trudniejsza promocja serwisu. Jest to o tyle ważne, że wielu usługodawców poszukuje słów pozwalających łatwo wypozycjonować serwis zamiast takich, które zapewnią mu dużą oglądalność.

Kiedy efekty

Efekty pozycjonowania widoczne są najwcześniej po kilku tygodniach. Często trzeba na nie czekać dwa lub trzy miesiące. Dlatego warto unikać firm oferujących natychmiastowe rezultaty.
Z rezerwą należy podchodzić również do gwarancji uzyskania czołowych pozycji i ich utrzymania. Efekty pozycjonowania zależą bowiem od bardzo wielu czynników, często niezależnych od pozycjonujących. Poza tym każdego dnia powstaje wiele serwisów WWW, a na rynku działa wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem, więc zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że inna strona zostanie lepiej wypozycjonowana. Nie ma też możliwości, by raz osiągnięta pozycja była niezmienna.

Zmiany w treści strony

Pozycjonowanie polega m.in. na zmianach w kodzie HTML (po angielsku: hyper text markup language, czyli hipertekstowy język znaczników stosowany do pisania stron www). Często obejmuje również warstwę tekstowo-graficzną serwisu, żeby została nasycona właściwymi słowami kluczowymi. Grafiki, odsyłacze, elementy interaktywne, menu i in. także muszą być nastawione na działanie wyszukiwarek. Dlatego nie można ufać firmom, które oferują pozycjonowanie bez jakichkolwiek zmian w kodzie HTML serwisu.

Warunki cenowe

Istotnym czynnikiem wpływającym na wybór oferty jest cena. Firma pozycjonująca może zażądać: opłaty jednorazowej lub wykupienia abonamentu. Choć to drugie rozwiązanie w wielu przypadkach jest droższe, to lepiej zabezpiecza interesy zleceniodawcy. Przez czas umowy firma pozycjonująca dba o to, aby serwis zajmował najlepsze możliwe pozycje. W umowie można zawrzeć także klauzulę ograniczającą pozycjonowanie serwisów konkurencji. Jednokrotna opłata nie zapewnia tego i niesie ryzyko, że już w kilka tygodni po osiągnięciu wysokiej pozycji serwis spadnie w rankingach, np. w efekcie działań promocyjnych konkurencji.

Cena zależna od wyników

Ostateczna cena pozycjonowania musi być uzależniona od efektów, czyli koszt powinien wynikać z pozycji, jaką zajęła promowana strona. W umowie warto wyraźnie wskazać, jaką pozycję strona musi osiągnąć przy użyciu konkretnego hasła, by firma pozycjonująca dostała wynagrodzenie. Konieczne też jest ustalenie progów pozycji i przypisanie im konkretnych kwot. Za pozycje od 1 do 5 płaci się np. najwyższą stawkę od hasła, a za pozycje od 6 do 10 nieco niższą. Wszystkie te pozycje znajdują się zwykle na pierwszej stronie wynikowej. Pozycje od 11 do 20 wynagradzane mogą być najniższą przewidzianą stawką. Jest to druga strona wyników, której wielu użytkowników już wcale nie ogląda. Jeszcze większa liczba interanautów nie przegląda dalszych stron z wynikami wyszukiwania, czyli za osiągnięcie pozycji od 30 w dół nie powinna przysługiwać firmie opłata.

Usługi dodatkowe w cenie

Zwykle w standardowej cenie wliczone są takie usługi, jak przygotowanie wstępnego raportu wskazującego na pozycje stron konkurencji, przygotowanie planu działań i potencjalnych haseł, miesięczne raporty dotyczące osiągniętych pozycji dla poszczególnych haseł oraz dodanie serwisu do określonej liczby katalogów stron WWW. Ten ostatni czynnik szczególnie dużo mówi o fachowości firmy pozycjonującej. Jeśli firma żąda dodatkowej opłaty za dodanie stron do katalogów dużych portali, to nieuczciwie podchodzi do klienta. Obecność w dużej liczbie katalogów jest jednym z podstawowych wymogów dobrego pozycjonowania.
O nieuczciwości może świadczyć także próba rozbicia opłaty na kwotę za optymalizację oraz za samo pozycjonowanie. Niektórzy tłumaczą to tym, że zoptymalizowanie serwisu wymaga dużego nakładu specjalistów. Tymczasem oznacza to tylko, że firma boi się o końcowy efekt i pragnie zabezpieczyć swoje dochody. A pamiętać trzeba, że optymalizacja jest tylko jednym z elementów pozycjonowania i sama w sobie nie gwarantuje wysokiej pozycji serwisu.
Poszukując wykonawcy pozycjonowania, warto też obejrzeć portfolio wykonanych zleceń, które najczęściej jest dostępne na żądanie klienta. Ta lista pozwala poznać efekty pracy potencjalnego partnera.

ZAKAZANE TECHNIKI POZYCJONOWANIA
Dostrzegając problem stosowania nieetycznych technik mających na celu zdobycie wysokich pozycji w rankingach wyszukiwarek, Interactive Advertising Bureau Polska w porozumieniu z o­netem, Wirtualną Polską, Netsprintem oraz firmą Digital o­ne opracowały kodeks etyczny, który powinien obowiązywać wszystkie firmy zajmujące się marketingiem wyszukiwarkowym. Wraz z tym kodeksem opublikowano listę technik zakazanych w pozycjonowaniu, których stosowanie karane będzie usunięciem strony wyszukiwarki. Przed podpisaniem umowy dotyczącej pozycjonowania warto więc zapoznać się z tymi dokumentami, by sprawdzić, czy dana firma w swojej ofercie nie zaplanowała niedozwolonych technik.
Patrz: http://www.iab.com.pl

Daniel Kotyras
gp@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważny apel ZUS do Polaków. Nie róbcie tego w czerwcu, bo stracicie duże pieniądze

Nadal pracować czy już nie. Z tym dylematem mierzą się ci, którzy osiągnęli emerytalny wiek. Jeśli już ktoś zdecyduje się na pożegnanie z zawodowym życiem, nie bez znaczenia jest moment przejścia na zasłużony odpoczynek. Niektóre miesiące pod tym względem są po prostu fatalne. Do takich należy czerwiec. Decyzja o przejściu teraz na ZUS-owską pensję może oznaczać stratę nawet kilkuset złotych w skali miesiąca. W skali roku to naprawdę duże pieniądze.

WZON. Tata nie wstaje z łóżka i Komisja przyznała mu 78 punktów wsparcia. Poniżenie osób niepełnosprawnych

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

REKLAMA

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Zatrudniasz Ukraińców w 2025? Sprawdź nowe obowiązki, kary do 30 tys. zł i możliwe dofinansowania

Zatrudnianie obywateli Ukrainy w Polsce to temat, który nie traci na aktualności. W 2025 roku, po wejściu w życie nowych przepisów z 1 czerwca, pracodawcy muszą szczególnie uważać na formalności, terminy i obowiązki. Jednocześnie mogą skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia finansowego. Sprawdź, jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy i jakie dokumenty są potrzebne.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

REKLAMA

Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026? /Kalendarz roku szkolnego/

Choć jeszcze niedawno rozbrzmiewał pierwszy dzwonek, dziś uczniowie i nauczyciele odliczają już ostatnie dni do wakacji. Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? A co z rokiem szkolnym 2025/2026? Jak wygląda kalendarz roku szkolnego 2025/2026?

ZUS, urlop, PIT i ryzyko. Umowa o pracę czy B2B? Porównanie na przykładach z 2025 roku

Coraz więcej osób rozważa przejście z etatu na własną działalność. Równie często pracodawcy zamiast umowy o pracę proponują współpracę w modelu B2B. W 2025 roku po zmianach w składkach ZUS i podatkach ten wybór staje się jeszcze bardziej istotny. W artykule porównujemy te formy współpracy, pokazując różnice w wynagrodzeniu, zabezpieczeniach i ryzykach na konkretnych liczbach i przykładach.

REKLAMA