REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekompensaty także dla spóźnialskich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Część indywidualnych inwestorów, którzy do 30 czerwca nie złożyli wniosków o zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych, może to zrobić po tym terminie.

Ustawowe ograniczenie do ubiegania się o rekompensatę dotyczy jedynie osób, które zakończyły inwestycję budowlaną przed końcem ubiegłego roku. W praktyce chodzi o inwestorów, którzy przed 1 stycznia 2006 r. otrzymali pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego. Osoby kontynuujące prace budowlane lub remontowe w tym roku mogą złożyć wniosek po 30 czerwca.

Pośpiech inwestorów

Zgodnie z ustawą o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym o rekompensatę podatku można się starać:
• po zakończeniu inwestycji, nie później niż przed upływem 6 miesięcy od dnia jej zakończenia (art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy) albo,
• raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do 30 czerwca 2008 r. (art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy).
Ponieważ zwrot obejmuje faktury wystawiane od 1 maja 2004 r. (wtedy wzrosła stawka na VAT od materiałów budowlanych z 7 proc. na 22 proc.), ustawodawca określił, że w razie zakończenia inwestycji przed terminem wejścia w życie ustawy (1 stycznia 2006 r.) półroczny okres, o którym mowa we wspomnianym art. 5 ust. 3 pkt 1, upływa 30 czerwca. Urzędy skarbowe ostrzegały, że kto nie złoży wniosku do tego dnia, nie odzyska VAT zawartego w fakturach wystawionych do końca ubiegłego roku.

Nie określono kryteriów

Jednak wiele prac objętych zwrotem podatku to remonty mieszkań niewymagające pozwolenia na budowę. Ustawa pozwala, by w takim przypadku to sam inwestor określił, kiedy zakończył remont. Przepisy nie precyzują, jakie kryteria ma przy tym wziąć pod uwagę. Może więc uznać, że remont rozpoczęty w ubiegłym roku zakończył się np. z chwilą przybicia ostatniej listwy 31 marca tego roku. Wówczas wniosek można by złożyć do końca września.
– W przypadku zwykłego remontu mieszkania trudno jednoznacznie określić, kiedy remont się zakończył. Przecież prace można było wstrzymać w grudniu ubiegłego roku, by kontynuować je teraz. Zgodnie z ustawą, to od uznania podatnika zależy, kiedy inwestycja została zakończona. Urząd skarbowy praktycznie nie ma możliwości określenia tej daty we własnym zakresie. Musi polegać na dołączonym do wniosku zawiadomieniu, które powinien napisać podatnik. Inna sprawa, że ustawa w ogóle nie określa kryteriów, jakie zawiadomienie powinno spełniać – wyjaśnia Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy w spółce doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
Także Anna Bryńska, radca prawny z kancelarii Lovells, nie zgadza się ze stanowiskiem, że jeżeli ktoś nie złożył wniosku do końca czerwca, to utracił prawo do odzyskania podatku z faktur wystawionych w ubiegłym roku
– Ustawa pozwala inwestorowi, aby sam wybrał tryb złożenia wniosku. Może to zrobić albo raz w roku, albo po zakończeniu inwestycji. Jeżeli ktoś zaczął remont mieszkania w ubiegłym roku i w 2006 roku go kontynuuje albo też będzie kontynuował jeszcze za rok, to ma prawo do złożenia wniosku po 30 czerwca – uważa Anna Bryńska.

Zakończenie prac

– Wniosek obejmujący faktury z ubiegłego i bieżącego roku można złożyć po 30 czerwca tego roku, a kolejny – obejmujący pozostałe faktury – za rok. Nie trzeba przy tym informować urzędu skarbowego o stanie zaawansowania prac, gdyż nie wymagają o­ne pozwolenia na budowę – tłumaczy Anna Bryńska. Jej zdaniem nie ma przeszkód, by wniosek po 30 czerwca złożyły także osoby, które przed końcem ubiegłego roku kupowały materiały budowlane, ale prace rozpoczęły w tym roku lub nawet w ogóle ich jeszcze nie zaczęły. Mogą złożyć wniosek na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2, wskazując, że jest to wniosek składany raz w roku. Ustawa nie mówi, kiedy należy rozpocząć prace.
Istnieje jednak niebezpieczeństwo, że urząd sam określi, kiedy prace się zakończyły, biorąc pod uwagę datę wystawienia ostatniej faktury, której dotyczyłby zwrot. Problemy mieliby inwestorzy, którzy ostatnich zakupów dokonali na przykład w grudniu ubiegłego roku.
– To zablokowałoby drogę do odzyskania VAT osobom, które nie złożyły wniosku do końca czerwca. Takie stanowisko byłoby moim zdaniem niezgodne z prawem. Zakup materiałów budowlanych w ubiegłym roku nie oznacza przecież, że inwestycji nie można było rozpocząć czy też kontynuować znacznie później. Inwestor, który obawia się, że z powodu upływu półrocznego terminu urząd zakwestionuje jego prawo do zwrotu, może dokonać kolejnych, nawet drobnych, zakupów, które ujmie we wniosku – radzi Agnieszka Bieńkowska. Może też spróbować złożyć wniosek w trybie art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy, czyli składany raz w roku, dla którego termin złożenia upływa dopiero w 2008 roku. Niewykluczone jednak, że skorzystanie z tej możliwości urzędy skarbowe dopuszczać będą jedynie w przypadku inwestycji realizowanych w ciągu kilku lat.

Bez dowolności

Eksperci zwracają uwagę, że dowolności w uznaniu przez inwestora terminu zakończenia inwestycji nie ma przy pracach wymagających pozwolenia na budowę. W takim przypadku o zakończeniu inwestycji świadczy np. pozwolenie na użytkowanie obiektu.
– Gdy ktoś otrzymał pozwolenie na użytkowanie obiektu w ubiegłym roku, to do końca czerwca powinien złożyć wniosek o zwrot części VAT. Jeżeli tego nie zrobił, stracił szansę na odzyskanie podatku – dodaje Anna Bryńska.
Z kolei Agnieszka Bieńkowska przypomina, że inwestor – bez względu na to, w jakim trybie i kiedy złoży wniosek – musi pamiętać, że za podanie nieprawdziwych danych i próbę wyłudzenia nienależnego zwrotu VAT grożą sankcje karne.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

REKLAMA

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA