REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kupować i sprzedawać w internecie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Internet staje się coraz ważniejszym narzędziem prowadzenia działalności dla przedsiębiorców. Dlatego rozpoczynamy cykl artykułów, w których przedstawimy przydatne dla przedsiębiorców porady finansowe dotyczące prowadzenia działalności i zarabiania w internecie i przez internet.
Jako pierwszy prezentujemy artykuł opisujący usługi oferowane przez serwisy aukcyjne. W następnych numerach opiszemy, jak oszczędzać środki finansowe, korzystając z „porównywarek” cenowych, oraz jakie korzyści możemy uzyskać dzięki handlowi za pomocą sklepu internetowego.
Prowadzenie interesów za pomocą internetu to w opinii wielu przedsiębiorców przede wszystkim własny sklep internetowy. Tymczasem – jak pokazuje praktyka – doskonałym sposobem na zwiększenie sprzedaży, a także na dokonanie tanich zakupów są serwisy aukcyjne. Niechęć przedsiębiorców do korzystania z usług tego typu serwisów jest spowodowana relatywnie większym ryzykiem. Ponieważ jednak handel w formie aukcji internetowych jest coraz popularniejszy, portale oferujące te usługi starają się zmaksymalizować bezpieczeństwo, oferując różnorodne programy i usługi zabezpieczeń. Opiszemy je na przykładzie oferty trzech największych serwisów aukcyjnych w Polsce: Allegro.pl, Świstak.pl i eBay.pl.

Usługi Allegro.pl

• Escrow

Największym zagrożeniem przy transakcjach na aukcjach internetowych jest oszustwo ze strony sprzedawcy, który po otrzymaniu zapłaty nie wysyła towaru do klienta albo wysyła towar inny niż wylicytowany. Aby temu zapobiec, serwis Allegro.pl wprowadził specjalny mechanizm zabezpieczający przed takimi sytuacjami – Escrow. Polega o­n na tym, że najpierw kupujący wpłaca pieniądze za wylicytowany przedmiot na konto w „Płatnościach Allegro”. Następnie sprzedawca wysyła towar do kupującego. Dopiero gdy kupujący potwierdzi otrzymanie towaru, sprzedający może dysponować zapłatą.
System chroni też interesy sprzedawcy, gdyż wysyłka towaru następuje dopiero po zdeponowaniu pieniędzy na koncie Escrow. Transakcje Escrow są obsługiwane przez serwis internetowy PayU, który pozwala zapłacić wybranej osobie (nie tylko uczestnikowi licytacji, ale również serwisowi lub sklepowi internetowemu) za pomocą karty kredytowej lub przelewu bankowego.

Warto zwrócić uwagę, że ofertę tego typu płatności wspierają banki, które oferują za pośrednictwem internetu opcję szybkiego przelewu (np. mTRANSFER, MultiTransfer, Płacę z Inteligo, Przelew24).

• Płatności Allegro

Jest to usługa pozwalająca na zapłatę kontrahentowi – za pośrednictwem internetu i przy współpracy banków – za pomocą m.in. karty kredytowej lub płatniczej. Często wykorzystywany jest też przelew bankowy. Po zakończeniu aukcji jej zwycięzca otrzymuje od Allegro e-mail potwierdzający wygranie aukcji. Zawiera o­n dodatkowo adres strony, na której można dokonać płatności. Zapłatę można uiścić klikając na link „Płatności Allegro”, znajdujący się na stronie zakończonej aukcji.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• Program Ochrony Kupujących

