REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bitwa tygodników opinii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W drugiej połowie roku segment tygodników opinii czekają zmiany. Największe tytuły – Polityka, Newsweek, Wprost i Przekrój – przygotowują jesienną ofensywę, aby przyciągnąć jak najwięcej czytelników, a wraz z nimi – reklamodawców.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rywalizacja będzie toczyć się o jak największy udział w torcie reklamowym, który do końca tego roku – jak szacuje CR Media Consulting – wyniesie 2,1 mld zł.
Największe tytuły szykują więc zmiany redakcyjne, wprowadzając nowe rubryki, a także serie dodatków tematycznych, które – jako gadżety – mają podnosić sprzedaż. Przygotowywane są też kampanie promocyjne.

Przekrój depcze po piętach
Główna walka o czytelników i pieniądze z reklam rozegra się w tym roku między Polityką, Newsweekiem, Wprost i depczącym im po piętach Przekrojem. Wydawany przez Edipresse tygodnik jest dobrze postrzegany przez reklamodawców, ale żeby liczyć na wpływy zbliżone do liderów – czyli ponad 100 mln zł rocznie – musi zbliżyć się także do ich poziomu sprzedaży. W kwietniu wyniosła o­na jednak 75,6 tys. egzemplarzy, podczas gdy Polityka, Newsweek czy Wprost mają więcej niż 130 tys. egz.
Sytuację poprawić ma były naczelny Super Expressu Mariusz Ziomecki. Wprowadził już m.in. cover story (główny, okładkowy tekst numeru) i szykuje kolejne zmiany.
– Chcę, by czytelnik poznawał je powoli i się do nich przyzwyczajał. Obecnie pracujemy nad zmianami w ostatnich kolumnach, które powinniśmy zakończyć do końca sierpnia – powiedział GP Mariusz Ziomecki.
Zagrożeniem może być jednak próba upodobnienia się Przekroju do konkurentów.
– Do tej pory budował o­n swoją markę właśnie na tym, że się od nich odróżniał – mówi Rafał Oracz, analityk CR Media Consulting.
Pozostałe tygodniki postawią na większą liczbę dodatków tematycznych. Polityka, obecnie lider sprzedaży, zastanawia się też nad odświeżeniem zawartości pisma przez zmiany w działach poświęconych nauce, kulturze czy społeczeństwie. Pojawił się nawet pomysł ściągnięcia do tytułu Marcina Mellera, obecnie redaktora naczelnego Playboya, a wcześniej dziennikarza Polityki.

Muszą obniżyć cenę
Zmiany mają zatrzymać trend spadkowy w segmencie tygodników. Jeszcze pięć lat temu najwięksi sprzedawali powyżej 300 tys. egz. miesięcznie, dziś Polityka ma 177,7 tys. egz., a Wprost i News-week – kolejno 147,9 i 135,1 tys. egz. W tym roku do spadku sprzedaży przyczyniła się rywalizacja na rynku prasy codziennej – zaostrzona przez debiut Dziennika – która przejmuje styl pisania znany z tygodników.
Czy w tym roku uda się zatrzymać trend spadkowy, który w kwietniu sięgnął kilkudziesięciu procent?
– Sytuacja powinna się ustabilizować. Nie widzę przyczyn, z powodu których tygodniki miałyby jeszcze tracić – mówi Rafał Oracz.
Zdaniem Jarosława Roszkowskiego, dyrektora w domu mediowym Starlink, sprzedaż może jednak spadać, jeśli tygodniki nie obniżą cen. Obecnie kosztują średnio 4,50 zł, podczas gdy dzienniki – 1,50 zł.
– Jeśli sprzedaż będzie jeszcze niższa, reklamodawcy zaczną odchodzić, bo nie będzie im się opłacało kupować drogich reklam, które trafiają do coraz mniejszej liczby czytelników – dodaje Jarosław Roszkowski.
Jego zdaniem szansą dla wydawców mogą być dwa kierunki rozwoju. Budowanie sprzedaży w grupie docelowej powyżej 35 roku życia, która nie spędza tyle czasu w internecie, ile ludzie młodzi. A dla tych drugich – stworzenie oferty w internecie.
– Ale musi to być coś innego niż wydanie papierowe, bo inaczej dojdzie do jego kanibalizacji. Kto pierwszy ruszy do internetu dziś, wygra walkę o ten rynek, do którego z czasem będzie przechodzić coraz więcej czytelników, a za nimi reklamodawców – dodaje Jarosław Roszkowski.

Ozon: być albo nie być
W takiej sytuacji trudniej walczyć o przetrwanie będzie Ozonowi. Tytuł od najbliższego numeru nie będzie już wydawany przez Ozon Media, w której największym udziałowcem był poseł PO Janusz Palikot, ale – najprawdopodobniej – przez spółkę pracowniczą. Dotychczasowi udziałowcy, na czele z Januszem Palikotem, włożyli do tej pory w tytuł ponad 20 mln zł. Od kwietnia ubiegłego roku, gdy pojawił się o­n na rynku, do kwietnia tego roku jego sprzedaż spadła o prawie 60 proc., do 25,5 tys. egzemplarzy.
Specjaliści wróżą tytułowi porażkę, choć podkreślają, że mocno kibicują nowym właścicielom.
– Chciałbym, żeby im się powiodło. Ale skoro do tej pory nie udawało się z pieniędzmi, jakie mieli od udziałowców, to wątpię, aby udało się bez nich – mówi Jarosław Roszkowski.
Eksperci podkreślają, że przyczyną złych wyników Ozonu jest nieatrakcyjna dla reklamodawców grupa docelowa, określona przez katolicko-konserwatywny charakter tytułu. Przy niskiej sprzedaży, firmy praktycznie nie chcą się tam ogłaszać. Sprzedaż wywindowały co prawda w ostatnim czasie gadżety – m.in. płyty
DVD – ale taka strategia wymaga bardzo dużych nakładów finansowych. Co powinien zrobić Ozon, aby zmienić ten trend?
– Tytuł musiałby zaproponować coś zupełnie nowego. Na pewno odejść od obecnego charakteru, bo inaczej nie przyciągnie reklamodawców – mówi Rafał Oracz.

MICHAŁ FURA
michal.fura@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co najmniej 2074 zł brutto za pracę w majówkę?

Związek Zawodowy „Związkowa Alternatywa” apeluje do rządu o wprowadzenie wyższego wynagrodzenia dla pracowników wykonujących swoje obowiązki w trakcie dni świątecznych w majówkę. W opublikowanym komunikacie związkowcy proponują, by za trzy dni pracy (1,3 i 4 maja) wypłacana była kwota nie niższa niż 2074 zł brutto.

Powstaje kompletnie nową gałąź gospodarki, kompletnie nowy zawód: tylko czy będą chętni [PROJEKT skierowany do stałej komisji]

Powstaje kompletnie nowa gałąź gospodarki, kompletnie nowy zawód - podkreśla Łukasz Krasoń. Jednak czy będą chętni na tą specyficzną i wymagającą dużego wysiłku psychicznego i fizycznego pracę?: Nie wiadomo też jak będzie z wynagrodzeniem, a nie wydaje się, żeby byli chętni do tej pracy tylko za minimalną krajową.

500 plus na badania dla każdego Polaka powyżej 20 roku życia. Nowe świadczenie dostępne już od 5 maja

Mowa o nowym programie „Moje zdrowie – bilans zdrowia osoby dorosłej”, który będzie realizowany od 5 maja 2025 r. przez wszystkie placówki podstawowej opieki zdrowotnej oraz laboratoria diagnostyczne wpisane do ewidencji Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, w ramach którego, każda osoba powyżej 20 roku życia, będzie mogła bezpłatnie (na koszt NFZ) wykonać badania laboratoryjne o łącznej wartości od ok. 230 zł do niemal 500 zł – w zależności od wskazań lekarskich i wieku pacjenta.

Donald Trump spotkał się z Karolem Nawrockim w Gabinecie Owalnym Białego Domu. "You will win"

Prezydent Stanów Donald Trump spotkał się w czwartek 1 maja 2025 r. z kandydatem na prezydenta RP Karolem Nawrockim - podał Biały Dom. Nawrocki relacjonował, że D. Trump przepowiadał mu wygraną w wyborach.

REKLAMA

Dłuższe terminy ważności niektórych orzeczeń o niepełnosprawności (7 lat) i inne zmiany w orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności – projekt rozporządzenia MRPiPS

W dniu 30 kwietnia 2025 r. opublikowano projekt rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Celem tej nowelizacji jest doprecyzowanie zasad wydawania orzeczeń o niepełnosprawności oraz o stopniu niepełnosprawności, a także wydłużenie okresów ważności tych orzeczeń. Co się dokładnie zmieni i od kiedy?

Skarbówka robi pogrom. Sprawdzają to teraz na potęgę i prześwietlają nas pięć lat wstecz. Kara to nawet 30 tysięcy złotych

Zaległości w podatkach prześwietlane są nawet pięć lat wstecz, a wlepiane kary sięgają nawet 20-30 tysięcy złotych. Urzędy skarbowe biorą po lupę właścicieli lokali i mieszkań oferowanych na popularnych portalach, takich jak Booking.com oraz Airbnb. Fiskus nie ma litości dla tych, którzy trudnią się krótkoterminowym najmem, ale zyskiem z państwem dzielić się nie chcą.

Ukrywanie majątku przed komornikiem: czy grozi za to więzienie? Komornik wyjaśnia

Coraz więcej dłużników lokuje swoje pieniądze na aplikacjach takich jak Revolut czy Zen. Czy to bezpieczne rozwiązanie? Niekoniecznie. W Polsce celowe ukrywanie majątku przed egzekucją komorniczą może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym kary pozbawienia wolności.

Grill na balkonie? Uważaj - może kosztować Cię nawet 5 500 zł, a ognisko w ogrodzie - nawet 11 500 zł

Można śmiało powiedzieć, że majówka to narodowe święto grilla (a w nieco mniejszym zakresie - również ogniska). Mieszkańcy bloków - z przyczyn oczywistych - mogą zdecydować się wyłącznie na to pierwsze, a posiadacze własnych ogródków - rozniecić nieco większy płomień. Czy jednak takie przyjemności - w obrębie własnych balkonów i ogródków są legalne? Okazuje się, że nie w każdym przypadku, a ich nieroztropnych amatorów, mogą niekiedy spotkać niemiłe konsekwencje.

REKLAMA

Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Groźna nimfa kleszcza. Jak się chronić po spacerze w lesie? Ekspert radzi

Nimfa kleszcza, choć wielkości główki od szpilki, może przenosić groźne choroby. Dlatego po powrocie z lasu warto dokładnie obejrzeć ciało, wytrzepać ubrania i wziąć prysznic – przypomina główny inspektor sanitarny Paweł Grzesiowski.

REKLAMA