Program ten zapewnia kupującemu zwrot wylicytowanej kwoty w przypadku, gdy zapłacił za towar, ale go nigdy nie otrzymał, lub wprawdzie towar otrzymał, ale znacznie różniący się od opisanego na stronie aukcji. Limit ochrony to 300 zł. Program Ochrony Kupujących obejmuje transakcje przeprowadzone na Allegro, w których wylicytowana kwota lub suma ofert w aukcji wieloprzedmiotowej była równa lub wyższa niż 50 zł. Jeżeli zatem licytacja zakończyła się sprzedażą np. za 90 zł, zwrot za nieudane zakończenie odbioru towaru wynosi 90 zł, a gdy licytacja była warta 650 zł, można otrzymać jednie 300 zł zwrotu. Warunki skorzystania z prawa do otrzymania zwrotu do 300 zł są dość rygorystyczne. Jednym z najważniejszych jest zgłoszenie sprawy policji i otrzymanie pisemnego postanowienia o wszczęciu śledztwa. Ponadto przedmiot musi być przesłany pocztą lub firmą kurierską.
Nie otrzyma się zwrotu, jeżeli:
• w momencie składania oferty sprzedający miał przewagę komentarzy negatywnych i/lub neutralnych nad pozytywnymi,
• kupujący już dwukrotnie otrzymał środki z Programu Ochrony Kupujących,
• transakcję przeprowadzono za pomocą usługi Escrow.

• Program SuperSprzedawca

Celem programu SuperSprzedawca jest nagrodzenie aktywności tych użytkowników, u których wysoka sprzedaż idzie w parze z bardzo dobrą jakością obsługi klientów. Jest to program wskazujący kupującym, że po danym sprzedawcy – z uwagi na ilość zrealizowanych transakcji – można się spodziewać bezpiecznego dokonania zakupu.

• Reklama w wyszukiwarkach

System RekS to usługa, która umożliwia wyświetlanie reklam przedmiotów sprzedawanych przez klienta Allegro w kilku miejscach w internecie. Internauta może stworzyć własne boksy reklamowe. Za tę reklamę płaci się tylko wtedy, gdy ktoś w nią kliknie.
Serwis aukcyjny posługuje się systemem polegającym na tym, że internauta określa cenę za reklamę. Minimalna kwota, jaką może podać, to 25 gr za kliknięcie, maksymalną ustala sam. Cena za pojedyncze kliknięcie w reklamę może być niższa od zadeklarowanej kwoty maksymalnej. Ostateczna kwota zależy m.in. od pozycji reklamy w rankingu. Jeżeli dużo osób wybrało to samo słowo kluczowe dla swoich reklam, ich reklamy będą się wyświetlać jedna pod drugą w kolejności, która zależy od zadeklarowanej wysokości maksymalnej kwoty za kliknięcie. Dlatego ten parametr jest tak ważny.

• Quick Loader

Quick Loader to darmowy program, który pomaga sprzedawcy przygotować opisy przedmiotów w trybie off line (bez łączenia się z internetem). Po przygotowaniu kompletnych opisów (wraz ze wszystkimi opcjami, jak cena, zdjęcie itd.), można wystawić przedmioty na sprzedaż jednym kliknięciem. Program pozwala zarządzać bazą opisów oraz tworzyć szablony opisu pozwalające na szybkie przygotowanie przedmiotów do wystawienia. Dzięki niemu można również nadzorować koszt wystawienia przedmiotów.

• Pomocnicy Handlowi

Pomocnik handlowy to pośrednik. Jest nim doświadczony sprzedawca, który zajmuje się sprzedażą dostarczonych mu przedmiotów. Wszyscy pośrednicy mają doświadczenie handlowe w serwisie. Można też poszukać osób wyspecjalizowanych w określonych kategoriach. Tak więc jeśli przedsiębiorca chce coś sprzedać na aukcji, ale nie ma czasu na prowadzenie licytacji albo brakuje mu w tym zakresie doświadczenia, może skorzystać z usług pośrednika.

Usługi Świstak.pl

To odmienny od Allegro model prowadzenia biznesu w internecie. Brak specjalnych programów ochronnych kupującego przed oszustwami jest rekompensowany niskimi kosztami zakupów przez internet spowodowanych brakiem prowizji.

• Komentarze

Komentarze to cecha wszystkich serwisów aukcyjnych. Jeżeli transakcje nie są objęte ubezpieczeniem od ryzyka oszustwa, jedynym sposobem na uchronienie się przed nim jest system komentarzy, czyli ocen pozwalających na zapoznanie się z przebiegiem licytacji danego kontrahenta w przeszłości. Każda ze stron ma obowiązek wystawienia komentarza po sfinalizowaniu transakcji. Z uwagi na często gorącą atmosferę poszczególnych licytacji wymagane jest, aby komentarz nie obrażał osoby, której jest wystawiany, oraz nie naruszał reguł dobrych obyczajów.
Ponieważ bolączką serwisów aukcyjnych jest pozyskiwanie fałszywych komentarzy pozytywnie opisujących np. sprzedawcę, aby zapewnić ich bezstronność i prawdziwość zabronione jest wystawianie komentarzy pomiędzy powiązanymi kontami (np. kontami osób spokrewnionych). W serwisie Świstak występuje też zakaz importowania cudzych komentarzy (np. z Allegro) – taka próba powoduje blokadę konta w Świstaku.

• Ułatwienia w poszukiwaniu licytacji

Każdy serwis aukcyjny pomaga odnaleźć licytacje, które kończą się za kilka minut czy też wzbudziły największe zainteresowanie, mierzone liczbą uczestników licytacji. Na przykład Świstak.pl prowadzi listę „Gorące aukcje”. Jest to lista 20 towarów wystawionych do licytacji, z największą liczbą ofert. Specjalna lista pokazuje też dostępne w danym momencie aukcje od 1 zł. Jest to ranking „upoluj okazje” zbudowany z aukcji przedmiotów, które zostaną sprzedane za dowolnie wylicytowaną cenę, a ich licytacja zaczyna się od 1 zł. Wszystkie takie aukcje oznaczone są znaczkiem „okazja”.

Usługi eBay.pl

• PayPal

Funkcją systemu PayPal jest zapewnienie szybkiej obsługi płatności po zakupie oraz bezpieczeństwa transakcji. System PayPal umożliwia wysyłanie i otrzymywanie płatności on line każdemu, kto ma adres e-mail. Kupujący może zapłacić za kupione przedmioty korzystając z karty kredytowej lub ze swojego salda PayPal. Z kolei sprzedający mogą przenieść te środki na swoje konto bankowe lub skorzystać z salda PayPal. Wadą tego systemu jest jego obsługa w języku angielskim. Systemy tego typu jak PayPal chronią informacje o rachunku bankowym internauty, nieujawniając ich innym użytkownikom.

• Centrum bezpieczeństwa

Do Centrum bezpieczeństwa zgłasza się fakt nieotrzymania wylicytowanego przedmiotu. Do centrum trafiają też informacje o tym, że internaucie nie zapłacono za przedmiot sprzedany w serwisie. Do centrum można także zgłosić np. informację o otrzymaniu „podejrzanego” e-maila pochodzącego od użytkownika lub administratorów serwisu i wysłanego za pomocą serwisu.

• E-sklepy

Sprzedający za pomocą opcji e-sklep może zaprezentować wszystkie oferowane przedmioty oraz udzielić kupującym większej ilości informacji o prowadzonej działalności. Obecnie prowadzenie sklepu w serwisie eBay jest bezpłatne. Jeśli firma zajmująca się handlem w internecie – za pośrednictwem serwisu aukcyjnego – posiada e-sklep, warto jednak umieszczać wybrane towary (np. o najbardziej atrakcyjnych cenach) bezpośrednio na aukcjach i tam przekazywać informacje i zaproszenia do odwiedzenia e-sklepu. Jest tak, ponieważ przeciętny użytkownik serwisu aukcyjnego szuka potrzebnych mu towarów przede wszystkim na aukcjach. W ten sposób szybciej dotrze do oferty sklepu danego sprzedawcy.

Tomasz Król
specjalista w zakresie finansów, współpracownik redakcji

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd Najwyższy: 3000 zł kary za wulgaryzmy w proteście wyborczym. Wyborca obraził Prezydenta, I prezesa SN, przewodniczącego PKW i sędziów. Najpóźniej 2 lipca orzeczenie o ważności wyborów

Sąd Najwyższy poinformował 21 czerwca 2025 r, że orzekł 3 tys. zł grzywny dla wyborcy, który w treści protestu wyborczego użył obraźliwych sformułowań m.in. pod adresem prezydenta, I prezes SN, a także przewodniczącego PKW - przekazał sąd w komunikacie. Głos w sprawie protestów zabrał premier Donald Tusk.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

Nowe świadczenie dla wszystkich kobiet w wieku 45+ już w 2026 r. Minister zdrowia ujawnia szczegóły

Choć 70% Polek uważa, że menopauza jest ważnym momentem w życiu kobiety, to aż 93% ankietowanych nie potrafi jej prawidłowo zdefiniować – tak wynika z raportu z badania „Menopauza bez tabu” przygotowanego na zlecenie Kulczyk Foundation. Za temat „tabu” jakim jest menopauza, zabiera się właśnie Ministerstwo Zdrowia, która zapowiedziało nowy pakiet rozwiązań finansowanych przez NFZ, dla kobiet w wieku okołomenopauzalnym.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Wszystkie weekendy z wolnym piątkiem: ta grupa gotowa przejść na czterodniowy tydzień pracy natychmiast

90 proc. profesjonalistów chce pracować w modelu czterodniowego tygodnia pracy, o ile nie wpłynie to na ich zarobki. Jako największe korzyści skróconego tygodnia pracy specjaliści wskazują więcej czasu wolnego oraz poprawę ogólnej satysfakcji z życia Jako największe zagrożenia – obniżenie wynagrodzenia oraz pracę w nadgodzinach.

Rewolucyjna zmiana w kodeksie pracy. Wchodzi w życie nowe prawo. Pracodawca nie może odmówić

Kupowanie kota w worku przypominają oferty pracy w naszym kraju. Dlaczego? Bo zawierają wyłącznie informacje na temat wymagań stawianych kandydatowi. O zarobkach ani słowa. A przecież na Zachodzie, z którego tak chętnie czerpiemy wzorce, tego rodzaju informacja jest integralną częścią tego rodzaju ogłoszenia. Teraz takie zasady będą obowiązywać także w Polsce.Regulującą nowe przepisy ustawę właśnie podpisał prezydent.

Dodatek za urlop w 2025 r. Czy trzeba wykorzystać 14 kolejnych dni na wypoczynek?

Świadczenie urlopowe nie jest wypłacane wszystkim pracownikom. Dla wielu stanowi jednak zachętę do nieprzerwanego wykorzystania 14 dni kalendarzowych na wypoczynek. Czy przepisy powinny być bardziej elastyczne? Czym świadczenie urlopowe różni się od tzw. wczasów pod gruszą?

Rząd proponuje niepełnosprawnym: Zgodzisz się na stratę 847 zł do 10 164 zł. Ale Twój opiekun uniknie kłopotów ze świadczeniem pielęgnacyjnym

W ustawie o świadczeniu wspierającym są co najmniej 3 luki w przepisach. Wynikają z konieczności zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego po ustaleniu poziomu potrzeby wsparcia przez WZON. Przepisy przewidują możliwość uniknięcia zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (stopień znaczny). Wystarczy zrezygnować z wypłaty świadczenia wspierającego za okres rozpatrywania wniosku w WZON. Oznacza to jednak często stratę miesięcznie 847 zł (za okres np. 6 miesięcy) wyliczone z formuły (4134 zł – 3287 zł). Przy 12 miesiącach opóźnienia w przyznaniu punktów z poziomu wsparcia daje to 12 x 847 zł

REKLAMA

Galerie handlowe przy życiu utrzymują najmłodsi Polacy

Najmłodsi Polacy, głównie studenci, widzą a galeriach i centrach handlowych nie tylko miejsce do robienia ekskluzywnych zakupów, ale i potencjalne miejsce pracy - dorywczej i stałej. Dlatego w przeciwieństwie do najstarszych rodaków mają pozytywny stosunek do funkcjonowania galerii.

Najmłodsi pracownicy niechętnie idą na zwolnienie lekarskie, dlaczego

Pracownicy z pokolenia Z czyli do 29. roku życia) rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich niż ich starsi współpracownicy. Dane z audytów absencji chorobowej przeprowadzonych w przedsiębiorstwach na terenie całej Polski w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy pokazują jasno, że najmłodsza grupa pracowników charakteryzuje się najniższym poziomem nieobecności z powodów zdrowotnych.

REKLAMA